Barnens bild av djur

Jag har tänkt mycket på hur föräldrar uppfostrar sina barn. Lär dem sina barn hur man ska uppföra sig mot djur? Det finns dem som gör det, och det finns dem som inte gör det. Alla jag känner (förutom min familj) hör till den andra gruppen, tyvärr.



Jag håller med Djurens Rätts åsikt att argumentet "men barnen lär sig mycket om djur av att gå på djurparker" inte håller. Vad menar dem egentligen? Att barn lär sig om djur och deras naturliga beteenden av att se dem instängda? Nja, det argumentet är ingenting att lita på.



Om barn idag tillåts jaga duvor, plåga grodor och döda sniglar av sin föräldrar, då är det ganska självklart att nästa generation kommer att bli lika sadistisk som denna. Om föräldrar istället börjar anstränga sig, och berätta för sina barn att man ska respektera djur, kanske det finns en chans att världen blir lite bättre om femtio år.


Kommentarer


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN