Jobba lite - lev mycket

En sak med minimalismen som jag verkligen försökt ta till mig är det här med att jobba mindre. När jag började läsa på om ideologin och insåg jag att minimalismen inte bara berörde materiella ting, utan även tid. Ett mål jag har, eller en livsidé kanske man kan kalla det, är att jobba lite, spara lite, och leva mycket. Inte jobba mycket, spara mycket och leva lite som det känns som att samhället förespråkar. Heltid. Stort hus. Massor av dyra prylar. 
 
Hela idén med att jobba heltid är för mig skrämmande. 8-17 fem dagar i veckan? Men när ska man hinna leva? Öööö, aldrig. Tydligen. Man ska jobba så mycket för att man ska ha råd att köpa en ny tv som är lite, lite tunnare än den gamla. 
 
Alla får välja precis hur dem vill leva själva. Men ibland skadar det inte med lite ifrågasättande av denna jobb-hets. NEJ - DU MÅSTE INTE JOBBA HELA TIDEN! På mitt jobb jag har nu (med väldigt average-lön, säker lite under dessutom) kan jag överleva på att arbeta mellan 10-13 stycken 6-timmars pass i månaden. Ganska sjysst tycker jag. Men om jag skaffar en större lägenhet, bil, ny elektronik, då skulle jag behöva jobba betydligt mer. Så jag skiter i det. För det är inte värt det någonstans.
 
13 av 30 dagar är 43 %. Det är i alla fall mindre än hälften. Om jag skulle vara tvungen att jobba fler dagar än jag var ledig skulle jag på allvar börja fundera på varför jag ens skulle fortsätta leva.
 
(Och nej det handlar inte om att jag hatar mitt jobb, jag trivs där men jag vill helt enkelt bara inte att mitt liv ska handla om att arbeta.)

Kommentarer
Anonym säger:

Tack, för att du skriver detta! Resonerar likadant. Och jag mår så fruktansvärt dåligt när folk ska kritisera mina val, jag arbetar mindre för det är det som får mig att må bra...

2015-08-12 @ 14:05:51


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN