Förtryck som förtryck



Jag gillar att dra paralleller mellan judeförintelsen och dagens djurförtryck. De har otaligt många likheter och för att få en vanlig köttis att förstå hur en djurrättare som jag själv tänker måste man nästan berätta om speciesismen via andra förtryck, exempelvis nazismen.

Judar fraktades från alla delar av Europa för att sedan spärras in eller mördas på koncentrationläger. Anledningen var att judar ansågs vara mindre värda, de hade i princip inga rättigheter alls och behandlades som smuts. På samma sätt lever ickemänskliga djur idag. De har i teorin vissa rättigheter, med det spelar ändå ingen roll för de förbises och djuren vanvårdas, torteras och mördas i alla fall. I praktiken har varelser som inte är människor inga rättigheter överhuvudtaget. Och varför är det så? Det är lika oförklarligt som att man genom historien mördat olika folkgrupper med motiveringen "de är inte som vi".

Men förtryck efter förtryck har bekämpats, och på precis samma sätt kommer även speciesismen motarbetas för att tillslut falla och försvinna helt. Känns det jobbigt? Var inte rädd, det kallas för utveckling. Samhället blir mer rättvist för varje år som går och jag är övertygad om att problem även som detta kommer vara borta en vacker dag.

Precis som när människor ryser av obehag när de ser bilder av Auschwitz, ryser jag av att se bilder på slakttransporter och scananläggningar. Det är lika hemskt tycker jag. Eller nja, det som sker idag är värre. Djurförtrycket är på en så enormt mycket bredare skala att det kan vara svårt att förstå hur många individer det egentligen handlar om.

6 miljoner judar dödades när nazisterna förtryckte dem. 48 miljarder djur dödas varje år nu när människorna förtrycker dem. Folk tycker att förintelsen var hemsk. Åt dessa människor vill jag bara skrika att de ska ta en titt på vad som sker idag istället - nutidens förintelse liksom. Om jag skulle säga det högt till en köttis skulle jag antagligen få ett skrockande skratt tillbaka, en klapp på huvudet eller en förvånad min. "Du jämför väl inte köttätare med nazister?" - Jo, det gör jag.

Har man lite perspektiv så ser man tydligt hur köttätare, precis som nazister, blint följer normer och regler som inte alls är särskilt etiska och genomtänkta, hur de bortförklarar sin konsumtion av våld och död, och till och med tycker att de har rätten att mörda. Det kallas förtryck - en grupp som anser att just sin egen är mer värd än någon annans. Det är alltid så det börjar.

FÖRTRYCK SOM FÖRTRYCK.

Kommentarer
Anonym säger:

Jag som "köttis" blir snarare irriterad och frustrerad över att det är så sjukt respektlöst att jämföra massmordet av judar med den massslakt som sker på djur. Då är jag ändå en "köttis" som inte äter kött speciellt ofta samt faktiskt har provat på att vara vegan. Det du håller på och babblar om är så jävla respektlöst mot de som varit del av judeförintelsen. Dessutom, att jämföra de som valt en livsstil som innehåller köttprodukten med nazister som var några av 1900-talets grymmaste massmördare? Läs på och ANVÄND HJÄRNAN innan du drar paralleller mellan två helt olika saker, för köttätare är inte grymma massmördare. Jag orkar inte ens försöka bemöta dina urkorkade argument. Men försök värva vegetarianer eller veganer genom att kalla dem nazister, gör det du. Det kommer säkert gå superbra!

2011-11-25 @ 10:01:17
Sarah | glad (men lätt irriterad) vegan och feminist med skivintresse säger:

Jag älskar såna här jämförelser, främst tycker jag det är så intressant hur folk "tar i den" så att säga. Hur de ofta blir helt förkrossade när man jämför människor och djur och speciellt massmord på människor med massmord på djur.



Dessutom tycker jag själv definitivt att de båda är jämförbara. Dock kanske nazist-köttätar liknelsen skulle behöva utvecklas mer om den inte bara ska förarga människor som läser den. Men i mångt och mycjet är det ju sant, oavsett hur man ser på djurs värde och att äta kött:



Köttindustrin utnyttjar djur som förodämne, nazisterna utnyttjade judarna som arbetskraft.



Medicinindustrin utnyttjar djur för medicinska experiment,

nazisterna utnyttjade judarna för medicinska experiment.



Köttindustrin håller djuren i små burar där de knappt får plats massor tillsammans,

nazisterna höll judarna i läger, i "burar" massa tillsammans så de knappt fick plats.



Dessutom gasas djur ihjäl precis som judar gasades ihjäl.



Väldigt intressant jämförelse. Man säger ju ofta att judarna behandlades som djur av lägsta rang osv.

2011-11-25 @ 10:34:30
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Laks - den djurrättande feministen säger:

Anonym - Nej, det är precis som du säger - det går inte att värva köttätare till att bli vegosar genom att kalla dem för nazister. Däremot så är det just många vegosar som läser min blogg,och jag skriver både för dessa människor men även för nyfikna köttätare som kanske vill pröva på.



Och ja, att jämföra nazister med köttätare är precis det jag gör. Läs Sarahs kommentar ovan för att förstå. Och jo, jag är jävligt påläst. Det är därför jag kan se likheterna mellan olika förtryck och jämställa dem med varandra. Förtryck som förtryck.



Om du är en nyfiken köttätare som jag pratade om förut, så kan man börja lite enklare. Om man vill pröva på vegetariskt och kanske göra en insats, då har jag definitivt råd! Precis som det står i inlägget är köttätare normföljare och icke-ifrågasättare och därför går det inte att säga att de är kallblodiga mördare. De flesta kött/ägg/mjölk-konsumenter är inte ens medvetna om vad som pågår. Därför finns jag här och jag tipsa just DIG om vad du kan göra!



Ät mer vegetariskt, ju mer desto bättre! Om du måste ha djurprodukter - köp krav. Om du köper smink/hudvårdsprodukter/schampo/balsam - kolla att det inte är djurtestat (gå in på sminksmart.se). Stöd inte djurcirkusar!



Lycka till :)



Sarah - Som du märker sätter folk kaffet i halsen när de hör denna "galna" jämförelse. Men ur ett veganperspektiv så är detta helt självklart.

2011-11-25 @ 12:01:47
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Daniel säger:

Ett fantastiskt inlägg! Liknelserna är verkligen skrämmande.



Anonym: Jag tror dessvärre att det är du som bör läsa på om kött-, mjölk- och äggindustrin. Om du gör det kommer du nog snart inse att det inte alls är en konstig jämförelse.

2011-11-25 @ 14:06:07
Hemsida: http://danielkl.com
Doris - Allgrip säger:

Måste säga att jag håller med "Anonym". Jag förstår din/er poäng till viss del, men jag gör fortfarande skillnad på människor och "andra" djur, och det står jag för. Jag har dock valt att äta väldigt mycket vegetariskt - inte till 100%, men mycket - detta är dock mer av anledningen att det är mer miljövänligt än kött. Klart att jag gillar tanken att djur slipper plågas för att jag ska få mat på bordet också.



Hm... om nu djur ska ha precis samma rättigheter som människor (rösträtt kanske?), ska deras skyldigheter vara likvärdiga då också? Att de inte får mörda till exempel? Hur ser du/ni på det?

2011-11-25 @ 16:57:00
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Laks - den djurrättande feministen säger:

Doris - En jättebra fråga! Jag tycker som sagt att alla ska ha samma rättigheter, och då syftar jag inte på att grisar ska få ta körkort och hönor ska rösta. På samma sätt som 3-åringar inte heller kan göra det. Däremot så finns det lagar och rättigheter som även 3-åringar har, även fast de inte har samma skyldigheter eller "intelligens" osv. Men det jag menar är att det inte ska vara grunden till vilka rättigheter man har. En utvecklingsstörd person saknar ju inte rättigheter i vårt samhälle, trots att hen kanske inte kan göra allt som normalstörda människor kan. Men ska det vara avgörande för hur hen ska få leva? Om hen ska bli fråntagen sina rättigheter? Nej, det tycker inte jag.



När det kommer till djur i naturen, som dödar och plågar varandra kan man inte göra någonting åt det (och ska inte heller!). De som lever i naturen följer dess regler, där handlar det inte om förtryck utan om överlevnad. Det är en helt annan värld än den vi människor, och många andra djur lever i. Men de som lever utanför samhället har ingenting att göra med djurrätt egentligen (förutom när det kommer till jakt, så fort människor är inblandade helt enkelt så rör det samhället och därmed blir det till djurrätt). Att ett lejon dödar en antilop på savannen i Afrika går inte att göra någonting åt. Och det ska inte göras någonting åt det, eftersom det är nödvändigt (lejonet kan inte göra någonting åt att hen är född till köttätare, det handlar om överlevnad).

2011-11-25 @ 17:45:56
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Sandra säger:

du har så rätt! står vid din sida när det gäller djuren!

SVAR: så sant! dock vet jag ingenting om läraren är bra eller ej. ;) men man har redan haft den sämsta läraen förut. haha

2011-11-25 @ 19:02:22
Hemsida: http://damii.blogg.se/
Anna Hovskägg säger:

Älskar att debatten lever vidare! Det här kunde ha varit mina ord för 10 år sedan. Glädjer mej att se/höra att det fnns människor fortfarande som tar djurens parti på allvar. Annars handlar samhället (& internet) mest om utseende, LCHF, inredning osv.

2011-11-25 @ 19:15:39
Hemsida: http://www.lyckoprickar.se
Sarah | en glad (men lätt irriterad) vegan och feminist med skivintresse säger:

Laks: Som du svarar till Annonym är ju inte alla medvetna om hur djuren har det (om de skulle bry sig är ju en annan sak, det vet vi helt enkelt inte fören de inser fakta och tar ställning åt ett eller annat håll). Kan man kanske jämföra dem med tyskarna under andra världskriget? De som i mångt och mycket faktiskt såg men inte agerade (just för att de var/kände sig maktlösa/av olika skäl vägrade se det som hände. Lite som en kompromiss? Åsikterna går ju definitivt isär vad man tycker om de som såg och inte agerade i den frågan också. Precis som med djuren.



Anonym med flera: Det går ju inte att säga att det inte finns likheter, frågan faller lixom lite på om man likställer djurens liv med människoliv eller inte. Förutsätt att människor och djur är lika värda och sen jämför ni vad som händer med djuren idag och vad som hände med judarna då (förslagsvis utifrån de punkter jag redan tagit upp i en tidigare kommentar.



Jag kanske inte själv skulle välja att göra den här jämförelsen (även om jag själv gör jämförelser som sticker folk i ögonen ibland) men jag tycker definitivt den är genomförbar.



Doris: Att jämställa rätten till sitt liv med rösträtt är helt absurt. Kom igen! Det här handlar om att djuren inte har något värde, de ses som mat och vi utnyttjar dem och dödar dem. De är djur, absolut, men det ger oss inte rätt att tortera, plåta och utnyttja dem för vår egen räkning.

2011-11-26 @ 08:24:43
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Sarah | en glad (men lätt irriterad) vegan och feminist med skivintresse säger:

Anna Hovskägg: Det finns ganska många vegan/djurätts-bloggare där ute idag faktiskt! :)

2011-11-26 @ 08:26:34
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Doris - Allgrip säger:

Laks: Tack för ditt svar! Håller med dig om att t.ex. en utvecklingsstörd inte ska ha färre rättigheter än de som inte är det, jag har dock fortfarande svårt att sätta djur som absoluta jämlikar till människan, tyvärr (man kan tycka att det är iskallt och omoraliskt) hade jag personligen valt att rädda de som svälter i u-länder framför tigrarna, som banalt exempel. (Nu är det ingen jämförelse då vi inte kan utrota svälten för de resurser som läggs på att rädda tigern). Ja - på tal om det! Anser du också att fenomen som skyddsjakt runt om i landet och t.ex. storkprojektet i Skåne ska plockas bort? Alltså, det kan ju tyckas lite lustigt att vi "planterar" in en massa djur här, ungefär som att vi skulle bura in svenskarna för att hindra dem från att flytta utomlands och tvångsflytta tillbaka dem från Polen. Och hur ska skogsbruket - och en av våra största ekonomiska näringar - gå runt i Sverige, om fastigheterna plötsligt svämmar över av vilt?



Sarah: Jag håller med, det är absurt. Det skrev jag då jag ansåg att det är absurt att jämföra förintelsen med djurslakt.

2011-11-26 @ 10:59:50
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Anonym säger:

Jag gör skillnad på djur och människor eftersom när djur dödas änvänds de till något, hur hemskt det än är (och det tycker jag verkligen). De judar, homosexuella och funktionshindrade som gasades ihjäl gasades ihjäl för att de över huvud taget fanns till. Det ÄR skillnad. Men visst, förtryck som förtryck. Jag säger inte att det inte är hemskt, men det finns de som inte klarar av att vara vegetarianer/veganer (jag, bland annat) eftersom de mår dåligt och blir sjuka då. Dock så äter jag bara vegetarisk lunch i skolan varje dag eftersom det är så vi elever vill ha det, men vegetarian på heltid kommer jag aldrig kunna bli. Därför blir jag, och många många fler som mår dåligt av att vara vegetarianer så himla ledsna och irriterade över att bli jämförda med massmördare eftersom vi själva inte kan påverka det massmord som sker. Och som sagt, vill ni värva folk, tryck inte ner dem och kalla dem massmördare. DÄR måste ni tänka till.

2011-11-26 @ 18:34:07
Anonym säger:

Jag måste även få tillägga att den attityd mot köttätare som finns här, att vi är okunniga och dåliga människor som inte har koll på något alls . Som om jag inte visste att eko är bättre än inte eko och att djurtester är fel? Snälla, man känner sig kränkt av att bli behandlad som om man vore 5. Jag skriver att jag provat på att vara vegan (EFTER jag varit vegetarian i ett halvår, och halvvegetarian i 7 månader innan det), två månader höll det innan jag gav upp för att jag mådde för dåligt, både av vegan och vegetariangrejen. Det fungerar inte för alla, det är något ni måste förstå, men det betyder inte att man är okunnig om vad som krävs.

2011-11-26 @ 18:40:38
Laks - den djurrättande feministen säger:

Doris - Jag förstår att det är svårt att se människor och andra djur som jämnlikar. Det tog lång tid innan jag själv kom fram till det, och innan dess var jag en djurskyddare som brydde mig oerhört mycket om djurens välfärd men inte om deras rätt att leva och existera på sina egna villkor.



Storkprojektet vet jag inte vad det är faktiskt. Och angående skyddsjakt så anser jag alltid att det är fel att döda. Självförsvar är en annan grej (jag går ut i skogen, en varg försöker mörda mig - att göra motstånd då är självförsvar). Däremot, att påpeka att det finns för många djur i skogarna runt där man bor känns konstigt. Är det verkligen djuren som är överbefolkade? Är det inte snarare människorna (vi är numera 7 miljarder människor)? Då kan man undra vilka det är som borde flytta på sig. Om man verkligen måste få bort ett djur från ett område kan man dessutom använda andra metoder än att döda dem.



Är ingen expert på vilda djur och skogsbruk, men jag tror knappast att skogen skulle bli så överbefolkad att det inte skulle finnas plats nog att kompromissa mellan människornas skogsbruk och djurens hem. Ett fungerande ekosystem består av producenter, konsumenter och toppkonsumenter. Om systemet rubbas så är det p.g.a. oss människor.



Anonym - Och vad används djuren till när de dödas? Päls, läder och kött. Och hur många av de tre delarna behöver vi för att överleva? Ingen. Vi dödar alltså dessa djur, helt utan anledning, för att VI människor vill ha kött, päls och läder för att VI anser att det är snyggt, gott och en tradition.



Vad jobbigt att du känner dig kränkt. På den här bloggen skriver jag, Laks (Lotta) om vad jag tycker. Det finns inga "ni" alltså, detta är MIN blogg och det är enbart jag som skriver inläggen här.



Med tanke på att i princip allt på denna sida rör djurs rättigheter och deras välfärd är det kanske inte så konstigt att jag då och då har en dålig attityd gentemot köttätare. Det är därför jag försöker ge enkla och konkreta tips till dessa människor så att de kan försöka att göra en insats. Om du finner det kränkande att läsa dessa tips så - ja, jobbigt för dig. Det finns inga otrevliga ord någonstans från min sida.

2011-11-27 @ 00:13:51
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Doris - Allgrip säger:

Ja, jag har mycket svårt för det. Misstänker att det i längden skulle resultera i en rad problem, även om jag tycker att det kan låta fint på pappret.



Sen sätter jag inget likhetstecken mellan att sluta äta djur/bära skinn/päls och anse att djuren är lika mycket värda som oss heller. Jag har övervägat en framtid som vegan, men för den skull är jag inte beredd att se djuren som absoluta jämlikar med oss människor.



Tja, i korthet minskade storken i antal i Skåne (på grund av olika orsaker, men mänsklig inblandning spelade som vanligt sin roll - utdikning t.ex.) och man beslutade sig för att försöka få tillbaka fågeln på svensk mark. Därför startades projektet då man importerade storkar och också inrättade en rad hägn runt om i Skåne. Finns säkert en hemsida någonstans om du är nyfiken.



Fast å andra sidan pekar du på exakt lika rättigheter och "lika villkor och absolut frihet" för djur som människa, och hur rätt kan det då anses vara att flytta djur från då till exempel en skogsfastighet? (Du skrev att det finns andra sätt att bli av med djur än att döda dem, så jag antar att det är alternativet). Ungefär som att flytta bort folket i Kina, för att de råkar vara fler där per kvadratkilometer än här i Norden? Jag får det inte att gå ihop alls. Och det stämmer att vi har rubbat ekosystemet med våra monokulturer som inte bara gäller ute på åkrarna utan även ofta på skogsgården, men å andra sidan... när vi blir fler och fler måste vi ha ett effektivt jord- och skogsbruk, och förlorarna där har väl hittills varit mestadels djur, tyvärr.



Och Laks, Anonym nämnde faktiskt att hen inte klarade sig utan animaliska produkter, trots att denne hade provat att vara både vegan och vegetarian. Det kan vara av olika skäl som jag inte precis tänkte svara på i personens ställe, men ett exempel är ju B12 som många får problem med när man slutar konsumera kött och mejeriprodukter. Problem och problem, klart att man kan käka piller, men det är helt enkelt "krångligare" än om man exempelvis äter ägg några gånger i veckan. Så argumentet att ingen av oss behöver kött faller ju lite efter att Anonym klargjort att så inte är fallet.

2011-11-27 @ 01:50:38
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Daniel säger:

Anonym: Om du känner dig kränkt av det jag skrev så ber jag om ursäkt, det var givetvis inte min avsikt.



Men berätta gärna mer om hur du mådde dåligt av att vara vegan. På vilket sätt mådde du dåligt? Vad åt du för något? Undrar då människor i vanliga fall mår bättre av en vegansk kost, då våra kroppar faktiskt är bättre lämpade för det.

2011-11-27 @ 02:09:03
Hemsida: http://danielkl.com
Sarah | en glad (men lätt irriterad) vegan och feminist med skivintresse säger:

Doris: Men om du förutsätter att djur och människor har lika värde, sedan utgår ifrån de punkter jag tidigare nämnt? Hur absurt är det då egentligen?



Att ge djur rösträtt där rösträtt är en del av ett politiskt system som inte är en del av deras värld eller förståelsespektra är absurt, att de inte ska behandlas som judarna under andra världskriget ser jag inget absurt i - oavsett om man tycker att det går att jämställa eller inte.



Anonym som anser sig blir kränkt: Jag kan bara tala för mig själv som kommentator (är du kränkt av mig kan du komma till min blogg ist: http://syntkatten.weebly.com) men jag anser mig inte vara nedlåtande mot köttätare som "grupp", jag är där emot helt oförstående för köttätare som tittar på, ser hur djuren har det och ändå inte lyfter ett finger för att göra något åt det. Går du in under den kategorien (alt. är en av de där som säger att "ojoj, det är ju så feeeel, stackars djuuuuren" men sen går och slafsar i sig en dansk fläskfilé då kan du också ta åt dig). Det kan vara en visst väsentligt skillnad på köttätare och köttätare i min värld. Jag är inte helt emot vilt exempelvis. Men jag tycker att jakten ska minskas, jag tycker att rovdjuren ska få ta större plats i "skyddsjakten" osv.



/Sarah

2011-11-27 @ 08:31:01
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Tessan säger:

Väldigt bra skrivet! håller med till 110%

För mej finns det inget som gör så ont som att se djur lida,och att det sen är llagligt och helt okej är fruktansvärt :(

Varit vegetarian i 12år och kommer aldrig nånsin att äta kött igen.önskar att jag var lika bra på att uttrycka mej som du för jag har försökt få fram detta budskap till folk i flera år,men tyvärr så tycker ju dom flesta att människor är mer värda och att det då är en hemsk jämförelse med förintelselägren. Själv ser jag INGEN skillnad och bara likheter.

Hoppas att människor slutar vara så själviska snart och börjar tänka å djur som levande tänkande kännande varelser och att dom är lika mycket värda som vi,om inte mer.

2011-11-27 @ 12:19:22
Hemsida: http://sayonara.webblogg.se/
Doris - Allgrip säger:

Sarah: Som sagt så tycker jag, hur ont det än kan låta, inte att djur och människor är absoluta jämlikar, därför blir resonemanget absurt. För dig, som uppenbarligen gör det, förstår jag att du kan göra jämförelsen. Måste dock hålla med Anonym också på punkten att djuren trots allt - även om man kan tycka att det är lika hemskt ändå - dödas för ett syfte. De blir mat och läder används både till oss människor och till djuren själva - exempelvis sadlar till hästar och halsband till hundar. Att massavrätta judar, homosexuella och politska fångar i koncentrationslägren var ett systematiskt, meningslöst dödande som aldrig kan ursäktas med några som helst argument.



Du har en mycket bra poäng när du skriver om "köttätare" som först ojar sig över hur hemskt det är att djuren slaktas under värdelösa villkor, och sedan går hem och äter samma köttprodukter morgon, middag kväll. Där håller jag med dig. Därför har jag valt att äta mycket vegetariskt, och jag äter också gladeligen kött från vår skogsfastighet. Tyvärr har jag inte tagit steget att bli hundraprocentig vegetarian/vegan ännu. Jag är väl för egoistisk och lat, helt enkelt.

2011-11-27 @ 12:45:51
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Laks - den djurrättande feministen säger:

Tessan - Det är väldigt svårt att prata med köttätare om vegetariskt ibland, speciellt om de är fientligt inställda. Tro mig, det är inte bara du som träffar på svårigheter när det kommer till djurrättssamtal. Det gör vi alla förr eller senare! Man får helt enkelt hålla sig lugn och "professionell", kunna sina argument och försöka vara trevlig ;) Många jag känner har varit ganska arga första gången jag introducerade djurrätt för dem, men efter hand har många accepterat det och vissa till och med blivit intresserade. Det kan ta lång tid att väcka intresse.



Doris - Ur mitt perspektiv känns det lika onödigt att massavrätta judar och homosexuella som att massavrätta icke-mänskliga djur. Och jag tror att i framtiden kommer man se tillbaka på djurförtrycket på samma sätt som vi ser tillbaka på förintelsen idag. Är man en person som inte använder djurprodukter är även slakt meningslöst dödande.



Men det är super att du äter mycket vegetariskt! Det gör en otrolig nytta :) Ju mer vego desto bättre, men känns det jobbigt så ska man inte pressa sig själv. Ta det i lugn takt, pröva dig fram. Även om vissa aldrig blir vegetarianer på heltid är de fortfarande viktiga! Alla insatser räknas :)

2011-11-27 @ 13:38:35
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Anonym säger:

daniel- Jag åt det mesta, soyayoghurt och andra "mjölK"produkter som havremjölk och liknande. Åt mycket rotgrönsaker och linser/bönor och annan proteinrik mat. Följde något som kändes som miljontals vegetarian och veganmatsbloggar och läste böcker osv osv osv. Trots att jag gjorde allt som stod så var jag konstant trött, illamående och kände mig sjuk.



Tycker dock resonemanget om att vi skulle vara bättre lämpade för vegankost tycker jag är lite konstig, eftersom vi inte ens kan bryta ner cellulosa (alltså typ alla växter). Du får gärna förklara det för mig.



2011-11-27 @ 14:31:00
Laks - den djurrättande feministen säger:

Anonym - Vad synd att din kropp inte klarade den kosthållningen, beklagar. Måste ha varit väldigt jobbigt att må så. Hade du kanske någon brist på en speciell vitamin?



Jag tror dock att människojur är växtätare av naturen. Bevis? Våra käkar, våra tänder, våra tarmar och våra instinkter. Käkarna kan röra sig i sidled, vilket inga rovdjur kan. Tänderna är inte skarpa, kan inte slita sönder saker. Tarmarna fungerar och har samma längd som på andra växtätare (väldigt långa tarmar, rovdjurs tarmar är korta för att de snabbt ska kunna "trycka igenom" förruttnande kött), och vi saknar dessutom jaktinstinkter. Vi har ingen instinkt som säger åt oss att jaga, döda och äta upp ekorrar som springer förbi.

2011-11-27 @ 14:44:08
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Doris - Allgrip säger:

Hm... nu ska vi se här orienterar mig bland kommentarerna Vilken diskussion vi fick igång! :)



Laks: Ja, för dig är det onödigt, eftersom du inte äter kött - du får inte ut något av det = meningslöst. Tyvärr kan man inte bara se saker ur sitt eget perspektiv, utan för att få förståelse för varför djurslakt ännu pågår måste man också acceptera att det finns de som inte har tagit steget att bli fullfjädrade veganer ännu. Det är ungefär som att jag skulle börja propagera för borttagandet av tåg, då jag åker tåg mycket sällan. (Bor i stan så allt finns nära helt enkelt). Eller som att en arbetare skulle sluta betala skatt, då mycket av den går till sådant som inte gynnar en själv just då. Kände att det där var rätt dåliga liknelser, då vegetarisk kost kan vara mycket hälsosamt, medan tåg är något vi definitivt ska ha kvar för miljöns skull - men jag hoppas att du fattar galoppen.



Och på tal om ökad vegetarisk kost - jag ser det som en trend som kan skådas på många svenska bloggar runt om på internet, vilket är super! Förmodligen är det bland annat ni djurrättsbloggare som puffar folk i rätt riktning, även om alla inte vill bli 100% veganer kanske de kan reflektera över vad köttbiten faktiskt kommer ifrån och ändra sin kost mot det miljövänligare, nyttigare och djurvänligare hållet. Det var genom en vegans/vegetarians (minns inte riktigt) blogg som jag själv blev nyfiken och bestämde mig för att jag inte behövde kött alla dagar i veckan. Oj, vilket svammel. Jag hoppas du förstår vad jag försöker säga ändå.

2011-11-27 @ 16:24:58
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Hannaahlgren säger:

ÅH! detta var nog det bästa inlägget på länge! Jag håller faktiskt med dig till 100%! Vi håller för tillfället på att gå igenom förintelsen & andra världskriget i skolan, & har därför kollat på en del filmer från förintelsen, däribland - Schindlers List, den är jättebra osv, men jag kände hela tiden att förintelsen var lik nånting... sen nämnde dom att dom fraktade judarna i samma vagnar som de fraktar djuren. & då hittade jag likheten, det är precis såhär dom gör mot djuren idag, t.ex. dom där jävla minkfarmerna, dom gasar ihjäl minkar - precis som de gjorde med judar. åååh man blir så sur när folk inte förstår att dom är precis lika hemska som nazisterna var...



Jag tycker i allafall att du har sjukt bra argument & jag vill att du ska veta att jag läser din blogg varje dag, den är jättebra! :)

2011-11-27 @ 16:41:35
Hemsida: http://hannamariaahlgren.blogg.se/
Daniel säger:

Anonym: Laks sa i princip det jag skulle säga angående varför jag tror att en vegetabilisk kost är bättre lämpade för oss. =)

2011-11-27 @ 17:20:14
Hemsida: http://danielkl.com
Laks - den djurrättande feministen säger:

Doris - Det en vegan gör är att INTE se enbart ut sitt eget perspektiv. Nej, jag är ingen egoist. Det är därför jag är vegan, för att jag ser från andra perspektiv. Dessutom är det ingen som dör av att det finns folk som åker tåg, men det är det massor som dör av att folk äter kött. Men jag förstår din point. Från min sida är det jättelätt att bara säga - "dumpa köttet!" - vilket kanske inte är lika lätt att göra om man aldrig ätit något annat och inte vet hur man ska göra.



Det är skillnad på att någonting ÄR nödvändigt och att TYCKA att någonting är nödvändigt. T.ex. tycker jag att alla mina kläder är nödvändiga, för jag gillar dem och tycker det är kul. Men skulle ja klara mig utan de flesta plagg? Ja, troligen. Däremot så är mat livsnödvändigt, men att äta animaliskt? Jag ser kött mer som att handla ett extra klädesplagg (bara att någon har dött för det). Det handlar om att man VILL ha det, inte BEHÖVER det. Hoppas du förstår hur jag menar.



Det är lite av en trend att äta vegetariskt, och det är ju super! Det känns som att medvetenheten allmänt ökar hela tiden, även med miljö och andra saker. Känns underbart :)



Hannaahlgren - Har Schindlers List hemma faktiskt, började kolla men har inte sett klart den ännu... Jag ser också jättemånga likheter när jag tittar på nazi-filmer :/ Och tack! :)

2011-11-27 @ 18:48:15
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Doris - Allgrip säger:

Nej, men det är ju lite vad man gör när man säger att "slakteri är lika meningslöst dödande som morden under förintelsen". Alltså, det kan tolkas som att det är meningslöst då vi inte behöver kött (eller de flesta av oss i alla fall) - så tror jag att du menar. Det kan också tolkas som att du anser att det är meningslöst då köttet inte behövs, men det gör det ju faktiskt, eftersom det finns folk som äter det.



Uppenbarligen är kött nödvändigt, då exempelvis Anonym ovan inte klarade sig utan det. Som jag har förstått det är människans käkparti och tänder anpassade till en allsidig kost, inte enbart växter?

2011-11-27 @ 20:00:25
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Laks - den djurrättande feministen säger:

Doris - Det är sant att det finns en efterfrågan på döda djur. Men varför finns det det? För att folk är födda in i köttnormen och är vana vid det, och de vet inte vad de skulle äta annars och i vissa fall för att de är fientligt inställda till vego.



Människan KAN äta döda djur, KAN dricka bröstmjölk från en annan art och KAN äta det som kommer ur hönor. Vi KAN också äta granbarr om vi känner för det, eller dricka bensin. Det fungerar ju. Men om det är nyttigt? Naturligt?



Men det är inte därför jag äter vegetabiliskt, det är ju främst för att jag bryr mig om andra och vill göra minsta skada möjligt för mina medvarelser på den här planeten. För att jag är kärleksfull och vill att alla ska ha samma rättigheter. Hälsoaspekt och att jag tror det är naturligt är ju bara ett stort + i kanten!

2011-11-27 @ 20:16:57
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Doris - Allgrip säger:

Hm... som jag skrev, uppenbarligen har somliga behov av att äta kött, som Anonym ovan. Jag skulle också vilja hävda att det är naturligt att äta kött. Det är en att köttisarnas populäraste latmansargument - just att det är naturligt och att vi alltid har gjort det.



Människan är ALLÄTARE, inte VÄXTÄTARE. Vi kan inte bryta ner cellulosa, likt hästar. Citerar från internet:



"Människans tänder och magtarmkanal antyder att hon är en allätare. Frukt, rotfrukter och grönsaker ger oss viktiga tillskott av vitaminer och andra näringsämnen. Animalisk föda ger oss bland annat vissa vitaminer och aminosyror som vi inte kan bilda själva. Specialiserade gräsätare måste skaffa sig många vitaminer och aminosyror på annat sätt. Läs också om det ovan." Du hittar det här: http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Foda.html#Gras

2011-11-27 @ 21:21:27
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Doris - Allgrip säger:

Kan tillägga Laks, att du gärna får svara på det här:



Fast å andra sidan pekar du på exakt lika rättigheter och "lika villkor och absolut frihet" för djur som människa, och hur rätt kan det då anses vara att flytta djur från då till exempel en skogsfastighet? (Du skrev att det finns andra sätt att bli av med djur än att döda dem, så jag antar att det är alternativet). Ungefär som att flytta bort folket i Kina, för att de råkar vara fler där per kvadratkilometer än här i Norden? Jag får det inte att gå ihop alls.



Jag vill höra hur du tänker! :)

2011-11-27 @ 21:26:22
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Daniel säger:

Doris: Denna artikel tycker jag är väldigt bra, så den rekommenderar jag starkt: http://michaelbluejay.com/veg/natural.html



=)

2011-11-27 @ 23:22:34
Hemsida: http://danielkl.com
Sarah | en glad (men lätt irriterad) vegan och feminist med skivintresse säger:

Doris: Jag håller inte nödvändigtvis med jämförelsen, men jag förstår den. Det är en jävla skillnad. Vad jag menade var att ni som inte heller riktigt kan ställer er bakom den kanske kunde förstå den i alla fall, om ni tittade på mina jämförelser, förutsatte att djuren är likvärdiga människorna osv. Ni behöver ju inte byta åsikt själva, jag menar bara att det kanske är lättare att förstå då.



Nu är det för mkt diskussioner jag missat här känner jag, så jag får kanske återkomma en annan dag när jag inte har tusen saker att plugga och inte huvudvärk! Väl mött, köttisar och veganer och allt där emellan!

2011-11-28 @ 10:19:20
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Laks - den djurrättande feministen säger:

Doris - Det råder delade meningar om vilken kost våra kroppar mår bäst av. Vi kan enas om att vi inte är rovdjur åtminstone, det kan de flesta hålla med om. Allätare eller växtätare - nja, det är inte självklart. Jag lutar dock mer åt växtätar-hållet, tror mer på det. Om vi nu var allätare i naturen, betyder det att vi måste ätit as eftersom vi omöjligt kan döda ett annat djur utan vapen (en fusk-predator i sådana fall..).



Angående det här med att man kan flytta vargen. Jag menade helt enkelt att OM det någon gång skulle vara en varg mitt inne i staden och det vore bäst både för den och människorna som bor där om den försvann så kan man flytta på den. Ungefär som när man byter skola/jobb om man inte trivs. Funkar det inte så måste man "förflyttas" för allas skull. Typ så menade jag mest :)



2011-11-28 @ 21:51:31
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Doris - Allgrip säger:

Rovdjur kan väl diskuteras. Rovdjur kan vara allätare, och predaterar byten gör vi ju i "modern form" till sätt och vis (slakterier) och har gjort genom historien med vapen, ända sedan jägar- och samlarsamhällena. Fusk-predator som predator, fortfarande en form av rovdjur? Eller?



Absolut, nu pratade jag dock inte om en galen varg inne i staden. Jag menade exempelvis ett ohälsosamt högt antal skadedjur någonstans, eller en ohanterbar mängd vilt på en skogsfastighet (som då käkar upp alla nyplanteringar, därav problemet).

2011-11-29 @ 20:40:13
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Laks - den djurrättande feministen säger:

Doris - Ett rovdjur är ett djur som jagar, dödar och äter upp andra djur. Vi människor kan omöjligt göra detta utan hjälpmedel. Vi är alltså inte några rovdjur.



Dessutom äter ju en "riktig" köttätare (lejon, tigrar osv..) ENBART (eller till största del) kött. En människa som bara livnärde sig på kött skulle antagligen må riktigt dåligt och dö.

2011-11-29 @ 22:57:40
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Anonym säger:

Men eftersom vi inte mår dåligt av att äta kött, utan snarare att många mår bra av det så kan vi knappast klassas som växtätare, eftersom de enbart äter växter för att klara sig. Vi ÄR allätare och det är alltså inget konstigt (förutom hur djuren dödas) med att äta kött.



http://www.vrg.org/nutshell/omni.htm

2011-11-30 @ 15:14:15
emma (: säger:

Jag förstår faktiskt inte alls hur du menar. Kanske är det för att jag tillhör en såndär "massmördarsläkt" som har haft bondgård och djur i massor med år men ändå.



Om man ska ta bondgårdar till exempel. Jag har varit på många bondgårdar och alla djur har haft det så bra dom kan få det. Om dom inte hade varit fria ute i naturen kanske men jag skulle inte direkt vilja släppa ut massor grisar tex och sen få mig trädgård förstörd för att dom kommer och bökar upp den.



Dom grisgårdar jag har varit på, och jag har själv haft grisar, där har djuren haft det bra. Hur då? Jo dom har haft tillgång till mat och vatten, haft strö och halm där dom står och mycket utrymme att vara på oavsett hur många grisar som är i samma box. Och där jag har varit på mjölk eller köttgårdar har dom också haft det bra. Likadant där, tillgång till mat och vatten, strö och halm där dom ligger, inte där dom står och äter men tänk hur ofta dom skulle få verka klövarna på korna om dom inte gick på lite hårt underlag ibland? Sen har dom också mycket utrymme att vara på. Någon fårgård har jag aldrig varit på och har bara varit på en hönsgård och på den gården hade hönsen typ en halv åker att gå omkring på utomhus så jag tror att dom var nöjda faktiskt. Jag förstår inte alls hur du menar faktiskt.



Och dom som är seriösa med sina djurtransporter, dom ser till att dom som kör åt dom har bra hand med djuren och inte är elak emot dom. Varför? Jo just för att dom ska ha det så bra som möjligt den biten dom åker till slakteriet. Sen hur det fungerar på ett slakteri har jag inte en aning om men om dom gör ungefär som när man slaktar hemma så kan jag garantera att djuren inte lider eller mår dåligt under tiden dom är där.



2011-12-01 @ 08:36:08
Laks - den djurrättande feministen säger:

Anonym - Människodjur mår inte alls bra av att äta kött. På lång sikt blir vi sjuka - ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt är exempel. USA har största intaget av animalisk föda i världen - de lider av fetma, hjärtproblem, benskörhet osv. I områden där vegetarisk mat är vanlig (Indien, Thailand) är folk smalare, får inte benskörhet eller får blodpropp. Jag tror definitivt att det finns samband.



Emma - Jag hör hela tiden hur bönder påpekar att just deras djur mår bra, och att gården just de köper sitt kött från är okej. Men en sak man alltid måste komma ihåg - att döda en annan individ är mord och jag som djurrättare att det är fel. Varesej det handlar om ett människodjur eller annan art.



99% av alla tre miljoner grisar som årligen slaktas i Sverige får aldrig gå ut. Titta på hemsidan ettlivsomgris.se för att se hur i princip hela grisindustrin systematiskt bryter mot djurskyddslagen.



40% av alla hönor sitter i burar. De får aldrig flaxa med vingarna, picka i jorden eller bete sig naturligt.



75 miljoner kycklingar dödas årligen i Sverige. Den absolut största majoriteten av dessa djur föds upp i stora stallar utan minsta möjlighet att skapa flockar (eftersom de är flera tusen i samma rum). De får kroppsliga, mycket smärtsamma problem eftersom de är avlade så hårt. De mördas, hängande upp och ner genom att de får halsen avskuren.



Varje dag tas kalvar ifrån sina mödrar för att människorna ska dricka komjölk. Istället får kalvarna stå utan sina föräldrar i boxar, de får dricka en annan mjölk än den som de var ämnade att dricka. Kossan och kalven lider av att inte få vara tillsammans (en av de absolut värsta handlingarna man kan utföra är att separera förälder och barn).



De som påstår att djuren i Sverige har det bra borde granska industrin noggrannare. Även om det kan kännas fruktansvärt otäckt att upptäcka allt som finns där bakom.

2011-12-01 @ 18:30:17
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Doris - Allgrip säger:

Hm... ett rovdjur behöver dock inte enbart äta kött. Citerar Wikipedia: "Trots det är ett stort antal arter i denna ordning allätare som förutom kött även äter bär, gräs och andra växtämnen." Sen finns det lite olika definitioner på rovdjur också. Vi bör egentligen prata om predatorer, då rovdjur kan orsaka lite begreppsförvirring.



För övrigt: man kan inte förutsätta att vi mår dåligt av att äta kött för att exempelvis USA har höga utfall av övervikt och hjärt-och kärlsjukdomar, eftersom de också äter FÖR MYCKET kött. Vi svenskar äter också minst dubbelt så mycket kött som vi behöver, i genomsnitt. Däremot tror jag att med en allsidig kost med mycket grönt, kolhydrater och en vis mängd protein som inte alls behöver vara varje måltid eller ens varje dag kan kött vara mycket hälsosamt för oss människor. (Många veganer får problem med B12 exempelvis. Ät kött/ägg/ost - och problemet är fixat!)



Det är för övrigt generellt en besvärlig jämförelse med USA och Thailand, eftersom USAs BNP låg på 43 000 PPP år 2006 jämfört mot Thailands 9 000. Min poäng är att amerikaner helt enkelt äter mycket mer -> blir överviktiga -> högre antal hjärt-och kärlsjukdomar (oavsett köttkonsumtion). De har helt enkelt råd. Det har dock inte majoriteten i Thailand, som är mycket fattigare och den typiske thailändaren brukar troligtvis inte bänka sig på ett McDonalds varje dag.

2011-12-01 @ 19:46:16
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Laks - den djurrättande feministen säger:

Doris - Amerikanerna äter ju mer överlag, det har du rätt i. Men jag tror ändå att en överkonsumtion av kött och en överkonsumtion av tofu resulterar i två helt olika kroppshälsor. Jag menar att våra kroppar inte mår lika bra av att äta animaliskt som att äta vegetabiliskt.

2011-12-02 @ 16:34:03
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Doris - Allgrip säger:

Men hur kommer det sig då att många veganer får problem med B12 om vi "inte är gjorda för att äta animaliskt?" (Menar inte att det gäller alla, men många äter tillskott).

2011-12-03 @ 00:43:07
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Laks - den djurrättande feministen säger:

Doris - För att B12 kommer ifrån jorden. Allt vi äter är så rent och tvättat så man får inte i sig det bara genom att äta grönsaker och rotfrukter. Däremot så finns det i kött, ägg och mjölk eftersom djuren får i sig det.



Det finns b12 tabletter dessutom som veganer tar. Om man får brist som vegan kan man inte ha läst många ord om vegansk näringslära. Det är de okunniga som drabbas.

2011-12-03 @ 10:42:14
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Doris - Allgrip säger:

Kommer från jorden? Tvättas bort från grönsakerna? Källa? Jag blir nyfiken! Försökte googla, och allt jag hittar är att B12 i princip endast förekommer i föda av animaliskt ursprung. Ställer mig ytterst tveksam till att problemet med B12 för en kost enbart grundad på grönsaker skulle försvinna om vi slutade tvätta våra rotfrukter.



Ja, det gör det. Det var därför jag skrev att många tar tillskott. Men detta tyder, enligt mig, på att vi inte är växtätare ursprungligen, utan allätare, då B12-brist är vanligast hos bl.a. veganer om de inte käkar tabletter - det är ju knappast "naturligt" eller något man gjorde på stenåldern, om du förstår min poäng? Dock får folk gärna käka vegansk kombinerat med tillskott om de vill - det är ju ur t.ex. miljöaspekt bättre, oavsett vad man tycker om djurens lidande och så - men jag håller inte med om att det är "naturligt" och "vad vi är gjorda för". Att behöva kombinera sin kost med tillskott talar mycket emot det argumentet.

2011-12-03 @ 14:43:28
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Anonym säger:

Jag vill bara säga att du är en störd person. Människor är så mycket mer värda och bättre än andra djur! De existerar bara för att vi ska ha mat och kläder! Vet du vad jag åt till middag igår? En stor, fin, saftig oxfilé! Äter den blodig, det är så gott!! Om nu djur är lika mycket värda så kan vi ju börja slakta människor? Så kan vi fortsätta äta KÖTT och ändå vara jämlika :D



Synd om dig... :(

2011-12-03 @ 15:19:50
Laks - den djurrättande feministen säger:

Doris - Jag förstår hur du resonerar. Men det här med allätare? Vad äter en allätare? Menar du att vi kan äta det mesta och det kan då vara döda djur som vi hittar, för vi kan ju omöjligt döda dem själva om vi är i naturen? Eller menar du typ att man kanske hittade ägg eller liknande förr i tiden och det kunde vi äta?



Vad som är naturligt och vad som inte är det är ganska svårt att tänka på... Jag menar, vissa tänker på grottmänniskor, andra på när vi var mer som apor. Och i slutändan kanske det inte spelar så stor roll ändå, för i princip allting som är våra liv nu i modern tid är inte naturligt. Maten är ju industriellt producerad för det mesta (varesej det handlar om vegetabilisk eller animalisk kost), vi bor i hus och vi sysselsätter oss med datorer. Naturligt? Nja. Man kanske ska satsa på att hitta det ultimata i nutiden istället.



Okej, blev lite filosofi och lite konstiga tankar hehe X)



Anonym - Aj, jävlar vad ont det där gjorde. Nej, men seriöst - jag tycker synd om dig. Du kanske borde ta reda på vad det är som provocerar dig så? Det kan inte vara lätt att vara så arg och irriterad hela tiden. Lycka till med det! :)

2011-12-03 @ 22:45:28
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Doris - Allgrip säger:

Med allätare menar jag en som äter både animaliskt och vegetabiliskt, till skillnad från en hundraprocentig köttätare eller växtätare. Vi kan döda dem, genom jakt med redskap. (Och de hade man tidigt i människans utveckling, även om det knappast rörde sig om automatkabiner).



Japp, naturlighetsargumentet är inget jag är ett stort fan av, för ingen som tar upp det argumentet kan svara på följdfrågan vad naturligt är. Vi kom dock in på den diskussionen när du hävdade att vi från början var växtätare, och jag tvärtom. Idag funkar det dock utmärkt att vara vegan, oavsett hur naturligt det är. Det finns tillskott om man har problem med B12 t.ex. Men att komma och hävda att det var det vi gjorde "från början och bör göra pga naturligtheten" och samtidigt käka tabletter köper jag inte. Det funkar utmärkt att äta kött också, dock kanske inte i samma mängd som vi gör idag.



Jag saknar fortfarande faktan till det där att vi skulle kunna få i oss tillräckligt med B12 om vi slutade tvätta palsternackan innan vi säljer den.

2011-12-04 @ 10:52:24
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Anonym säger:

Du kanske inte förstod att det var en trollning men du verkar ju inte så smart. Detta inlägget är fruktansvärt att läsa och gör mig som medmänniska ledsen.



Det som provocerar är idioter, därav min kommentar här. Människan är som "Doris" sa en allätare. Vi jagade i ursprungstillståndet även om vi var mer asätare och samlare för att det var lättare. Livet handlar om överlevnad. Det är därför man har boskap och djurhållning. För att säkerställa vår överlevnad. Samma med jordbruk. Vi behöver båda för att förse oss med tillräckligt med mat. Tänk på alla de miljoner som svälter dagligen. Menar du att vi ska sluta äta kött och låta fler svälta? Isåfall är du ytterligare en person som inte borde få existera, precis som alla andra skadliga extremister.

2011-12-04 @ 15:28:20
Laks - den djurrättande feministen säger:

Anonym - Oj, det var många falska/konstiga ord i samma kommentar.



1 - Jag hävdar som sagt att människan är växtätare.



2 - Vi jagade INTE i ursprungstillståndet, vi är inte predatorer.



3 - Djurhållning har ingenting med överlevnad att göra eftersom vi klarar oss utmärkt på en vegetabilisk kost.



4 - Ja, tänk på alla miljoner som svälter dagligen. Om vi åt vego skulle vi ha extremt mycket mer plats att odla på, därmed kunna föda de hungriga. (detta är ännu en av anledningarna till att jag är vegan)



Läs på lite.

2011-12-04 @ 16:09:57
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Doris - Allgrip säger:

Laks: Dock lider väl många svältande barn i Afrika av proteinbrist? (Därav de "uppsvällda" magarna?)

2011-12-04 @ 17:06:42
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Laks - den djurrättande feministen säger:

Doris - Hur menar du?

2011-12-04 @ 19:01:52
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Doris - Allgrip säger:

Hah, jag vet knappt själv... Men alltså, som jag har förstått det är proteinbrist rätt utbrett i bl.a. Afrika (det existerar åtminstone), kan det bero på för lite köttkonsumtion?

2011-12-04 @ 19:42:40
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Anonym säger:

Hon menar nog att kött är den mest effektiva proteinkällan.



Vi är ALLÄTARE. Tänderna är gjorda för att äta både växter och djur. Våra kroppar är gjorda för att äta kött och växter i en balanserad kost.



Människan jagade visst i ursprungstillstånd. Hur förklarar du annars grottmålningar med jakt på? Eller alla djurben som hittats i grottor? hmm??



En vegetabilisk kost för alla är inte ett alternativ. Dels för att folk inte klarar det eller vill men även för att omställningen av all industri från kött till jordbruk skulle skapa en sån matbrist så att vi skulle dö av svält nästan allihopa innan reformen var klar...



Som sagt de lider till stor del brit på protein och vatten. Din veganskit fixar inte det problemet.



Sen jämförelsen med förintelsen är sjuk. Under förintelsen var det folk som såg ned på andra folk och försökte UTROTA DEM för att de hade en viss religion eller tillhörde ett visst folk. Det är inte samma sak som att slakta djur för överlevnad. Korkade psoner som dig gör mig så sur så jag nästan börjar gråta. Världen är hemsk, inte pga att några djur dör utan pga att det finns folk som dig.

2011-12-04 @ 21:03:24
Laks - den djurrättande feministen säger:

Doris - Det finns protein i det mesta. Sojabönor är väldigt proteinrika bl.a.



Anonym - Nej, vi är inte jägare eftersom vi på naturlig väg inte kan döda ett djur. Vi har inga klor, vi har inga vassa tänder, vi kan inte springa jättesnabbt. Vi är inte rovdjur.



Och jag uppmanar dig återigen - läs på. Då kommer du förstå varför min "veganskit" kan lösa dessa problem. Att en ökad köttkonsumtion skulle leda till ett slut på svälten går rakt emot sanningen. Att producera kött tar mycket mer energi, släpper ut mycket mer föroreningar, är mycket dyrare och tar längre tid. Om alla åt veganskt skulle maten räcka längre.



Och detta är inget jag hittar på. Så är det.



Om du inte slutar förolämpa mig gång på gång så kommer jag inte godkänna dina kommentarer mer. Elakheter uppskattas ej.



Med några djur menar du 48 miljarder årligen. Med att världen är hemsk menar du att det finns folk som kämpar för allmänna rättigheter. Okej, bra då vet jag vilken syn du har på världen...

2011-12-04 @ 22:15:54
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Daniel säger:

Doris: Angående B12:

Vitamin B12 är en vitamin som produceras av en bakterie. Denna bakterie trivs i smuts, så som jord, och bakterien finns även i djurs tarmar. Även människan har denna bakterie i sin tarm, dock "för långt ned" för att vi ska kunna ta upp vitaminet som bakterien producerar.



Denna bakterie dödas tyvärr av alla bekämpningsmedel som används under konventionellt jordbruk, och veganer kan därför inte få i sig vitamin B12 från oekologiska vegetabilier hur otvättade dem än är.



Om man däremot drar upp en ekologisk morot och inte tvättar den ordentligt, ja, då får man i sig vitamin B12.



Anonym: ...Vad ska man säga? Du får ursäkta mig, men du verkar ha en jävligt skev världsbild. Tror att svälten skulle ÖKA om folk åt mer vegansk... Snälla, gör dig själv en tjänst och läs på!



Att du dessutom tycker världen är hemsk för att det finns folk som kämpar för andra individers rättigheter... Ledsen, men du låter som en mycket tragisk människa. =/

2011-12-04 @ 23:18:01
Hemsida: http://danielkl.com
Doris - Allgrip säger:

Det finns protein ja, men det är skillnad på protein och protein. En sojaböna innehållet fullvärdigt sådant.



Angående B12 - okej. Jag tror dock inte på det. Åtminstone inte tills jag har sett någon form av dokumenterad källa/studie/bevis. Jag har frågat en läkare som ställer sig emot att vi skulle få i oss tillräckligt med B12 för att vi börjar käka otvättade grönsaker. Hen menar att det visserligen finns lite spårämnen, men långt ifrån tillräckligt. Personen kan naturligtvis ha fel, men om jag ska använda mitt logiska tänkande köper jag hellre den förklaringen.

2011-12-05 @ 08:47:33
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Anonym säger:

Människans jaktvapen är hjärnan. Vi jagade i grupp med fällor. Det är och har alltid varit människans sätt att överleva- hjärnan.



Till er båda så vet jag att kött tar mycket mark och är dyrt och svårt att producera. Det jag menar är att om vi skulle omställa all produktion av kött till annat jordbruk så skulle det bli ett stort uppehåll i en stor del av matproduktionen. I längden är det kanske bra men på kort sikt skulle det med största sannolikhet leda till massvält. Förutom vitamin och proteinbrist då förstås.



Jag menar inte att världen är hemsk för att folk bryr sig, den är hemsk för att det finns folk som du som värderar människoliv så lågt bara för att större delen av oss äter kött.

Ni ser det bara från ert perspektiv men det är inte en möjlighet för mänskligheten inom de närmsta hundra åren att byta diet så dramatiskt. Och vi vet inte exakt vilka följder den dieten får i längden då det är så få som följer den.

2011-12-05 @ 09:58:18
Laks - den djurrättande feministen säger:

Anonym - Jag nedvärderar inte människodjur. Jag uppvärderar ickemänskliga djur till samma nivå som oss. Jag tycker att alla ska ha samma rättigheter.

2011-12-05 @ 13:32:41
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Anonym säger:

Du svarar inte så bra på alla argument där :P



Ja människan är ett djur som alla andra. Men vi har en mer avancerad hjärna och mer avancerade känslor än de andra djuren. Därför går det inte att jämställa. En mygga känner inte smärta som en människa, tänker inte som en människa, känner inte som en människa. Inte hundar, katter elelr fiskar heller. Jag menar inte att de inte känner saker, eller smärta, bara att de inte gör det på samma avancerade nivå som oss. Jag ä dock emot djurplågeri och hatar det. Men ser inte slakt som det utan som ett nödvändigt ont.

2011-12-05 @ 18:22:38
Doris - Allgrip säger:

Oj, ville bara meddela att jag trodde det var Laks som skrev kommentaren om B12. Innan det uppstår några missförstånd liksom. Ser nu att det var Daniel.

2011-12-05 @ 22:10:58
Hemsida: http://allgrip.devote.se
Laks - den djurrättande feministen säger:

Anonym - Utvecklingsstörda människor uppfattar inte världen på samma sätt som normalstörda gör heller. Ska de bli totalt befriade från rättigheter p.g.a. det?

2011-12-05 @ 22:14:45
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Anonym säger:

De ska inte ha samma "rättigheter". De kan inte ta samma ansvar som andra människor. Självklart ska de vara skyddade från förtryck o liknande. Sen får man faktiskt tänka på att det är onaturligt att handikappade och utvecklingsstörda överlever, det är bara i vårat moderna samhälle de för det.



Djur har rättigheter. Du verkar ha missförstått det. De har bara inte samma rättigheter och i lika stor mängd för de har inte heller samma ansvar. Vi kan inte kräva att djur ska arbeta i fabriker eller på kontor, då är det svårt att kräva exakt samma rättigheter med. Tycker jag i alla fall.

2011-12-06 @ 08:59:51
Laks - den djurrättande feministen säger:

Anonym - Så om man inte kan ta samma ansvar som en fullvuxen människa har man inga grundläggande rättigheter? Tre-åringar skyddas ju från att dödas, utvecklingsstörda skyddas från att torteras. Men en ko? Man får göra vad man vill med en ko i dagens samhälle. Det är förtryck.

2011-12-06 @ 12:17:57
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Anonym säger:

Kor skyddas också. De lever ofta bättre än vad de gjort i naturen. Och ja visst finns det hemska slakhus och länder där de behandlas som skit. Jag har aldrig sagt att det är rätt. I Sverige beandlas de oftast bra. Vi har bra djurskyddslagar och kor kan inte bara dödas av vem som helst hursomhelst. Man för absolut inte tortera dem heller. Det kallas djurplågeri och är olagligt.



Jag tycker i och för sig att jag sammanfattade ganska bra i det förra inlägget.

2011-12-06 @ 17:59:17
Laks - den djurrättande feministen säger:

Anonym - Sverige är ett av de länder där kossor behandlas som skit. Om man får all sin info om djurindustrier från Arlas mjölkpakets baksida förstår jag om man faktiskt på allvar tror att djuren i Sverige har det bra.



Lite SANN info: Kossor i mjölkindustrin föder ungefär en kalv per år som direkt tas ifrån dem. Många står fastbundna och de som inte gör det bor inomhus i stallar. De får vara utomhus någon månad per år, dock behöver inte kalvar och tjurar släppas ut alls på sommaren. När kossan har fött 4-5 ungar, och är 4-5 år gammal (de kan bli upp emot 20 i naturen), transporteras hon iväg till ett slakteri där hon först bedövas med ett skott i huvudet för att sedan tömmas på blod.



Jag vet inte riktigt vart i denna sanning du kan få ut att vi behandlar kossor bra. Mjölkindustrin går ut på att man tar kalvar ifrån sina mödrar, och köttindustrin går ut på att man dödar dem. Detta är förtryck i allra högsta grad. Kanske det värsta förtrycket någonsin genom hela historien om du frågar mig.

2011-12-06 @ 18:37:39
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Daniel säger:

Anonym: Nu upprepar jag lite av vad Laks nyss skrev, men jag postar detta ändå...



Ungefär 55% av de svenska korna står uppbundna inomhus under större delen av året. Enligt svensk lag måste kossor däremot vara ute minst sex timmar om dygnet under sommaren. Det motsvarar mindre än 10% av deras liv.



Kalvar, kvigor och tjurar får däremot aldrig gå utomhus, då den svenska lagen ej kräver det.



Att Sverige har bra djurskyddslagar är en direkt lögn. Jag menar, kan man på allvar säga att Sverige har bra djurskydd när det fortfarande är lagligt med sexuella övergrepp på djur?!



Ja, du läste rätt! I Sverige är det lagligt med sexuella övergrepp på djur!

2011-12-07 @ 12:31:51
Hemsida: http://danielkl.com


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN