Stor eloge till män som diskar... eh...

FAAN VAD DUKTIG HAN ÄR! Ser ni inte? Han DISKAR!!!
 
Såg en snutt av Postkodmiljonären. En fråga handlade om kemtvätt och när kvinnan svarade rätt påpekade hon att det var hennes man som skötte allt sånt där. "Jaha, gör han? En stor eloge till din man!" ploppade ur programledaren.
 
Störigt det där egentligen. En man diskar och alla baa "jävlar vad duktigt du är!". En kvinna diskar och alla baa... ja, ingenting. En man går med barnvagn och alla tänker "vad bra pappa han är!". En kvinna går med barnvagn och ingen funderar ens över det. Och jag är egentligen inte säker på om detta fenomen work both ways. Blir det en stor eloge till kvinnan som borrar upp hyllor liksom?

Kommentarer
Syntkatten | samhällskritisk och vetgirig säger:

Jag vet att jag blir glad när min sambo uttrycker typ tacksamhet för sånt eftersom det av praktiska skäl mest är jag som diskar och lagar mat och tvättar här hemma. Men det är verkligen störtlöjligt hur vissa saker helt plötsligt blir så jävla impressiv. Som att man i egenskap av man gör alla andra en tjänst som OFFRAR sig eller? :P Jag blir ju glad för att min sambo visar tacksamhet för att jag drar det lasset i större utsträckning än honom eftersom vår vardag ser ut som den gör, inte för att jag gör något speciellt eller så liksom.

2013-03-17 @ 10:05:22
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
emma. säger:

håller med. dock så har jag märkt tvärtom med, en tjej som är tsm med en i min familj var tydligen jätte händig när dom gjorde om deras hus och tapetserade o borrade o skit o alla ba "jaa hon är tydligen JÄTTE duktig!!! kan tapetsera osv osv osv"
så finns nog tvärtom med. men de där me tjejer osv håller jag med om.

2013-03-17 @ 10:31:30
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
M säger:

Så sant!

2013-03-17 @ 22:32:32
Kak säger:

Åh, det där såg jag också. Mycket irriterande. Fast vad kan man vänta sig av den extremt torra och traditionella herr Sjöberg.

Nog för att det var en anmärkningsvärd sysslofördelningen hos ett par från den generationen, men kommentaren borde väl ha varit något om att det var just ovanligt och roligt kanske, inte att karln var duktig. Suck.

2013-03-18 @ 14:35:21
Hemsida: http://kak.blogg.se
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Mitt ex ville typ ha stående ovationer om han dammsög, diskade eller städade allmänt utan att jag sa till honom. När jag inte gjorde det, tappade han motivationen, för varför ska man orka städa, diska och tvätta om man inte får beröm för det? Samtidigt fick jag inte ens ett höjt ögonbryn om jag bokade tvättstuga, tvättade allting, vek tvätten, städade badrummet grundligt en gång i veckan, dammsög, vädrade mattor och sängkläder, lagade mat till oss båda och så vidare. Jag tycker inte man ska kräva beröm för att man utfört en hushållssyssla (om det nu inte är barn som just håller på att lära sig), eftersom det är en självklarhet som måste göras. Eller?

Svar: Håller med. Fast OM man berömmer (vilket kan vara ganska välbehövt ibland) så ska ju det gälla alla, inte bara männen. Var tacksam mot alla som anstränger sig liksom, oavsett kön.
Laks

2013-03-18 @ 15:39:44
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Jojjohanna säger:

När det gäller kvinnor som borrar upp hyllor är det nog lite blandat. En del säger: "Vad duktig du är!" medan andra säger: "Du är ju riktigt bra på det där!" i förvånad ton. Vissa lägger t.o.m till ett: "För att vara kvinna" efteråt.

2013-03-23 @ 02:35:23
Hemsida: http://thebestforeverandnever.bloggplatsen.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN