Finns det empati-lösa?



När jag tittar på bilderna ovan så känner jag empati. Jag försöker tänka mig in i hur det måste kännas att inte ha tillräckligt med mat och att tvingas till att tigga efter pengar för att kunna överleva.
 
När jag tittar på bilerna här nedanför, så känner jag också empati. Jag föreställer mig hur det känns att vara instängd och att aldrig få röra på sig och vara sig fri. Jag förställer mig det kalla gallret mot mitt ansikte, och den ständiga stressen att vara fångad.
 

 
Frågan är bara - finns det fler som kan känna empati? För den saken är inte helt självklar. Efter långa diskussioner med min kompis, så har jag nu förstått att alla inte har den förmågan.
 
Jag har aldrig tidigare förstått att alla inte fungerar som jag. Jag trodde att empati var precis som vilken annan känsla som helst. Alla kan känna glädje, sorg och ilska. Men empati är tydligen något som många saknar. Det märks ju tydligt på hur vårat samhälle ser ut.
 
Finns det folk som är empati-lösa? Och hur många är dem? Vad känner du när du ser bilderna?
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN