Vilken jävla tur jag har haft



Det här är mina skor som jag rensade ur garderoben i somras. När jag fick ett ryck och tänkte att jag skulle ta bort alla saker som jag inte använde. Gissa vad... Av alla dessa skor behöll jag endast fem par, och bara två av demanvänder jag i vardagen.
 
Detta får mig att tänka efter. Hur fungerar världen egentligen? Vissa föds rakt in i fattigdom, andra i en fabrik och en tredje i ett rikt västland med mat och prylar så att det räcker och blir över. Det känns så jävla vidrigt. Många av de här skorna har jag inte ens haft på fötterna efter den sekunden jag provade dem i affären.
 
Vilken jävla tur jag har haft. Jag, som hamnade på just denna plats i världen, av alla miljarder individer som existerar. Med den här positionen - nej, med den här möjligheten - följer ett stort ansvar. Det känns som att enormt mycket folk inte inser detta, och det gör mig förtvivlad. Det är förvånande hur lite vissa människor är beredda att göra för någon annans skull.
 
Jag försöker göra precis tvärtom - att bry mig om alla och att visa det. Jag tror ärligt talat att veganism är ett otroligt bra sätt att förändra världen och att visa att man bryr sig för andra runtomkring. Veganism påverkar så mycket och så många. Det känns lite som jag har hittat någon slags mirakelkur mitt bland allt elände.
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN