Tänk på myrorna!


 
Jag har tänkt på en grej ganska länge nu - vilket annan art på planeten är det som vi människor liknar mest? Och nej, jag syftar inte på schimpanser och orangutanger. Jag tänker på myror.

Myror bygger enorma stackar, som en stad, där en stor koloni bor. De har vägar som de noggrant följer, de har rangordningar på det sättet att det finns en drottning som styr över alla de andra. Jag hittar ganska många likheter i sättet som våra två arter lever på. Och det är fascinerande.

Just det här med gatorna tycker jag är ganska intressant. Att dem faktiskt håller sig till en speciell väg när dem ska någonstans. Kollar man närmare och studerar dem ett tag inser man hur jävla likt det egentligen är en av våra egna gator. Fast med lite mera kaos ändå. Myrorna har inga övergångsställen och vad jag har noterat så verkar dem heller inte följa höger - eller vänstertrafik..

Nästa gång du går på en centralgata eller ett annat ställe proppfullt med människor - tänk på myrorna.

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN