Minimalism - att inte vara fäst vid sina prylar



Nu känner jag faktiskt för att börja skriva igen. Det hade jag tänkt att hålla mig till också, det finns trots allt väldigt mycket att ta upp. Just nu tänker jag mycket på minimalism, att försöka minimera antalet störande prylar i min omgivning och eliminera stress i mitt liv. Det är det som är så intressant med minimalism, att det kan betyda så mycket olika saker för olika människor. För vissa kan det handla om att ha så lite saker som möjligt, för andra att göra sig av med saker som en inte använder regelbundet, och för somliga att ha rena ytor hemma utan plåtter. 
 
För mig handlar det om en blandning av allting. Känna att lägenheten jag bor i är frisk och inte full av saker som jag inte är i behov av. Och framförallt att sakerna jag äger inte äger mig. Jag är inte fäst vid dem, jag kan slänga dem, skänka dem utan att bli ledsen. För mig är det en sorts frihet.
 
"Most importantly, I’m not attached to any of my possessions. Sure I have a favorite pair of jeans
and a favorite pair of shoes and a favorite T-shirt, but those items don’t define me. I’m not
attached to these things, and I could get rid of any of them without being upset or experiencing  
some sort of deep solipsistic loss. I am not my blue jeans or my furniture or my cooking utensils."
- The minimalists

Kommentarer
Mo säger:

Håller med om att sakerna inte ska äga mig. Jag kan vara utan alla mina saker om det vore nödvändigt. Det är människorna närmast mej som är viktiga! Jag är nog inte minimalist i dina ögon, men sakerna äger inte mig iaf! ;-)

Svar: Precis, sina relationer är viktigare än massa prylar :)
Laks

2015-07-12 @ 10:58:06
SanityAssasin säger:

Vad kul om du börjar skriva igen! Är också inne i någon slags period när jag tänker mycket på mina saker, och slänger mycket eftersom jag är mitt i en flytt.

Svar: Att flytta är ett utmärkt tillfälle att rensa! Då kan man ju dessutom märka vilka saker som behövs mest (det som packas upp ur flyttlådorna snabbast!).
Laks

2015-07-12 @ 22:24:32


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN