NO POO



Det var länge sedan jag berättade om mitt no pooande.
Numera kallar jag mig för färdigutbildad på detta område, jag har hållt på med det tillräckligt länge. Jag tänkte sammanfatta mitt lilla experiment och berätta helt från början.

No poo är att man inte använder schampo när man tvättar håret. Vad man använder istället varierar från person till person. Det finns balsammetoden - då man enbart använder balsam. Det finns water only - där man inte använder någonting annat än vatten. Sen finns det den ursprungliga metoden, kallad för bikarbonatstvätt. Bikarbonat fungerar som det rengörande och äppelcidervinäger som efterskölj. Det finns andra metoder också, där man använder sig av ägg, lera eller honung.

Jag började med no poo i februari 2011 för att jag var irriterad och trött på att håret blev fettigt bara en eller två dagar efter tvätt. Sen hörde jag talas om no poo, och först var jag skeptisk, men efter ett tag när jag läst om det kände jag att det var någonting som jag borde pröva. Tänk om jag kunde få ett hår som håller sig fräscht en hel vecka? Vilket himmelrike det skulle vara!

Såg jag prövade.. Först med balsammetoden - det gick inget vidare. Efter en månad gav jag upp, med fettigare hår än någonsin så bestämde jag mig för att testa bikarbonat och äppelcidervinäger. Sen dess är jag fast.

Nu, efter nästan ett halvår, har håret vant sig vid sättet jag tvättar på. Det blir fettigt först efter 6-7 dagar, jag har fått rutin på det så själva rengöringen går jättefort. No poo är verkligen något jag kan rekommendera! Pröva dig fram och hitta metoden som passar ditt hår, det kommer vara värt det!


Läs om no poo HÄR och HÄR!

Kommentarer
Elin Astrid säger:

Jag började med No poo för bara ett par månader sedan men älskar det. Jag har kört ägg men föredrar bikarbonat. Håret blir så mycket renare och som du säger, jag behöver bara tvätta håret en gång i veckan. Himmelriket för mig som hatar att duscha ;)

2011-08-11 @ 18:57:01
Hemsida: http://elinastrid.blogspot.com
Michan- Skönhet och Makeup säger:

Jag har flera gånger tänkt testa med bikarbonat och äppelcider vinäger,men har alltid undrat. Luktar håret vinäger efteråt? :P

2011-08-11 @ 20:25:29
Hemsida: http://texasplays.blogg.se/
Laks säger:

Elin Astrid - Vad kul att fler också kör på No Poo! :) Jag är inte heller förtjust i att duscha, tar så mycket tid (eller gjorde det förut när man skulle tvätta håret typ varannan dag...)



Michan - Eftersom man inte sköljer ur vinägern med vatten (det ska ligga kvar i) så luktar det en del, men så fort håret torkat så försvinner det helt!

Om du funderar på att börja med no poo på allvar så måste man göra en speciell sista tvätt med schampo. Det sista schampot man använder ska innehålla speciella grejer.

2011-08-12 @ 11:52:07
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Hanna säger:

låter ganska bra. :) blir galen på mitt fettiga hår!

2011-08-12 @ 11:55:24
Hemsida: http://hannalovesture.blogg.se/
Laks säger:

Hanna - Testa no poo och se om det fungerar på dig :) om det gör det så är det verkligen värt det!

2011-08-12 @ 12:08:22
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Emma Hå | shoes and beyond säger:

Jag vet inte om jag vill sträcka mig så långt till att dissa schampoo helt, men jag använder iaf ett riktigt milt och ekologisk schampoo som jag köper hos min frisör. =)



//Emma Hå

2011-08-12 @ 13:16:20
Hemsida: http://emmahas.se
Michan- Skönhet och Makeup säger:

- Menar tekniken dom använder vid sminkningar,inte hur slutresultatet är :)



Det har jag läst om, vilket "sista shampoo" man ska använda,så det har jag koll på :)

Tack så jättemycket för svaret :D

2011-08-12 @ 13:30:43
Hemsida: http://texasplays.blogg.se/
dannie säger:

Intressant att läsa om. Har aldrig tidigare hört talas om detta. Det finns däremot ett enklare sätt att avvänja håret att bli fett fort, och det är att dra ner på tvättandet av vanligt schampo. Vi flesta svenskar idag har någon överdriven fobi för att vara smutsiga verkar det som. Många schamponerar håret oftast varje dag, och säger "annars blir det fett". Inte så konstigt då talgkörtlarna blir uppretade av för mycket tensider osv. Därför produceras mer fett för att försvara sig mot schampot. Sen hamnar man i en ond cirkel. Jag tror att om du igen kommer på att du vill använda schampo så kommer det gå bra. Men man får vara försiktig - max 2-3 ggr i veckan får man schamponera det! Sen kan man alltid blöta håret och tillsätta balsam i längderna för att behålla fukten. :)

2011-08-17 @ 20:56:31
Hemsida: http://eckelbobbah.blogg.se/
Laks säger:

Dannie - Precis! Schampo är nog inte farligt i lagom mängder, hörde förut någon gång att det egentligen är tänkt att man bara ska använda det max en gång i veckan.. Dem flesta schamponerar mycket mer.

2011-08-18 @ 11:36:46
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Maja säger:

Haloj laks, jag har kört balsammetoden i ett år. Började prova bikarbonat och äcv nu, men det känns inget bra. Hur länge tror du det är värt att vänta på bra resultat? Har tvättat tre ggr hittils utan förbättring. Stelt, risigt och skitigt ser det ut just nu!

2011-08-29 @ 22:34:26
Laks säger:

Maja - Hej! Allas hår är olika, det som fungerar bra för mig kanske inte fungerar alls för någon annan person.



När jag bytte från balsammetoden till bb och äcv så blev det direkt bättre. Jag hade dock bara kört balsammetoden i någon månad, om du har hållt på i ett helt år så kanske det blir annorlunda.



Jag kan inte påstå att jag är någon hårexpert, skriver mest från mina egna slutsatser och erfarenheter. Man får helt enkelt pröva sig fram tills man hittar det ultimata!



Mitt hår har alltid varit ganska fettigt, aldrig risk för uttorkning liksom. Om man har torrt hår så kan det vara bättre att köra andra metoder kanske. Jag har hört att ägg är jättebra om man vill få lite mer fukt och mindre stripigt hår. Men det problemet har jag aldrig haft.. Så jag har inte så mycket hjälp till dig tyvärr :/



Testa bb ett tag till och se om det kanske bara krävs en övergångsperiod för ditt hår. Många verkar köra på flera olika metoder samtidigt, tvätta med lite olika saker varje gång beroende vad som passar just då. Man kan ju använda honung, ägg, bara vatten, balsam, bikarbonat... Vissa varvar med att tvätta med äkta schampo ibland, fast utan alla farliga ämnen i då.



Hur har balsammetoden funkat för dig? Varför vill du byta?



Lycka till! :P

2011-08-30 @ 12:42:50
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN