Utseendemässiga attribut avgör ditt värde



Tror du att hon kan känna sorg? Rädsla? Glädje? Är hon känslolös?
 
Varför är det så uppseendeväckande att sätta ett likhetstecken mellan att plåga människor och att plåga djur? Folk blir som galna och tycker man är dum i huvudet. Men vad är skillnaden egentligen? Gör det mindre ont att bli stucken med kniv som djur än det gör som människa? Blir dem inte lika rädda? Uppfattar dem inte att dem är i fara på samma sätt?
 
Om så vore fallet så skulle jag kanske kunna förstå resonemanget. Men jag skulle ändå inte hålla med. Om djur däremot var helt känslolösa och inte uppfattade någonting som hände runtomkring dem och dessutom saknade förmågan att känna smärta - då skulle det vara en helt annan sak. Men som de flesta kanske förstår så är det inte så. Alla som någon gång träffat ett icke mänskligt djur vet att de blir rädda precis som oss, glada precis som oss och uttråkade precis som oss. Det handlar alltså om rent utseendemässiga attribut som gör att de inte värderas på samma sätt som oss (eller värderas alls rättare sagt). Har du nos? Tassar? Fjädrar? Näbb? Fenor? Gälar? - Sorry men då måste vi döda dig.

Kommentarer
LORISSA LOVEBOMB säger:

Fast jag tycker ändå inte att det hade varit en helt annan sak. Alltså, säg rent hypotetiskt ATT djuren var helt känslolösa och inte uppfattade någonting som hände runtomkring dem och dessutom saknade förmågan att känna smärta... ja,, varför skulle det göra en skillnad? Är det okej att plåga dem då? För att de inte känner eller uppfattar att de plågas? Nej, jag tycker att man alltid kan sätta likhetstecken mellan att plåga människor och att plåga djur.

Svar: Det går iofs att jämföra med komapatienter. Inte plågar man dem bara för att dem är "borta"? Det har du rätt i.
Laks

2013-03-10 @ 11:04:58
Hemsida: http://lorissalovebomb.se
sistergnu säger:

<3

2013-03-10 @ 12:55:57
Hemsida: http://sistergnu.blogspot.com/
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Jag kan inte låta bli att fundera över hur personer som älskar mikro- eller minigrisar tänker om att äta fläsk.

2013-03-10 @ 14:14:31
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Matilda säger:

Håller med Lorissa här. Bara för att de inte känner något eller är medvetande ger det oss inte rätten att döda dem. Fast det känns som att man då kan spinna vidare detta på växter, haha. De lever ju men är inte medvetande och känner inget. Men som du sagt innan, som vegan dödar man ju färre växter än som omnivor såååå. Eller så börjar vi äta fallfrukt allihop ;) hållbart.

2013-03-10 @ 17:02:52
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com
bibi säger:

Jag blir inte klok på människor som tycker det är helt ok döda djur och låta dem plågas med långa transporter, trånga burar osv och inte bry sig. Jag tycker inte det är naturligt att döda djur för att äta när man kan äta annat ....jag tycker de som äter djur borde vara med när de slaktar det de skall äta då kanske det inte smakar så gott längre...människor är egoistiska ....tar så mycket för givna...

2013-03-11 @ 08:50:16
Isabelle säger:

Utseende mässiga attribut spelar verkligen roll som du säger. Jag bli ofta ifrågasatt för att jag inte äter fisk. "Men va? Fisk kan du väll äta? De har väll inte direkt känslor.." Logiken i det? VARFÖR i hela världen skulle just fiskar inte känna smärta och andra känslor?

Svar: Fiskar är verkligen bortglömda. Och ändå är det dem djur som mördas på det plågsammaste sättet. Och i störst nummer också.
Laks

2013-03-11 @ 10:31:11
Hemsida: http://isablomfelt.wordpress.com/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN