Alla kan/vill faktiskt inte använda menskopp



Ända sedan jag första gången hörde talas om menskoppen har jag tyckt det verkat vara en intressant idé. Min syrra skaffade en, och kort därefter köpte jag min första också. Jag läste på mer om de negativa sidorna med engångsskydd och då framförallt tamponger, och blev övertygad om att menskopp = det bästa alternativet. För mig i alla fall. För alla KAN inte, eller kanske inte ens VILL, använda menskopp. Och jag kan förstå att detta prisande och oändliga tjatandet om "men hallå, har du inte menskopp eller?" blir tröttsamt för dom som inte är med på kopp-tåget.
 
Det finns massvis med anledningar till att inte använda menskopp. För många kan det vara läskigt att trycka upp något så stort i slidan (för ja, den är betydligt större än en tampong). För vissa kanske det handlar om att man helt enkelt blir äcklad av mensen och inte vill se det, och definitivt inte få det på händerna. Eller så kanske man har försökt men den vecklar aldrig ut sig ordentligt och läcker. Och när man sitter där och har försökt i flera månader så kanske inte det skönaste är att höra ännu fler hurra-rop om produkten som inte funkar för en själv. 
 
Ärligt talat så funkar inte menskoppen så där 100 % för mig som den ju verkar göra för alla andra som fastnat för den. Den har läckt från dag ett, inte mycket så att den inte hjälper alls men tillräckligt för att det ska behövas ytterligare skydd. Det var jag fruktansvärt frustrerad över i början. Alla höjde menskoppen till skyarna och beskrev hur underbart det var att aldrig mer behöva köpa ett enda engångsskydd till, och där satt jag med en läckande Meluna och massa engångstrosskydd. 
 
Men jag fortsatte med menskoppen för att det för mig ändå kändes överlägset bekvämast, billigast och mest praktiskt. Sen köpte jag en ny och den funkar bättre (men fortfarande inte 100%), den gamla gav jag bort (ja, på riktigt). 
 
Så snälla alla oss menskopp-ivrare, jag vet att vi är glada och tacksamma över att ha upptäckt detta underbara mensskydd, men respektera dom som inte vill/kan använda den. Och för helvete, shama inte användandet av engångsbindor och tamponger!

Kommentarer
Micki säger:

Haha, köpte också en Melunakopp som jag tillslut gav bort/sålde. "Köparen" ville inte ta emot den gratis och var helt överlycklig över att få en kopp ett så bra pris. För de är vanligtvis ganska dyra de flesta menskoppar.
Jag fann det i alla fall väldigt obehagligt när jag skulle försöka få in den. Var kanske 15 år och kunde inte ens få in en tampong på den tiden. Men jag var så himla såld på menskopp-idén att jag ändå ville prova.
Hade jag kunnat haft kvar min mens så hade jag nog testat en annan menskopp så småningom. :)

Svar: Jag började visserligen för mindre än ett år sen med menskopp, men visst var det lite läskigt i början! Köpte Meluna mest för att den var billig, den jag har nu är en Lena Cup, kostade över 300 kronor. Men så värt det!
Laks

2015-12-02 @ 19:42:00


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN