Insändare

Det här är en av insändarna jag skrivit. Just denna har jag fått svar på från en tidning, verkar som att de kanske kommer publicera den!


"Vi är nästan 7 miljarder människor på jorden idag, och de allra flesta äter kött. Jag är dock vegetarian och har varit det i några månader nu. De jag känner som fortfarnade äter kött reflekterar inte ens varför, inte heller vad det leder till i det långa loppet. Man lever helt enkelt så som ens föräldrar lärde en. 

Det finns många nackdelar med att äta kött. Jag kan faktiskt inte komma på en enda positiv sak med det. Många brukar försvara med argumentet "riktigt kött smakar mycket bättre". Men sanningen är den att vegetarisk mat oftast smakar likadant och kostar lika mycket. Jag kan förstå att det kan verka skrämmande, det tyckte jag också innan jag blev vegetarian. Men självklart kan ingen förändras över en natt, det tar lång tid att bestämma sig helt. Dessutom måste man inte bli vegetarian, man kan äta vegetariskt då och då bara - det gör en enorm skillnad i alla fall. Men det viktigaste just nu är att dra ner på köttkonsumtionen, då kommer inte djuren tvingas leva i massuppfödningar vilket kommer leda till att djuren mår bättre än i dagens industrier. Små gårdar med färre djur har mer tid för varje individ, så självklart blir skötseln bättre då.

Jag slutade äta kött när jag fick reda på hur djuren faktiskt hade det. Och jag är övertygad om ifall människor visste mer om hur köttindustrin ser ut, så skulle många fler bli vegetarianer. Jag tycker inte någon kan göra ett vettigt beslut utan att ha alla fakta framför sig, man måste veta vilken industri det är man egentligen stödjer.

Uppfödningar och slakt sker i tystnad och skymundan, folk vill helt enkelt inte veta för det är för obehagligt. Men för er som bryr er och vill veta så kan ni fortsätta läsa.

I Sverige föds kycklingarna upp i stora stallar, det är trångt och djuren kan knappt röra sig. Det städas bara en gång i månaden (då stallet töms och kycklingarna skickas till slakt), och detta leder till att all ammoniak fräter sönder djurens fjädrar utifrån och gör så att det svider i ögonen. Kycklingarna är framavlade att växa snabbt, snabbare än vad deras kroppar klarar av och många dör av hjärtstopp eller får smärtsamma missbildningar.

I Sverige föds grisar direkt på betonggolvet, och många är dödfödda eftersom våra grisar är framavlade till att föda onormalt stora kullar. De allra flesta grisarna i Sverige lever hela sina liv på några kvadratmeters betong inomhus. De får aldrig se solljuset och får heller aldrig böka i jorden. Detta leder till att många av djuren blir apatiska medans vissa andra ger sig på varandra eftersom dem blir psykiskt störda av missären. Många grisar biter av varandras svansar, som resultat av att dem inte har någon sysselsättning.

Ungefär hälften av allting som odlas i världen idag, går direkt till dessa djurfabriker för att göda upp djuren. Skogar skövlas för att det ska finnas mer plats att odla mat till djuren - som en dag ska bli mat till oss. Är det bara jag som ser en väldigt simpel lösning till detta problem? Alla landskap behöver självklart inte växa igen, vi har mjölkkossor och hästar som gärna vill springa utomhus. Sedan kan man ha grisar, getter och får i hagar för små köttproduktioner, eller som sällskapsdjur.

På lång sikt ser jag framför mig ett samhälle som är köttfritt, där alla äter svamprotein och det inte existerar samma djurförtryck som idag. För mig är det helt självklart att det en dag kommer lösa sig, men för att nå dit så måste man välja bort de saker som inte är positiva – för att miljön, djuren och våran hälsa ska få en chans att må bättre."


Vad tycker du? Tror du att detta kommer väcka tankar?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN