Varför?

Jag tänkte på varför allting fortsätter dag efter dag, varför folk fortsätter att köpa smink som är djurtestat, att äta kött och bara tänka på priset när de handlar. Jag tror att det handlar om att många inte vill veta. Informationen finns överallt, men bara om man letar efter den. Hur levde jag innan jag blev kritisk mot djurhållningen? Jag har varit halvt medveten om hur köttet tillverkas, hur sminket testas osv. ända sen jag var säkert 10 år gammal. Så varför har jag börjar göra någonting först nu? 

Antagligen valde jag att fortsätta leva i ovisshet, och inte ta ställning för att det var mycket bekvämare. Att jag som 10-åring gjorde detta, är ett ganska självklart beslut. Men en 40-åring som gör samma sak måste nog tänka om enligt min mening.



DEN VANLIGA MÄNNISKAN
När jag tänker på "den vanliga människan", tänker jag mig en person som bor i en förort någonstans i en villa och är kring 40 år. Kanske har personen en hund, eller en katt. Hon kallar sig djurvän - men vet inte riktigt om att hon faktiskt inte kan vara det - med tanke på vilka grymma saker hon bidrar till genom att handla billigt smink på H&M och köpa fläskfilé på LIDL. 


                                 Ovan: Produkt 
                               Nedan: Produktion   
                             



Linda McCartney sa en väldigt fyndig grej, som verkligen rakt på säger det som jag försöker förmedla - "Om slakterierna hade glasväggar skulle alla vara vegetarianer".

Jag vet inte hur jag ska påverka människor och få dem att inse hur otroligt respektlöst djur behandlas på många ställen i världen idag. Och att det går att göra någonting.
Köp smink på The Body Shop, dra ner på köttkonsumtionen, köp ekologisk ägg och mjölk. 
Det går att förbättra världen!


Fakta om Botox



Botox är ett gift som används inom läkemedelsbranschen, men nu också inom skönhetsbranschen. Förra året användes 43% av botox för skönhetens skull. Skillnaden mot andra skönhetsprodukter är att varenda dos som tillverkas måste först testas ordentligt. Och självklart är det djuren som får betala priset - med sina liv.
Grupper av möss får 4 olika doser insprutat i buken, med olika mycket av giftet. Sedan studeras mössen under 4 dygn. De som får de värsta doserna får efter ett tag andningssvårigheter, muskelparalysering och efter ca 3-4 dagar slutar till sist lungorna att fungera och djuret dör. De djur som inte dör under de 4 dagarnas testperiod knäcks nacken av på. Och det är inte direkt någon säkerhet att knäckningen dödar djuret på första försöket. Vissa möss blir förlamade och tros då vara döda.
Nu kan dosen skickas till en skönhetsklinik för att sprutas in i någons ansikte för "skönhetens" skull. 


               

Ica

Jag var inne på Ica idag, i Norrtälje. Jag tycker alltid att det är jobbigt att se kötthyllorna, där folk går och plockar delar av döda djur. Det som är jobbigt för mig är inte det faktum att djuren behöver dödas för att bli mat, utan hur dem blir behandlade under sitt liv. De flesta kossor, grisar, höns och kycklingar får aldrig se riktigt gräs eller dagens ljus annat än genom ett skitigt fönster. Det måste bli ändring på detta.


Färdig för ikväll

Sådärja! Nu har jag fixat klart de största grejerna här på bloggen. Idag har jag lagt in den gula bakgrunden, lagt till några länkar, mixtrat i timmar med hur brett bloggen ska sträcka sig över dataskärmen.. Imorrn ska ja fota massor och lägga in här. Ska bli kul!

Min nya blogg

Jag har upplevt alltför många dagar irad utan ett projekt i händerna, så nu tar jag tag i det. Jag startar en blogg! Jag kommer att skriva om saker som engagerar mig, om djurrätt mest då. Men det finns många fler saker som jag är intresserade av, som jag kommer komma på med tiden.
Jag älskar att designa och det kommer jag ju kunna göra nu, och dessutom visa upp det.
Hoppas jag inte tröttnar även på denna blogg. Jag har dödat tillräckligt många domän-namn de senaste åren.



<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN