När det görs på ett djur som inte är en människa så bortförklaras lidandet

 
 
 
 
När jag för länge sedan var en mjölkdrickare så tänkte jag på komjölk som någonting naturligt och nyttigt. Någonting som gjorde oss människor starkare. Och sen så tänkte jag på massor av söta kossor som snällt stod och gav bort sin mjölk.
 
Oj oj oj. Kunde man vara mer fel? Glada kossor? Nyttigt? Och vart var kalvarna i hela tankeprocessen? Fanns dem en med? Nej. Jag fattade ärligt talat inte att kossor, precis som människor och alla andra mjölkdjur måste få ett barn för att kunna börja producera mjölk. Jag var totalt jävla outbildad och korkad, framförallt hjärntvättad. Arla är ju mitt ständiga hatobjekt. Deras sätt att marknadsföra en vara som skapas ur förtryck och mord är helt galet. 
 
Därför gillar jag att posta bilder på människor som mjölkas. För att det vänder på tankegångarna, det får en att förstå kopplingen mellan bröst och juver, bröstvårtor och spenar, människobarn och kalv, kvinna och kossa. Skulle någon kedja fast en människa, inseminera henne och sedan efter graviditeten mörda hennes barn för att själv kunna dricka upp all modersmjölk - vad skulle folk säga då?
 
Missfoster! Freak! Mördare! Vidriga jävla äckel! 
 
Förstår ni vart jag vill komma? Mjölkbönder gör detta. Fast på kossor givetvis, och när det görs på ett djur som inte är en människa och därmed saknar rättigheter så bortförklaras lidandet och våldet och dödandet. För vi vill ju så gärna dricka den där goda, nyttiga mjölken.
 

Kommentarer
Ulli säger:

:(

2012-09-09 @ 22:55:53
Sara säger:

Hur många bönder har du haft en ordentlig diskussion med angående detta? Hur många mördade kalvar har du sett? Hur många bonngårdar har du sett med detta innehåll? Berätta för mig, snälla.

Svar: Är du emot barnmisshandel? Mord på människor? Krig? Våldtäkter? Ja? Har du någonsin sett allt detta? Vet du hur det går till? Måste man varit med om det själv/sett det med egna ögon för att kunna vara emot något?
Laks

2012-09-11 @ 19:24:48
Matilda säger:

Jag har precis börjat en utbildning och idag var vi på studiebesök på en av Sveriges mest kontrollerade gårdar. De har mjölkkor, grisar, värphös och slaktkyckling.
Trots att detta är en gård som följer alla djurhållningslagar strikt och djuren har det så "bra" de kan ha det i Sverige så var det flera av mina klasskamrater som reagerade. På att kalvarna tas från sin mamma redan några timmar efter födseln (med förklaring att då hinner de inte utveckla så mycket känslor för varann så det är lättare att göra det så fort som möjligt). På att grisarna aldrig får gå ut. På att suggorna får stå i en väldigt liten box under de 5 veckor hon får vara med sina kultingar. På att en av korna var fistulerade (hade en lucka in till vommen där man tog prover). På att man har 8 hönor per bur (vi fick se bilder på burarna som inte alls var särskilt stora) och då är ändå 8 ett litet antal.
Självfallet var det också många som inte reagerade. Några skrattade åt en gris som blev rädd när vi tittade in genom fönstret för det såg ut som den tänkte klättra över boxkanten. Ingen förstod dock att den var rädd utan såg bara situationen som rolig.
Jag mådde mest dåligt över mjölkkorna som precis kalvat och stod i boxar medan deras timgamla kalvar stod i en annan del av stallet och drack mjölk från en konstgjord amma...

Svar: Usch vad vidrigt. Jag skulle aldrig klara av att se sånt där, skulle må så himla dåligt :/
Laks

2012-09-11 @ 23:23:52
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
Matilda säger:

Nej, det är inte lätt att se sådana saker, men genom denna utbildningen kan jag hjälpa djuren, och då känns det bra :)

2012-09-12 @ 09:08:39
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
Sara säger:

Vad jag försökte få fram var att du får det att låta som att det händer överallt, när så inte är fallet. Som om alla är monster. Jag tycker att man ska ge en rättvis bild, från båda hållen. Självklart är all form utav förnedrande handling oacceptabelt, oavsett om det är på människor eller djur. Jag själv jobbar med att äta mer vegetariskt. Att man kanske kan ta vegobullar istället för köttbullar, dricka vatten istället för mjölk. Men jag är också väldigt bestämd i, som sagt, den rättvisa bilden. Om ett barn kommer fram och frågar "var kommer mjölken ifrån?" så kommer jag att berätta allt. Jag skulle berätta att en del djur blir dåligt behandlade, helt fruktansvärt. Men det finns också många djur som har det bra. Som mår som utlovat.

Svar: Jättebra att du försöker äta mer vegetariskt. Det är en stor framgång och jag hoppas att du trivs med det! Nästan allt som jag skriver om handlar om det som är standard inom djurindustrin. Inte det värsta, inte det bästa, utan det vanligaste. Jag kan förstå att man gärna tänker "men det där hemska är bara ett undantag, sådär är det inte egentligen". Jag tänkte så förut, och det beror ju på att djurutnyttjarna är väldigt duktiga på att marknadsföra sig själva som empatiska och trevliga. Dem vill väl. NOT. Vill du läsa mer om hur standard-industrin ser ut kan du gå in här: http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-i-livsmedelsindustrin
Laks

2012-09-12 @ 19:27:35
rococo säger:

Alltså, det finns ju bra och dåliga uppfödare/gårdar. Det är en diskussion. Sedan finns själva principen med mjölkkor. Det är något helt annat. Man kan liksom inte ändra på den genom att vara en bättre eller sämre uppfödare. Om vi ska få mjölken så kan inte kalven få den. Så enkelt är det. Samma sak med köttindustri. Djuren kan ha det bättre eller sämre under sin levnad, men förr eller senare så kommer de att dödas. När man äter kött så har man accepterat och gått med på det. Att en hel massa individer föds enbart för att dö. Precis som att när man dricker mjölk accepterat att kon och kalven skiljs åt. Och ja, det händer överallt där det finns kor. Köttdjur eller mjölkkor.

Svar: Jag tänker precis likadant.
Laks

2012-09-13 @ 20:58:27
Hemsida: http://www.rococo.blog.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN