Feminism eller genus?

Nej, nu byter jag namn på kategorin "feminism". Det är egentligen konstigt att döpa en kamp om jämställdhet efter ett av de olika könen. Nu blir det "genus" istället. För målet är ju inte att kvinnor ska ha det bättre än männen, målet är att alla ska ha det lika bra och ha samma rättigheter och möjligheter.

Har du någonsin reagerat på ordet "feminism" och tyckt det låter konstigt (eftersom det egentligen handlar om jämställdhet, inte att kvinnan ska regera världen istället för mannen, då är det ju fortfarande ojämställt!)?



Kommentarer
Tess säger:

Kul! Det är ett ämne som intresserar mig! Innan var jag mer att jag gick min väg och sket i vad folk gjorde och sa för jag kunde stå på mig. Men sedan jag blev mamma så har jag blivit mer engagerad för nu kan dessa idioter "råka" påverka mitt barn. DÅ blir jag arg! Är faktiskt en del som frågar vid första mötet om mitt barn är pojke eller flicka och jag brukar säga "Det är Connor". Ibland fattar de piken faktiskt.

2011-06-05 @ 00:57:06
Hemsida: http://highlandertess.blogg.se/
Laks säger:

Tess - Ja, det måste bli en himla skillnad när man får barn. Om/när jag får barn kommer jag försöka hindra dem från att glida in i dem vanliga rollerna, försöka uppfostra dem så neutralt så möjligt tills den dag dem kan bestämma själva..

2011-06-05 @ 10:55:45
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN