Lämna tortyrredskapen hemma



Det är svårt att gå runt ute i naturen när man hela tiden stöter på hemska saker som alla andra inte tycks reagera på. "Men lägg djurrättandet åt sidan ett tag" säger alla. Nej, det går inte. Jag ÄR och kommer alltid att vara djurrättare och det finns ingen sekund på dygnet då mina åsikter släpper. Det känns lika självklart att inte döda djur både på morgonen, dagen och natten.
 
En mysig promenad ute i naturen, det är härligt. Men de där jävla fiskarna finns ju i princip överallt, och när jag får syn på någon som metar känns det ännu värre med tanke på att hen antaligen spetsat en stackars mask på kroken innan hen slängt ner den i vattnet. Mysigt liksom.
 
Tortyren av fiskar är ett ämne som inte tas upp speciellt mycket. Det pratas hela tiden om hur mycket grisar och kossor lider, men mindre djur som inte liknar oss på samma sätt glöms lätt bort. Fiskar har ju inte de där valpögonen som är så gulliga att titta på, inte heller någon mysig päls att klappa. Men det är väl trots allt inte det rättigheter ska handla om? Det finns många människodjur som inte är så värst söta heller men de förtjänar ändå att leva. Vi måste alla (även jag såklart, jag är också uppfostrad till att tycka att de gulliga är viktigast) se bortom individers utseenden. Fiskars status måste höjas markant.
 
Att få en metallbit rakt igenom kinden är inte skönt. Fisken lider, det är bevisat att de känner smärta trots att jag inte förstår varför man ens skulle behöva bevisa en sådan sak (en gång i tiden trodde man ju att spädbarn inte kände smärta, vilket givetvis är självklart att de kan). Om man väldigt gärna känner att man vill sitta på en brygga och mysa av naturen - lämna tortyrredskapen hemma och ta med en termos med varm choklad och en bekväm dyna att sitta på. Och njut så mycket du bara orkar, förstör bara inte för någon annan medans du gör det.
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN