Religion

Själva grejen att vara religiös - den förstår jag inte. Muslim betyder att man inte äter gris, jude betyder att man har en konstig mössa på huvudet och kristen betyder att man sjunger lugna sånger i en ekande hall. Men varför egentligen? Jag kan inte föreställa mig hur någon kan tro på något som skrevs för flera tusen år sedan. Och att dessutom leva efter de regler som står däri. För mig är det ofattbart - men jag är ju inte född en religiös familj så det är inte så konstigt att jag inte förstår.


Tycker jag att det är fjantigt att vara religiös? Ja, faktiskt så tycker jag det. Jag är emot ett konservativt tänkande, att det skulle vara "ödet" eller "gud" som avgör så fort någonting händer. Nej, religion är ingenting för mig. Jag vill inte leva efter något som förhoppningsvis är sant - jag vill leva som jag själv vill. I mina ögon så är religion ett sätt att slippa ta sitt eget ansvar och istället lägga det i någon annans händer.


Jag skulle aldrig vilja bli religiös, jag saknar ingenting av att jag lever på mitt eget sätt. På sätt och vis är mina egna tankar min religion, en som jag har skapat själv. Om andra däremot vill följa de "riktiga" religionerna så är det bara att göra det. Det handlar om varje individs rättigheter att göra som hen vill. Om man tycker att det känns bra att vara muslim, kristen, jude, buddhist eller hinduist - då ska man vara det! Så länge det inte skadar någon annan så är det fritt fram. Så enkelt är det faktiskt!


Kommentarer
Moa säger:

Word! Håller helt med, förstår dels inte varför religioner ska ha så många till synes irrelevanta regler (som så många följer dessutom! Det är det som är så skrämmande) och dels inte hur man ens kan anamma en tro bara sådär... Läste ett citat en gång:

"Om religiösa människor gick att resonera med skulle det inte finnas några religiösa människor". Haha, lite krasst ordspråk, men jag måste faktiskt ta och hålla med det ;)



SV: HAHA, vi har nog kanske inte de vanligaste tankegångarna gällande snö xD Pepparkaksdeg och risgrynsgröt, hehe.

2010-11-15 @ 20:44:38
Hemsida: http://moalindholm.blogspot.com
Per E säger:



Svenska folket som efter tusen ars plagor gjort sig av med en medeltida villolara ar nu pa god vag att acceptera inforandet av en annan medeltida villolara. Foljden blir att allt fler satter pa skygglapparna igen och lamnar det rationella tankandet. Det badar inte gott.

2010-11-16 @ 04:09:55
Jen säger:

Mmm, helt med på din sida.

Religionen har förstört så oerhört mycket.

Sen tycker jag att det är helt fel att gömma sig bakom religionen, att uträtta saker i de olika gudarnas namn...patetiskt! :/



Hoppas du hade en fin helg! Kram

2010-11-16 @ 08:59:48
Hemsida: http://pansky.blogg.se/
Ulli säger:

Ja, vad är religion....vad är det de tror på.....är det gemenskapen.....eller nåt hopp om att....??

Inte vet jag!

2010-11-16 @ 14:41:37


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN