En del av systemet

Jag är lite av en blundare. Jag vill inte titta på en video på youtube om hur schimpanser blir torterade inne på ett vidrigt laboratorie i USA. Jag vill inte se när kalvarna tas ifrån sina mödrar. Eller när grisar som skållas levande. Jag vill inte se allt, för jag tycker helt enkelt att det är för smärtsamt.

Skillnaden mellan nu och då, för ungefär ett år sedan, är att jag ändå brukade tvinga mig själv att se och läsa många hemska saker. Jag förstod efter ett tag in i djurrättandet att jag faktiskt var med och betalade för att saker som dessa skulle ske. Jag var en del av systemet som dagligen mördade tusentals djur, och när jag insåg det sved det som allra mest i hjärtat.

Det tog en lång tid för mig att förstå hur jävla hjärntvättad jag varit. Hur kunde jag ens tänka tanken att äta kött? Allt vad instinkter och känslor hette sa mig att jag skulle vara snäll mot djur, att de var försvarslösa och att man inte ska vara dum mot dem. Många meningar från Gary Yourofskys tal sitter kvar i mig, för de var så totalt klockrena. Nej, vi har inte en enda liten rovdjurinstinkt i våra mänskliga hjärnor. Och nej, det är inte veg*anerna som är hjärntvättade - det är köttätarna.

Det tog så jävla lång tid för mig att inse detta - trots att jag hela mitt liv kallat mig för djurvän och alltid tyckt att rättvisa är något att kämpa för. Världen är så jävla förvirrande.

Kommentarer
eine säger:

Jag klarar inte heller av att se sådana filmer/klipp. Det känns lite dumt för man missar väl på sätt och vis en del av sanningen genom att inte titta, men jag känner samtidigt att den vetskap jag har om hur djur behandlas är alldeles tillräcklig.

2011-10-23 @ 15:19:30
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se/
Mikaela säger:

Så sant som det är sagt.

2011-10-24 @ 13:41:49


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN