Öppna ögonen

När jag pratar djurrätt med någon, vem som helst, så leder oftast samtalet till att jag blir arg och den andra personen upprepar gång på  gång "jag bryr mig inte". Jag tror inte på det, för det går inte. 
Alla de människor därute som går runt varje dag, ignorerar det ställningstagande som dem tar varje gång de äter kött, vet dem ens om vad dem håller på med? Förstår dem att mackan med skinkan i som dem äter en gång var en gris?
 
Det tar lång tid innan barn förstår att "kyckling" på tallriken är samma sak som djuret. Men vissa verkar ju inte förstå ändå, även fast de är fullvuxna, har vanliga homo sapiens hjärnor och kan ta in all information bara dem vill. Men dem vill inte. Dem vill inte hjälpa, dem vill inte förstå. Så dem fortsätter att äta sitt kött, vägrar att sluta.

Köttätare skulle gärna kunna sluta ha förutfattade meningar om djurrättsintresserade, och istället lyssna på vad vi säger. Förstå att meddelandet är viktigt, och att det faktiskt handlar om liv eller död. För jag lovar, att bakom dem där orden "jag bryr mig inte" så döljer sig rädsla och ångest inför vad som komma skall. Dem vill inte höra, dem vill inte se. För att de vet att det där bakom är hemskt och otäckt. När de har fått reda på sanningen så vet de att de inte kan återvända tillbaka till sin trygga värld igen.  

         Kommer mänskligheten ta mod till sig och öppna ögonen? 
                
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN