Quorn borde bli veganskt

Som vegan så saknar jag faktiskt quorn en del. Allt som dem tillverkar innehåller ägg, och några innehåller även mjölk. Det är synd att dem envisas att ha dessa ingredienser i sina produkter, när maten är så bra eftersom den finns att köpa nästan överallt och är väldigt lättlagat.
Jag mejlade till företaget och undrade varför dem använder sig av ägg och mjölk, och ifall de ens tänkt tanken att försöka ersätta dem med vegetabiliska alternativ. Såhär svarade dem:

"Alla de ingredienser som används i Quorns produktsortimentet har vegetabiliskt ursprung men innehåller en liten mängd äggvita från frigående höns, vilken tillsätts som bindemedel för att få fram den fasta, köttlika struktur som våra kunder tycker om. Dessutom innehåller de flesta Quorn-produkterna vassleprotein som har utvunnits ur mjölk.

Vi har under många år jobbat hårt på att försöka hitta lämpliga alternativa bindemedel för att ersätta ägg, bindemedel som skulle ge en likadan ätkvalitet som ägg men som skulle accepteras av veganer. Tyvärr har vi aldrig lyckats återskapa strukturen och smaken (som marknadsundersökningar har visat är optimala) hos våra nuvarande produkter genom att använda de vegangodkända livsmedelsingredienser som finns tillgängliga på marknaden.

Vi sätter stort värde på och respekterar alla vegetarianers och veganers åsikter och hoppas kunna tillfredställa dessa gruppers krav i framtiden. Vi fortsätter att söka efter acceptabla alternativ till ägg och gör noggranna utvärderingar av nya ingredienser som introduceras på marknaden, men för närvarande kan vi tyvärr inte uttala oss om när, eller ens om, detta någonsin kommer att hända."

Jag håller tummarna. Skulle quorn bli veganskt så skulle jag vara först till frysdisken!

Tycker du också att quorn borde sluta med animaliska tillsatser i sin mat så skriv på DENNA LISTA!

Kommentarer
Emma Hå | shoes and beyond säger:

Jag visste att det var något lurt med quorn! Jag har aldrig gillat det, just för att det faktiskt smakar som kött ("den köttlika strukturen") och jag inte är särskilt förtjust i geléartad, äggig mat. Jag gillar kött när det är torrt... Nej, jag håller mig nog till bönor och linser, gillar inte sådana här substitut. På tal om det förresten, finns det fler proteinrika livsmedel än just bönor och linser man kan äta som vegan? Du som gör det varje dag måste ju veta ^^ kram!



//Emma Hå

2011-07-24 @ 11:27:41
Hemsida: http://emmahas.se
Laks säger:

Emma Hå - Tofu! Det görs av sojabönor så det kanske hör dit iofs, men det är ett jättebra livsmedel. Man köper det i kuber och sedan kan man göra filéer av det, tärningar eller platta, små bitar. Ganska bra :)

Till baljväxter hör även jordnötter, så det kan man ju även använda på samma sätt som bönor och linser. Men det har jag aldrig gjort :/

2011-07-24 @ 11:57:33
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Elin säger:

Nej, jag kan tänka mig att det är jobbigt att hitta mat att äta som vegan? Eller hur är det?

2011-07-25 @ 01:52:14
Hemsida: http://cassler.blogg.se/
Laks säger:

Elin - Nja, det är väl inte så speciellt svårt att hitta mat om man vet vad man letar efter. Jag var precis i en liten håla på Gotland i 10 dygn och det gick finfint. Man kanske inte alltid hittar tofu eller havregrädde, men bönor och sånt finns ju alltid! :)

2011-07-25 @ 13:45:07
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
dannie säger:

jag blir särskilt upprörd nu då jag läser om händelserna i norge. som om det inte vore nog med skit som händer så går en jävla galning runt och skjuter ner ungdomar, som i en skräckfilm. fyfan.



jag skäms lite över mig själv för att jag inte längre är så ambitiös som jag brukat vara då det gäller att vara djurvän. Tyvärr. Det du skrev med fjäderörhängen tillexempel. Har några par nu och jag vet att de är riktiga och kommer från fåglar. Men frågan är om det verkligen dödas enkomt för att bli smycken är frågan min. Fjäderextensions måste komma från en speciell tupp och de har dödats tusentals fler än vad det brukar pga. modet som är nu. För annars har jag för mig att hantupparna tidigare har malts ner levande i en köttkvarn för att ingen behöver dem?



sen har jag velat vara vegetarian väldigt länge. Tyvärr har jag efter att ha provat olika dieter, kommit fram till att jag inte kan äta för mycket kolhydrater pga. IBS. Får jätteont i magen om jag äter pasta, potatis, bönor osv. Det är ju typ det som man lever på om man är vegetarian. Jag funderar på att försöka begränsa mig till endast fisk och sallad i framtiden och ev. kött vid några enstaka tillfällen. jag ska jobba på en lösning.



ibland känner jag mig som en bluff för att jag inte riktigt följer själv vad jag skriver om och så, samtidigt som jag bryr mig.. jag känner mig på fel spår.

2011-07-25 @ 23:38:35
Hemsida: http://eckelbobbah.blogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN