Rättigheter och värde är två helt skilda saker



 
Åh... Det vanliga argumentet för störda extrem-speciesister. SUCK. Så alla som inte kan köra bil ska sakna rättigheter? Barn liksom?
 
Jag försöker alltid skilja på individer rättigheter och individers värde - det är två helt skilda saker. Alla pratar ju ifrån sitt perspektiv, därför är min syster mer värd än grisen i djurfabriken. Därför är mina marsvin mer värda än gubben på parkbänken. Värdet på en individ är någonting man sätter själv. De jag känner och älskar - oavsett vilken art de tillhör - är alltid mer värda i mina ögon än de jag inte känner.
 
Rättigheter däremot är en helt annan sak. Grisen i djurfabriken ska ha samma rättigheter som min syster. Samma sak med gubben och marsvinen. ALLA ska ha samma grundläggande rättigheter - det är det min veganism handlar om. Att ingen ska behöva bli torterad, mördad eller på annat sätt förtryckt.
 
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN