Transperson, vad är det?

Första gången jag såg en transperson var på pridefestivalen för något år sedan. Jag minns att jag tyckte det kändes så himla konstigt att se en kvinna som inte riktigt var som alla andra kvinnor. Tidigare har jag inte brytt mig så mycket om problematiken många transpersoner står inför, med samhällets alla normer och tyckande kring personens utseende som inte stämmer in med mallen.
 
Men sedan började jag läsa Zettermarks blogg som om och om igen tog upp transsexualism och hur mycket jävla skit dessa människor får utstå. Där skaffade jag mig den första kunskapen om ämnet. Innan det var jag pinsamt outbildad gällande transpersoners situation. 
 
 
 
För ungefär ett halvår sedan började följa några riktigt bra youtubare, Ty Turner och Princess Joules. Det är intressant att höra hur hela deras "transition" (kroppslig övergång från kvinna till man eller tvärtom) gått till och vad som förändrats sedan dom började ta andra könshormoner. Dessutom fick jag mer och mer inblick i en transsexuell persons vardag, och förstod helt plötsligt allt motstånd som finns där ute. Alla sjuka människor som fortsätter hata på transpersoner för att dom råkade födas med fel kropp. För bara några år sedan var det ju till och med lag i Sverige på att tvångssterilisera transpersoner om de ville genomgå könskorrigerande operation! 
 
Om vi vill göra situationen bättre för alla människor i samhället, och kanske främst för dom som redan länge levt under förtryck, mobbing, hat och andra orättvisor så måste vi börja utbilda oss. Tycker du att du inte förstår vad transsexualism innebär? Kolla upp det! Läs, titta på videos på youtube, fråga någon! Utbildning och förståelse är nyckeln till ett mer öppet och tolerant samhälle.
 

Kommentarer


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN