Har du något snällt att säga? Säg det!

Ni vet hur en ibland tänker snälla saker om folk? För mig kan det vara att jag helt plötsligt kommer på hur underbart rolig en kompis är, eller att jag beundrar någon som är modig och vågar vara sig själv, eller att någon är så ofattbart snäll att jag bara vill krama hen. Så tänker jag ganska ofta om mina vänner och familj.
 
Och för ett tag sedan kom jag på en grej - varför säger jag aldrig det till dom här personerna? Varför öppnar jag inte munnen, yttrar dom snälla orden och gör andra människor glada? För att det skulle vara pinsamt? Konstigt? När jag tänkte efter bestämde jag mig för att alltid säga dom där snälla sakerna som jag tänker - för godhet kan aldrig vara dåligt. Jag skulle själv bli jätteglad om en vän sa till mig att hen beundrade mig, inte skulle jag tycka att det kändes konstigt? Bara bra!
 
Senast igår träffade jag en kompis, och efteråt kom jag på det här löftet jag hade till mig själv. Messade henne innan jag somnade att hon var en underbar person och att folk gillar henne för den hon är. Och gissa vad? Hon blev glad och tackade mig och sa att det betydde jättemycket för henne. Jag fick till och med någonting snällt tillbaka också. 
 
Har du något snällt att säga? Säg det!

Kommentarer
Madeleine säger:

Precis så försöker jag också vara! Helt dumt att gå runt och tänka bra om folk och så får de aldrig veta det. Vansinne :)

2013-05-11 @ 11:41:11
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se/
Matilda säger:

Alltså du är så himla vettig. Alla bra människor borde få höra att de är just det, bra, vettiga, snälla roliga osv. Du är vettig och klok och jag har nog följt din blogg nästan sedan start. Det var du som fick mig att gå över till veganism och det är jag extremt tacksam över! :)

Svar: Det värmer :) tack!
Laks

2013-05-11 @ 15:06:10
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com
Emelie säger:

Hej, måste bara fråga dig en sak. Jag är emot djurinsustrin och allt djurförtryck men jag har sällskapsdjur som behöver det proteinet som finns i kött. Mår dåligt varenda gång jag är tvungen att ge mina råttor kött, därför får de smaka väldigt mycket quorn och de gånger de väl får kött är det ekologiskt och svenskt men långt ifrån okej. Jag känner att väljer man att skaffa djur som behöver animaliska produkter får man bita ihop och ge dem det men hur känner du?

Svar: Går det att ersätta med andra varianter som täcker behovet så är det ju ett lätt val. Själv hade jag hamster förut å han fick aldrig animaliskt käk. Han klarade sig fin fint. Är inte råttor lite liknande när det kommer till kosten?
Laks

2013-05-12 @ 16:39:46
Hemsida: http://emelieaura.blogg.se
Jennie säger:

Rätta takter! ;) försöker jämt skriva meddelanden där jag förklarar hur bra nån är så det känns nästan konstigt med de som inte gör det, haha! Tror de uppskattar det iaf. Första gången ett inlägg fått mig taggad på att göra det igen, nu med en gååååång, nu skriver jag nåt snällt!

2013-05-12 @ 20:25:40
Hemsida: http://nattstad.se/penniepennan
Emelie säger:

Jag har haft 3 guldhamstrar, 2 gerbiler (båda behöver egentligen kött) och en massa andra djur innan och de har aldrig fått. Men att sluta ge kött till råttor är som att sluta ge det till hund/katt. De är i stort behov av det.

Svar: Fast det går ju uppenbarligen att ge vegetabilisk kost till även hundar och katter, det gäller bara att vara påläst och noggrann. Jag tycker definitivt det är etiskt korrekt att ge sitt "kött"-ätande husdjur vegokäk om djuret kan överleva och må bra på det. Och när det gäller djur som måste måste måste livnära sig på andra varelser då är väl det ultimata att inte ha just dessa arter i fångenskap. Tycker jag.
Laks

2013-05-12 @ 23:39:05
Emelie säger:

Det går att ge hundarna vegetabilisk kost, precis som med alla djur men de kan få brister. Jag kan säga att jag är påläst då jag pluggar djursjukvård. Jag skulle gärna ge mina rats bara ersättning men de skulle definitivt inte leva lika länge. Jag har gjort mitt val och jag vill göra deras men det kan jag tyvärr ej för deras kropp har behov av animaliska produkter.

Det är sjukt många djur vi har i fångenskap som behöver det proteinet, flera gnagare, de flesta reptilerna och många fågelarter är det bra för. Så att inte ha dessa djur i fångenskap, och bara avsluta allt avel är en större process än att få människor att sluta äta kött.

Tack för synpunkten.

Svar: Jag anser dock att människan inte har rätten att föda upp några djur, oavsett om de är herbivorer eller ej.
Laks

2013-05-14 @ 20:42:06
Hemsida: http://emelieaura.blogg.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN