Tänk dig att sitta och titta på en fotbollsmatch och helt plötsligt ramlar en av spelarna på planen ihop och dör





Så var det elitloppet igår också. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om det, annat än att det är fel och vidrigt och onödigt som in i helvete. Det har ju redan dykt upp flera länkar på facebook om hur Svanstedt och CO piskar sina hästar och pressar dem för hårt osv. Som alltid givetvis. Det är ju pengar inblandat så vad förväntar sig folk egentligen?
 
Många i min släkt är hängivna travmänniskor och för bara något år sedan ägde (huh) familjen en häst nere på Solvalla. Visst var folket där trevliga och sjyssta (mot mig i alla fall) men jag kan väl inte direkt påstå att jag tyckte att hästarna hade det så lyxigt som många travmänniskor gärna vill påstå. De har sina boxar och de har en liten fyrkantig hage en bit bort som innehåller fler kubikmeter lera än antal grässtrån. 
 
Jag säger inte att alla hästar inom travsporten har det dåligt och lider varje sekund, men en naturlig konsekvens av att blanda hästars prestation och vinstsummor i en sport är att djuren blir lidande. Det resulterar i att vissa djur tränas när de inte är ordentligt friska, får sina underliv ihopsydda och pressas så hårt att de lider av magsår.
 
 
Varje år DÖR ca 10-20 hästar i svensk hästsport. De bryter benen och avlivas, kvävs av överprestation, får invärters skador. Folk skulle aldrig tolerera att samma saker skedde inom andra sporter. Tänk dig att sitta och titta på en match på tv och helt plötsligt ramlar en av spelarna på planen ihop och dör. Detta sker hela tiden inom trav och galoppsporten men när det handlar om hästar så spelar det helt enkelt inte lika stor roll för att, ja - de är inte människor.
 
En häst har redan dött på travbanan i år. På Solvalla i början av maj kvävdes den sjuårige Southern Rocketop till döds under loppets gång. Hur kan detta vara acceptabelt?

Kommentarer
Lisa säger:

Riktigt bra skrivet! Fruktansvärt. Att människan är så egoistisk och grym... Jag förstår verkligen inte hur djurunderhållning i någon form kan vara lagligt?! Har vi inte kommit längre liksom? Kan inte för allt i världen sätta mig in i hur dessa människor tänker som tror sig har rätten att bestämma över en levande varelse! Som tror man kan äga ett liv...

2013-05-27 @ 20:47:47
Hemsida: http://www.LisaRugenstein.devote.se
Emelie säger:

Man tycker ändå att det inte borde sitta så långt inne att förbjuda det, eftersom att hästar ändå ingår i de flestas empatikrets (kolla uppståndelsen när folk trodde de åt häst liksom). Fast å andra sidan är det ju också väletablerat att hästar är till för att ridas och desseras och utnyttjas. Motsägelsefullt much.

2013-05-28 @ 21:41:56
radikalgnu säger:

Because speceism.

2013-05-29 @ 07:03:55
Hemsida: http://radikalgnu.blogspot.com/
Jennie säger:

När hopphästen Hickstead dog så var det enda folk kunde säga "fy vad sorgligt ATT HAN DOG" och "rip hickstead" osv. Ingen tänkte på VARFÖR han dog och hur hemskt det var.
Jag såg på direktsändningen den gången, inte ofta jag kollar, men då såg jag. Blev helt chockad och var nära gråt. Det existerar inte i en hästmänniskas huvud att sånt händer. Man kollar bara och beundrar alla duktiga hästar och ryttare. Klart att en hel del borde få kritik, men den hemskaste delen syns ju inte under lopp/tävling. Det är nog det som är fel, vi ser dem endast när de ska prestera allra högst inför mängder av folk. Inte när de stressar hemma i travstallet. Det blir en chock, för ingen fattar vargör hästen faller ihop. Otur, tänker de. Hästen hade otur.

2013-05-29 @ 19:04:24
anniz säger:

Sedan får man väl inte glömma att man lät Commancer Crow starta trots 3 graders hälta = ONT. Majoriteten av publiken buade däremot men som kanske inte gör det hela mer rätt.

Om deras djurskydd är så jäkla bra så kanske de borde se till att INTE låta hästar med hälta starta. R-G Bengtsson fick ju skit på sig när han valde att stryka sig för hästen hade ett liiiiiiitet sår vid kotan, inget som hästen hade ont av eller som hästen skulle få men av men tyckte faktiskt han gjorde rätt att stryka. Det är tyvärr sådana småsaker man inte ser människor inom trav - och galopp gör.

/Anniz som hoppat ned från hästryggen och hellre arbetar med hästarna på marken.

2013-05-29 @ 21:00:34
Hemsida: http://accordingtoanniz.blogg.se/
Matilda säger:

Trots att det inte ens är ett år sen jag slutade hålla på med hästar har jag tvärvänt i mina åsikter angående främst ridning och liknande (travsporten har jag alltid tyckt verka vidrig). Men jag har verkligen förstått nu att ridsporten är precis lika vidrig (självklart inte all utövning dock, det finns mycket duktiga hästmänniskor). Det känns som att ju högre nivå det handlar om (och ju mer pengar), desto sämre har hästarna det. De flesta (dock absolut inte alla) hästar på hobbynivå blir väl omhändertagna och får ha ett, så gott som det går för ett tamdjur, naturligt liv men ju mer värda det blir, desto mer behandlas de som maskiner, stängs in i boxar, endast leds ute för att få sin "utevistelse" och får aldrig träffa andra hästar (vilket är helt förkastligt då hästar ju är ett utpräglat flockdjur).
R-G Bengtsson i all ära, visst var det vettigt av honom att inte starta hästen i OS men tyvärr tror jag inte den enda anledningen var hästens välbefinnande. Jag ogillar Bengtsson då han inte låter sina hästar gå ut, vilket hör till standard hos tävlingshästar på den nivån i Tyskland där Bengtsson och många andra håller till.
Enligt mig finns det bara dåliga och sämre hästmänniskor på hög nivå även om de är "snälla" och vill väl och är duktiga ryttare just av denna anledning.

Sen kan man ju självfallet diskutera om hästar ens ska ridas/köras osv men så långt har jag inte kommit i mina tankegångar ännu då ridning och hästar präglat hela min uppväxt.

2013-06-01 @ 08:16:23
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com
Tatiana säger:

Sport med djur....onodigt och barbariskt (ofta). Forstar inte hur det kan accepteras i Sverige. Likasa de flesta zoo'n, forutom stallena som rehabiliterar djuren eller tar in dom om dom inte kan klara sig sjalva.
Vad jag sjalv har skrivit om the Kentucky Derby
http://fargosisters.com/serendipity/archives/1218-This-is-what-I-think-about.....html
Zoo
http://fargosisters.com/serendipity/archives/1612-I-Love-Animals.html

2013-06-13 @ 10:58:29
Hemsida: http://www.fargosisters.com/serendipity
Tatiana säger:

Sport med djur....onodigt och barbariskt (ofta). Forstar inte hur det kan accepteras i Sverige. Likasa de flesta zoo'n, forutom stallena som rehabiliterar djuren eller tar in dom om dom inte kan klara sig sjalva.
Vad jag sjalv har skrivit om the Kentucky Derby
http://fargosisters.com/serendipity/archives/1218-This-is-what-I-think-about.....html
Zoo
http://fargosisters.com/serendipity/archives/1612-I-Love-Animals.html

2013-06-13 @ 10:59:29
Hemsida: http://www.fargosisters.com/serendipity


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN