Miss Representation

 

Snubblade över denna korta film idag och var bara tvungen att sprida den vidare. Det är läskigt vilken makt media har över oss, och speciellt vilket budskap media väljer att sända ut. Just denna film handlar om USA, men det är i princip samma sak som gäller i Sverige (vi är ju tyvärr väldigt amerikaniserade). Enda skillnaden kanske är att vi verkar ha fler kvinnliga politiker än vad de har vilket givetvis är bra. Men trots att dessa kvinnor "lyckats" och är seriösa politiker så ska de ändå framställas som modeller, som objekt, som om deras utseende var det enda viktiga (minns ni stassråden?).

Utseendehetsen är överallt. Pressen på kvinnor är enorm.
Ibland glömmer jag bort den för personligen har jag aldrig riktigt hamnat in i den där snurran. Däremot har jag sett andra hoppa på, åka med och sedan kliva av med en betydligt sämre självkänsla än de hade när de hoppade på.


Kommentarer
sistergnu säger:

Här är hela: http://www.youtube.com/watch?v=7ADwg9fBEB0

Svar: Nämen shit! Finns det en hel dokumentär!? Vad glad jag blir :D ännu mer att titta på! Den var ju så himla bra den där kortfilmen så ^.^
Laks

2012-07-05 @ 21:35:07
Hemsida: http://sistergnu.blogspot.com/
jenkan säger:

tack för tipset, du är så så bra du LAKS!

see you!

Svar: Tack! :D
Laks

2012-07-06 @ 22:23:02


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN