Vem ska jag respektera?

Jag vill bli respekterad av andra människor även fast jag väljer att äta lite annorlunda. Därför är det inte mer än rätt, att jag också respekterar att andra människor äter alla sorters kött.

Men det finns också en annan logisk tanke i en den situationen. Om jag accepterar en person som äter upp en mycket plågad kyckling, borde jag också acceptera en nazist som dödar en jude då? Eller en våldtäktsman som våldtar en tjej? 
Men jag accepterar inte att en nazist som dödar en jude, eller en våldtäktsman som våldtar en tjej. Jag tycker att folk som mördar och våldtar ska ruttna bort i en fängelsecell. Så varför ska jag egentligen acceptera en köttätare som äter plågade djur?

        
           Förintelsen                               Livsmedelsbranschen

På många plan är djuren så otroligt mycket mer intelligenta än oss männsikor. De kan respektera naturen t.ex. Däremot kan inte djuren bygga båtar, skriva, läsa, och dem kan definitivt inte föda upp 45 miljarder kycklingar årligen. Men det kan vi. Frågan är om vi verkligen borde göra det.

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN