Sanningen bakom delfinshower


Den årliga delfinslakten i Japan börjar idag, den första september. Tusentals individer blir lidande p.g.a. underhållningsbranschen där man använder djuren till att uppträda - exempelvis Kolmården. Delfinerna blir indrivna ifrån havet in i en vik, där jägarna fångar in djuren. Vissa blir sålda till djurparker runtom i världen och andra slutar upp som mat.

Det viktigaste du kan göra för att sätta stopp för denna vidriga handel är att ALDRIG gå på djurparker där det finns delfinshower. Ett stort tips för att få en inblick i delfinhandeln är att se filmen The Cove. Hemsk men riktigt omskakande och intressant. Se trailern HÄR.

Personligen är jag inte emot att ha djur i fångenskap, med förutsättningen om man tar riktigt bra hand om dem givetvis. Men när det kommer till vattenlevande djur, så är det extremt idiotiskt (jo jag säger det rakt ut) med tanke på att det är väldigt svårt att kunna ge dem en bra yta. Delfiner vill ju simma, långt och snabbt. Hur känns en liten pool för ett sådant djur? Samma sak med fåglar, dem kan inte nöja sig med en kubikmeter - dem måste få flyga på riktigt.

Delfiner som lever i fångenskap simmar i klor hela dagarna, på alldeles för små ytor med enda anledning att vissa människodjur tycker att det är roligt att se dem hoppa och göra konster. Men antagligen tycker man inte att det är så roligt längre om man vet hur dem hamnat i den där poolen.


Kommentarer
Elin Astrid säger:

Jag hatar delfiner, tycker de är vidriga djur. Men fan, jag blir så ledsen när jag ser bilden och tänker på sanningen bakom showerna. jag har, som många andra, tänkt att delfinerna antagligen har roligt och kanske har de det. Men de bakomliggande orsakerna till att de hamnar där är ju fan inte okej.

2011-09-02 @ 14:44:51
Hemsida: http://elinastrid.blogspot.com
Jen säger:

Usch ja! Klarade inte av att se The Cove när den kom, men jag bad sambon (som är lite "tåligare") som sedan fick berätta kortfattat. :P

Håller fullt med om djur i fångenskap. Det finns vissa gränser. Men fåglar och vattendjur bör aldrig hållas i fångenskap för människans nöje. :/

2011-09-02 @ 15:58:43
Hemsida: http://pansky.blogg.se/
eine säger:

Håller helt med, så länge djuren får en ärlig chans att utöva sina naturliga beteenden så har jag inget att gnälla om(även om jag inte gillar faktumet med djur i bur öht, har till och med svårt för innekatt-principen), men just fåglar och exempelvis delfiner... det känns verkligen inte okej.

2011-09-02 @ 16:27:32
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se/
Laks säger:

Elin Astrid - I The Cove berättar dem att delfinernas "leende" skapar uppfattningen att dem alltid är glada - vilket absolut inte är sant. Jag är ingen delfinexpert men med tanke på den faktan jag hört så tror jag inte speciellt många delfiner skulle välja ett liv på kolmården framför ett liv i ett oändligt hav.



Jen - Ja, vissa djurrättare verkar vara helt emot att ha andra djur än människor hemma. Jag håller inte riktigt med. Däremot borde det inte vara lika lätt som det är idag att bli matte/husse åt ett litet djur. Det ska vara komplicerat och krävas något slags "körkort" tycker jag.



Eine - Precis :) innekatt har jag också svårt för, dem mår givetvis bättre av att vara ute men dem kan säkert må bra inomhus också... Fast om man inte har möjligheten att släppa ut sina katter kanske man inte borde skaffa några liksom.



2011-09-02 @ 22:23:49
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Elin Astrid säger:

Vet du, jag vill tacka dig. Du lär mig väldigt mycket och du får mig att förstå saker jag inte förstått innan. Jag är inte vegan, jag äter fisk och skaldjur men inte kött, men är det någon som skulle kunna putta mig över vegankanten (på ett positivt sätt alltså) är det du!

2011-09-03 @ 11:07:36
Hemsida: http://elinastrid.blogspot.com
Maja säger:

Varför är det inte fel att hålla andra fångna?

2011-09-03 @ 17:12:37
Jen säger:

Ja men precis, ett körkort borde det definitivt finnas. Eller åtminstone att alla måste betala försäkring på sina djur. Då skulle nog fler avstå, dvs de som egentligen inte bryr sig,...för kostnaden det innebär. :/

2011-09-04 @ 11:13:32
Hemsida: http://pansky.blogg.se/
Laks säger:

Elin Astrid - Vad glad jag blir! :)



Maja - Jag tycker att det är en stor skillnad mellan att ha exempelvis delfiner och marsvin i fångenskap. Det är två helt olika arter som behöver helt olika saker. Jag tycker man alltid ska tänka på "vad behöver det här djuret? Hur lever dem i naturen?". När det gäller marsvin (som jag själv har hemma) så behövs det yta som dem kan röra sig på, det behövs en speciell mat, massor av hö, grönsaker och bra vilplatser. Det tycker jag att jag kan ge dem. Däremot - en delfin.. Nja. En hektar stor pool utan klor? Nej, då får dem hellre leva i frihet enligt mig.



För att förtydliga - jag ser inget fel i att ha djur i "fångenskap". Mår dem bra, har allt dem behöver och kan bete sig naturligt då är det helt okej. Enda anledningen till att jag inte tycker fåglar och stora vattenlevande djur ska bo i fångenskap är för att det är så mycket svårare att uppfylla kraven på vad dem behöver.

2011-09-04 @ 18:09:42
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Maja säger:

På vilket sätt kan marsvin leva naturligt i en lägenhet som de själva inte har valt att befinna sig i, inte själv förfogar över sitt livsrum eller ens sitt eget födointag? Varifrån får människan rätten att bestämma att en annan individs liv ska handla om att vara husdjur? Ligger det i husdjurs intresse att vara husdjur? Varför är ett liv som inte är gott nog åt människan alltid gott nog åt andra djur?

Är det verkligen en slump att du anser att det är rätt att hålla de djur som du själv har hemma fångna, medan andra inte? Varför gör du skillnad mellan arter?

2011-09-05 @ 17:16:11
Laks säger:

Maja - För att olika arter kräver olika saker. Själva begreppet "husdjur" är inte riktigt bra.. Djuren är ju inte där för att vi ska må bra. Dem finns för sin egen skull vare sig dem är födda ute i naturen eller som "husdjur". Kan förstå hur du resonerar men jag håller inte med.

2011-09-06 @ 16:58:33
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Maja säger:

Jag tycker din blogg är riktigt bra!

Men jag förstår inte varför din slogan är "Alla förtjänar frihet" när du är för fångenskap.

2011-09-07 @ 00:15:48
Laks säger:

Maja - Det var ju iofs en bra fråga. Har tänkt på det själv faktiskt ibland. Jag antar att "frihet" för mig betyder att man kan leva ett bra liv, inte är utnyttjad. Att varje individ lever för sin egen skull, aldrig för att tillfredsställa någon annan. Om du vill förstå mitt tankesätt, så koppla mellan "att skaffa barn" och "att skaffa djur". Jag ser det som en liknande grej liksom.

2011-09-07 @ 00:30:59
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN