Your faith is a joke

Religon asså. Ibland blir jag sjukt intresserad av det och vill bara veta allt om Ganesha, Allah, Gud osv. Jag vill lära mig om muslimernas färd till Mekka, om de kristnas Jesus-dyrkande, om judarnas Hanukka. 

Sen kommer det ibland tider då jag rent ut sagt avskyr religioner av alla dess slag. Finns det folk som tror att man kommer till himlen om man är snäll? Och till helvetet om man är dum? Hur i helvete kan man hämta sina värderingar och åsikter, ja - sitt LIV - från en bok som skrevs för flera tusen år sedan? Det känns ungefär lika logiskt som att maniskt läsa Harry Potter en gång i veckan och sedan sitta och mumla trollformler för sig själv i en speciell Potter-kyrka.
 
Personligen är jag född in i kristendomen (typ). Mina föräldrar är kristna, hävdar de själva i alla fall trots att jag vet att de inte är troende. Själv tycker jag att man inte är kristen om man inte är troende, det är som att säga att man är vegan fast man äter kött och hela rasket. Uttrycket förlorar sin mening, liksom.
 
Inget ont om religiösa - eller jo, kanske lite då. Men jag försöker att respektera folk som faktiskt tror på olika gudar och vill ha alla högtider och genomgå alla riter osv. Men jag tappar ofta förståelsen och då känner jag någonting i den här stilen:
 

Kommentarer
Emelie säger:

Det jag stör mig på är de religiösa som inte verkar tänka själva och ifrågasätta sin tro. "Enligt gud ska man inte ägna sig åt homosexualitet" t.ex., tänk steget längre vill jag säga! Varför är det fel, vad har "gud" för anledning att förbjuda det? Hur påverkas samhället om man skulle göra vissa människors kärlek förbjuden? Jag är själv troende (inte någon av de stora religionerna dock) men jag litar alltid på min egen rättfärdighetskänsla i första hand.

Svar: Exakt! Det är just det där ifrågasättandet som ofta verkar saknas hos religiösa människor. Jag anser att man ska utgå från sig själv, tänka efter liksom. Vad glad jag blir när jag hör att det finns troende människor som du som ändå tänker själva :)
Laks

2012-07-09 @ 09:07:31
Angelica säger:

"Hur i helvete kan man hämta sina värderingar och åsikter, ja - sitt LIV - från en bok som skrevs för flera tusen år sedan?"

De tio budorden. De skrevs för flera, flera hundra år sedan och är idag det vi lever efter egentligen. Det är dem våra lagar grundas på och det är vad vi lär våra barn osv... Det är det här som vi har utvecklat och idag baserar näst intill alla våra värderingar på. Det var väl så allt började...

Svar: Jag har hört talats om de tio budorden men har ingen aning om vad det är för några ord. Kan tänka mig att det är något i stil med "du skall icke döda andra" eller nåt. Redan där har vi i sådana fall misslyckats...
Laks

2012-07-10 @ 01:42:00
Hemsida: http://attbaravaramig.wordpress.com
Tovah säger:

Asså personligen kan jag reta ihjäl mig på religion!!
Kristendom ex: Abraham, offra din son för mig så jag vet att det är mig du älskar mest sa Gud i nåt kapitel i nya testamentet,
Islam: skär halsen av djuret du ska äta och om din kvinna är otrogen ska hon straffas men inte om mannen bedrar sin kvinna... Och judendomen: skär halsen av djuret och ät sen upp "bara ena halvan" och så vidare med mer knepigheter.....
Religion och pengar är roten till allt ont brukar jag säga....så tycker iaf jag, tack igen för mycket bra blogg med egna åsikter du håller fast vid!!

Svar: :)
Laks

2012-07-10 @ 10:44:31
Emelie säger:

Angelica: Fast de tio budorden, liksom alla religiösa skrifter, har ju skrivits av människor. Alltså tyckte man att det var fel att döda osv. innan kristendomen kom till. De värderingar vi lever efter kommer inte från religionen; bibeln användes bara för att skriva ner de värderingar man redan hade.

(Ja, såvida man inte är fundamentalist då.)

2012-07-11 @ 07:55:49
Plutten säger:

Jag är inte troende men måste ändå räkna mig som kristen. Jag bor i ett kristet land och är uppvuxen med kristna traditioner. Har hela mitt liv firat jul och påsk osv. Har inte du? Kan inte annat än räkna mig som kristen så länge jag gör det även om jag inte är så förtjust i religion.

2012-07-12 @ 21:54:31


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN