Krånglig, jobbig och överdriven




Alla påståenden har varit lika självklara vid olika tidpunkter i svensk historia. Den tredje gäller fortfarande enligt dagens samhälle. Vi som kämpar för allas lika värde har i alla tider ansetts krångliga, jobbiga och överdrivna. Men det är vi inte. Vi är egentänkande och ifrågasätter normer och traditioner.

Jag vågar gissa att de två översta meningarna svaras med ett tvärt nej av de flesta svenskar. Men den tredje? Nja, det är ett ämne som man helst inte vill trassla in sig i. Men historien upprepar sig gång på gång, olika sorters förtryck har alltid funnits och kommer alltid att göra det. Ifrågasättarna ses alltid på med avsmak, en svag blandning av ilska och frustration. Vi är ju dem krångliga, jobbiga och överdrivna. Vi frågar ifall det som anses självklart verkligen är självklart. Och redan där har vi slängt en hammare på många ömma tår.

Kommentarer
Per E säger:



I någon filosofisk mening har väl alla samma värde men ingen, inte ens Hägglund eller någon drömmande miljöpartist, skulle hävda att Engla och hennes mördare har samma värde.

Jag tycker djur har större värde än människor eftersom de är oskyldiga, lever på instinkt. Vi har ett större medvetande och därmed större skyldigheter. Vi kan skilja på gott och ont, om vi vill.

2011-08-24 @ 10:23:21
Laks säger:

Per E - Helt sant. Vi människodjur har precis som du säger, större medvetande och därför större skyldighet. Skitbra sagt!

2011-08-24 @ 13:49:14
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Jen säger:

Jag svarar tvärt nej på alla påståenden.

Sen håller jag fullt med Per E. :)

2011-08-25 @ 10:34:25
Hemsida: http://pansky.blogg.se/
Laks säger:

Jen - Bra! Jag säger NEJ på alla tre jag med :P

2011-08-26 @ 09:02:13
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN