Lite sommargnäll


Jag tänker tillbaka på i somras när jag befann mig på en strand på Gotland, där ungar sprang runt och samlade in djur i hinkar. När hinken med vatten, fiskar och maneter i stått där på bryggan i säkert flera timmar börjar vattnet bli riktigt varmt och jag kan bara tänka mig vilken plågsam situation detta måste innebära för djuren däri. Med ilsken min släpper jag ut dem i havet igen och önskar att barnen kunde uppfostras till att åtminstone visa lite acceptans mot andra arter. Respektlösa föräldrar som skiter i att lära sina barn att behandla andra väl borde kanske tänka om en gång eller två. Eller tusen.

Kommentarer
eine säger:

Tycker också det där är vansinnigt ignorant av föräldrarna. Jag som praktiskt taget är uppvuxen i den finska skärgården och älskade att fånga små havsdjur med håv för att ha i hink fick tidigt lära mig att jag inte kunde ha kvar dem där för att vilda fiskar varken äter i fångenskap eller kommer få tillräckligt med syre osv osv, och på så vis släppte jag alltid ut det jag fångat när jag lekt klart. Det var liksom inget snack om saken, för pappa hade faktiskt lärt mig det.



Jag var heller inget barn som drog katter i svansen eller jagade folks hundar inomhus "för att jag inte visste bättre" eller "bara ville klappa", och jag tycker det är jävligt förnekande samt ansvarslöst de lux att påstå att barn inte kan tänka på samma sätt som vuxna. Nej det kanske de inte kan, men det är just därför man LÄR dem det.



Bara för att man som barn kanske VILL dra katten i svansen av ren nyfikenhet så behöver man inte göra det, beroende på om föräldrarna lärt en varför man inte ska det eller inte. Förstår liksom inte vad svårigheten är med att lära sina barn respektera andra levande varelser- såväl människor som djur.

2011-10-11 @ 11:43:09
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se/
Laks säger:

Eine - Jag kommer ihåg när jag var liten, jag ville precis som alla andra barn jagar duvorna över togrget och klappa katter som egentligen inte ville. Men mina föräldrar sa åt mig att jag inte fick göra hursomhelst. Jag fick inte jaga duvor, inte springa efter katter och klappa mot deras vilja osv... Samtidigt fick många i samma ålder göra precis vad som behagade dem med andra varelser (kommer ihåg när flera i min klass torterade ihjäl grodorna och föräldarna brydde sig inte det minsta, förutom mina som fick ta tag i allting...). Jag tror att en sådan uppfostran lägger grunden för hur man som vuxen ser på andra djurarter. Lär man sig som liten att "gör vad du vill med dem, dem är ändå här för våran (människornas) skull!", eller om man lär sig att visa respekt och vara lugn kring djur så blir resultaten helt olika.

2011-10-11 @ 11:59:50
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Mikaela säger:

Jadu vad ska man skriva, det som händer är HEMSKT.

Att föräldrar ska vara så himla lata... Att det blir såhär, det är OFTAST föräldrars fel, inte alltid det finns dom som tar saker i egna händer...

2011-10-11 @ 17:27:49
Johanna- En mamma på Limhamn säger:

Jadu, det är verkligen illa av föräldrar att inte lära sina barn djurvett. Här hemma är vi jättenoga med det, tror att det hjälper barnen att utveckla sin empatiska förmåga. Man kan titta på o studera djur/småkryp men man låter dem vara i sin naturliga miljö o plockar inte med sig dem.



SV: Ja, verkligen en skitbra bok, blev så glad när jag hittad den!

2011-10-12 @ 22:22:10
Hemsida: http://www.johannaolinnea.blogspot.com
Laks säger:

Johanna - Det låter som en sund inställning. Titta och vara nyfiken är helt okej, men inte plocka med sig eller på något annat vis störa!

2011-10-12 @ 22:53:45
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Sarah säger:

Åh att fånga små vattenlevande djur vid vattenbrynet kan vara fantastiskt när man är liten. Vilket sätt att lära sig saker på, att få utforska och titta nära, kämpa och ägna timmar åt att hitta de där musslorna, kräftorna eller små, små grodynglen eller vad det nu än kan vara!



Tråkigt är att föräldrarna inte är närvarande i leken (som det låter här i alla fall, är de det och det ändå ser ut så här med hinkar i solen osv. ska de fan ha en käftsmäl.... jag menar en rejäl utskällning!). Tänk vad mycket man kan lära barnen i deras lek vid stranden! ÄVEN ur ett djuretiskt perspektiv!

2011-10-13 @ 16:50:59
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Anna Hovskägg säger:

...när min dotter var 3 år sade hon till grannens ungar (7-8 år) att det faktiskt inte var snällt mot paddorna att fånga dem i baljorna. Klok tjej!

2011-11-25 @ 20:52:42
Hemsida: http://www.lyckoprickar.se
Laks - den djurrättande feministen säger:

Anna Hovskägg - Verkligen! :D

2011-11-25 @ 21:47:25
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN