Borde jag raka mig?

 "Det finns inget tvång att raka sig, vad menar du? Alla får ju göra som dem vill!"
 
Den här synen på rakning är jag så förbannat trött på. Folk som inte kan tänka utanför sitt eget liv, sin egna upplevelse och förstå att det finns någonting som kallas för NORMER som styr och kränker människor varje dag. Fattar ni inte att min orakade armhåla provocerar folk? Jag vet att den gör det, kanske inte JUST DIG men jag är säker på att det finns idioter där ute som tycker att jag ska raka mig för annars är jag äcklig, ofräsch, ful, OKVINNLIG. 
 
Oavsett vad jag känner inför att raka mig så finns det normer som säger åt mig vad borde göra. Hur ser man dessa normer? Var står de någonstans? Finns det någon bok? NEJ, det gör det inte. Jag märker av tvången, normerna, genom att jag känner mig ful när jag går med orakade armhålor. Jag känner av det när jag velar mellan att ta kortbyxor eller långbyxor, och när jag ser alla bilder på slätrakade kvinnor och sneglar tillbaka på mig själv. Borde jag raka mig? Jag vet att jag anses som sämre varje gång jag låter bli. Kanske inte av JUST DIG, men av någon. Kanske av mig själv? Och det är så djupt normerna går. Det handlar ju oftast om vad man känner om sig själv.
 
Kan du inte gå ut utan smink? Är det för att andra människor kommer spotta dig i ansiktet om du går osminkad? Nej, det är för att du inte kommer känna dig bekväm utan. På samma sätt känner jag mig inte 100 % bekväm när det syns att jag har orakade armhålor - fast att det egentligen är precis så jag vill se ut för att jag personligen trivs med det. Men när jag vid olika tillfällen rakat dem, då jävlar. Då känner jag hur det spritter i mig för att då har jag gjort "rätt". 
 
Men det finns ju undantag. Där folk faktiskt "spottar" (metaforiskt) i någons ansikte för att hon inte följer normen. Ni minns väl allihopa den glada tjejen i Mellon för något år sedan? För henne blev konsekverna förolämpningar och mordhot, just för att hon... (konstpaus)... Inte rakade sig under armarna. SUCK.

Kommentarer
Anonym säger:

Kul att du börjat blogga lite igen! :)
Det är så synd att detta är en sån svår och känslig sak i "mainstreamvärlden". Jag som bor på landet i min cirkusvagn och faktiskt inte hänger/har kontakt med nåt mainstream-folk (tyvärr kanske? men det blir liksom lätt att en bara hänger med de som blev över..) har faktiskt helt släppt det där med rakningen nästan helt. Har träffat så många nu som tycker det är vackert och sexigt med hår och har själv alltid tyckt att det är fint med hår mellan benen och tycker nu även att det är vackert under armarna. Faktiskt. Alla får givetvis göra som de vill, men jag tycker det är vackert och tändande med hår i armhålorna.
Har inget bra tips till dig tyvärr, för det är lite synd att tipsa om att sluta hänga med stor del av världen, men jag skickar lite pepp i alla fall och hoppas att du kan bli tryggare och starkare i din åsikt! Men det tar ju sån förbaskad tid...

Svar: Vad skönt att känna så! Jag kan egentligen inte påstå att jag heller påverkas av människorna runt omkring mig, det är mest bilder och saker som folk jag INTE känner säger (vilket ju är jävla dumt, för det är ju människor jag skiter fullständigt i). Jag tyckte det kändes sjukt konstigt med hår under armarna i början, men nu hör det liksom till. Det är snyggt, och det känns tomt utan det.
Laks

2014-09-25 @ 12:34:49
LisaTorun säger:

Men varför blev jag anonym i kommentaren ovan?
Aja, ville bara också säga att det är grymt störigt när folk förnekar normer sådär och försöker få det till att en själv är svag. Tampas ganska mycket med det just nu. Uberstörigt! Och fel! Normerna finns ju tyvärr, och det är fan inte vi som är svaga!

2014-09-25 @ 12:36:41
Hemsida: http://torunfirouzeh.blogspot.com
Kristin säger:

Kan bara hålla med dig. Själv skulle jag aldrig våga gå orakad. För några år sedan när jag inte hade rakat på 2 dagar och kände mig osäker men tänkte att jag var löjlig och gick i linne hemma. Min bror, tittar äcklat på mig och påpekar att jag har hår under armen, ska jag inte raka? Han kunde lika gärna spottat mig i ansiktet och sparkat mig i magen. Gjorde hur ont som helst och efter det blev jag supernoga med att raka även fast det bara gått en dag, just för att jag inte ville ha blicken *du är äcklig*.
När jag var liten så skämdes jag över min mamma som emellan gick orakad under armarna. Idag älskar jag henne för det. I framtiden så ska jag testa med hår, men idag klarar jag det inte. Vet ju egentligen inte vilket jag föredrar.. Kanske vill ha halva rakad och halva med hår, haha! Drömde dock en gång att jag hade hår på benen och under armarna men hade färgat håret i olika pastellfärger. Var hur snyggt som helst i drömmen. ^^

Svar: Jag hoppas att alla i framtiden ska få gå runt precis som dem själva vill, utan att behöva tänka på den där skiten. Kämpa på du :) och det där regnbågshåret kanske skulle vara något till Prideparaden? ;)
Laks

2014-09-28 @ 14:46:58
Happy säger:

Jag tycker det är riktigt synd om alla de som inte har orken att gå emot denna norm. Men förändringen är snart här. Håll ut!

2014-10-09 @ 10:15:29
Hemsida: http://veganisundsvall.blogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN