Det finns inget humant sätt att döda någon som vill leva




Vad är minimalism?

Det frågar jag mig själv ibland. Begreppet är ju trots allt rätt luddigt och svårt att ta på. Betyder det att man reser jorden runt med en enda ryggsäck som sällskap, eller att bo i en villa i Flen med lagom mycket saker? Eller kanske att bo så litet som möjligt och vara miljömedveten? Saken är den att minimalism kan te sig på så många olika sätt att det är svårt att definiera vad det innebär för ALLA minimalister.
 
För mig är minimalism en motpol mot dagens konsumtionsamhälle, men framförallt en strävan efter enkelhet. Att skippa alla onödigheter och omvägar och gå rakt på sak. Hur mycket behöver jag för att leva? Definiera behöver; jag behöver varken en säng eller ett hem för att överleva, men det gör livet betydligt lättare. Lättare, det är nyckelordet i det här sammanhanget. Vad behöver jag för att göra mitt liv så lätt som möjligt?
 
Många tänker kanske att ju fler saker man har, desto lättare blir det. Då har du ju allt! Men är det verkligen sant? Desto fler tröjor du har, desto mer tid kommer du lägga varje dag på att välja tröja. Desto större hem du har, desto mer tid kommer läggas på att städa och leta efter saker som kanske slarvats bort (just för att huset är så stort). Och glöm inte alla hoarders som har rum fyllda med saker, enbart för att de inte klarar av att göra sig av med dom. För att någon dag, kanske, kommer de ju att behövas. Hur mycket pengar och tid lägger inte dessa personer på att leta efter borttappade saker, städa och betala för det extra utrymmet? Hade det inte varit betydligt lättare att göra sig av med allt man inte använder?
 
Jag vill uppleva en känsla av enkelhet och lätthet, inte krångla till allt så mycket som jag upplever att vissa andra gör. Jag vill inte konsumera dyra saker jag inte behöver. Jag vill inte lägga min tid och energi på att rengöra, städa och må dåligt av miljön jag bor i. För en omgivning med mycket saker får mig att må dåligt psykiskt. Jag blir stressad och vill därifrån. För varje sak i min lägenhet tillkommer ännu en punkt på att-göra-listan, därför blir en mer minimalistisk inställning till prylar en befrielse.
 
Minimalism är olika för alla, och jag kan bara berätta vad det innebär för mig. Det handlar inte om att göra något "på rätt sätt" eller bli godkänd i något slags community. Det handlar om att vilja förändra sitt liv till det bättre, med mer tid, mer energi och att hel enkelt må bättre.


<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN