Ska du äta ägg i påsk?

”Först blev vi tillsagda att vi inte fick ha med oss mobiler eller kameror in i hönshuset. Därefter visade arbetsledaren hur vi skulle fånga in och packa hönorna. Det var totalt kaos därinne. Vi skulle fånga hönorna i benen och bära ut dem till lastbilen. Hönorna behandlades helt hänsynslöst. Det var som om de som arbetade njöt av att plåga dem. Hönor kastades. Jag såg hur en höna fick nacken knäckt då bonden tog tag i hennes huvud och snurrade henne runt, runt.
 
Jag klarade inte av att vara därinne så jag gick ut till lastbilen istället, men det var ännu värre. Jag skulle packa hönorna i små lådor. När man hade stoppat ner fem stycken var det fullt, men då skulle det ner fem till. Det gick inte att stänga lådorna utan att trycka ner hönorna. De låg pressade i lådan. Deras halsar och huvuden var högre än lådan, så de var tvungna att tryckas ner för att få plats. Sedan lastades lådorna i långa och höga rader i en lastbil som under natten skulle köra med de levande hönsen till ett slakteri i Holland.
 
När vi var klara låg det döda hönor överallt. Jag var mycket chockad när jag kom hem den kvällen. Alla i laget tyckte att arbetet var väldigt obehagligt, men vi fick ingen förståelse alls från personalen. De skällde på oss om vi inte jobbade tillräckligt fort och om vi inte tog tag i minst fem hönor åt gången. Vi höll på i tre timmar och fångade 12 000 hönor den kvällen. Vi tjänade en krona per höna. Några ur laget kom tillbaka ett par kvällar till och packade, men det var flera som bröt ihop totalt bara efter en liten stund. Sedan bestämde vi oss för att aldrig göra det igen.”
 
- Joakim, 18 år, berättar om sina upplevelser som inhyrd
hönslastare för att tjäna pengar till ett fotbollsläger.

Kommentarer
Anonym säger:

Är detta i ...Sverige? Jag mår så fruktansvärt dåligt... Skulle hellre sett att han avsluta texten med "sen bestämde vi oss för att aldrig äta kött eller ägg eller på något sätt stödja förtrycket av djur". _Mänskligheten_

Svar: Det är Sverige. Jo jag undrar också hur de där människorna senare tänkte kring kött, ägg och mjölk.
Laks

2013-03-25 @ 21:15:02
Emelie säger:

Fy fan alltså, så jävla hemskt... För min del blir det absolut en äggfri påsk (eller snarare äggfri livstid), men har svårt att tro att jag kommer lyckas övertala familjen att göra detsamma. Kommer väl sitta där och må illa medan de vräker i sig ägg efter ägg, usch. Visst är det obehagligt oavsett vilka animalier de äter, men jag känner extra empati för just hönor av någon anledning.

Btw, har du sett bloggen veganprobs.tumblr.com? Jag vet inte om du har Tumblr men den är himla rolig!

Svar: Ska kolla den! :)
Laks

2013-03-26 @ 12:41:24
Victoria- Alla Förtjänar Att Leva säger:

Vilken hemsk historia, men också väldigt viktig. Jag hoppas att många människor läser om Joakims upplevelse. Det är inte ofta en får höra om t.ex hönsindustrin i Sverige och hur det egentligen går till.

2013-03-27 @ 19:47:52
Anonym säger:

Äggfri påsk, helt klart.

2013-03-28 @ 11:34:10
Maja säger:

Äggfri påsk, helt klart.

2013-03-28 @ 11:34:42


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN