En vegan som använder läkemedel = en hycklare?



Kan man vaccinera sig fast att man är vegan? Kan man ta en huvudvärkstablett utan att bli kallad för hycklare? Det råder antagligen en delad mening när det kommer till läkemedel och mediciner. Jag kan bara berätta hur jag själv tänker.

Jag både vaccinerar mig, tar värktabletter och använder mediciner om det behövs. Jag har sagt det förut och jag säger det igen - JAG är viktigast i mitt liv. Även om jag är emot att man torterar ihjäl djur för att skapa olika produkter så använder jag mig ändå ibland av dessa. Hyckleri? Jo, kanske.
 
Vi lever i ett samhälle där utnyttjandet av djur är så omfattande att det ärpraktiskt taget omöjligt att inte på ett eller annat vis stödja verksamheten i slutändan. Det vi veganer gör är att åtminstone försöka, och när det kommer till detta ämne är det väldigt svårt att veta hur man ska göra. "Undra om de som är emot djurförsök är beredda att bojkotta alla produkter som framställs med hjälp av det?"Jag skulle aldrig bojkotta någonting som kan rädda livet på mig. Många verkar tro att man är emot forskning och läkemedel överhuvudtaget när man säger att djurförsök är fel. Jag är definitivt inte det - mediciner räddar oss och underlättar våra liv. Sluta inte forska, fortsätt gärna men plåga och döda inte för det! Det finns andra sätt att forska på och om vi helhjärtat satsade på det skulle djurförsök snart vara historia. Men det är som alltid pengar som är dilemmat. Det är dyrt att utveckla nya metoder.
 
 
Det man kan göra för att sätta stopp för djurförsök är att stödja organisationer som Forska Utan Djurförsök, försöka påverka politiker eller rösta på rätt parti. Att bojkotta vaccin och läkemedel fungerar inte på samma sätt som att bojkotta kött. Om du köper eller inte köper vaccinet kommer inte fler eller färre djur fara illa. Dessutom ser jag det som ytterst viktigt att vi djurrättskämpar lever bra och kan fortsätta jobba emot förtrycket. Om vi vägrar medicin och dör i förtid p.g.a. det kommer inte vårt levnadssätt tilltala andra.
 
Jag har kommit fram till att djurförsök är fel. Alltid. Men är det då konstigt att jag ibland använder de produkter som tagits fram med hjälp av det? Jag tänker att jag gör vad som krävs för att leva bra, och sedan anstränger jag mig för att djurförtrycket i framtiden ska ta slut. Djuren som dödades i djurförsök för 10 år sedan plågas inte mer för att jag använder eller avstår från läkemedlet idag. Då är det bättre att jag lever vidare, frisk och stark, och kan fortsätta jobba för djurs rättigheter livet ut.
 
Vart står du i djurförsöksfrågan?
Är det rätt/fel?
Använder du dig av läkemedel?
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN