Cover The Night


Alla vet väl vid det här laget vem Joseph Kony är (men för er som inte vet, kolla HÄR). Idag är det den 20 april, dagen då städerna ska täckas av affischer och lappar som påminner alla människor, världen över, att Kony måste stoppas.

Det jag älskar med den här kampanjen är att ungdomar - som vanligtvis inte har mycket att säga till om i världen och politiken (eller föreställer sig att de inte har det) - helt plötsligt har fått ett uppdrag. Nu kan vi tillsammans göra skillnad, visa vårt engagemang och sprida infon om vem Kony är och vad han gör. Målet är att världens ledare ser till att en av världens värsta brottslingar stoppas.

Sen finns det givetvis enormt många kritiker. Folk som skriver på facebook att det är en bluff, att det är larvigt eller kanske en fråga som "har ni inget bättre för er?". - Jo, du har nog rätt. Det är så patetiskt att försöka sprida info om Kony så jag ska nog ha något "bättre för mig" ikväll istället. Typ som att spela tv-spel eller kanske kolla en amerikansk komedi. Det skapar verkligen fred i världen!
Eller kommentaren "Watch a 30 minute video on youtube and become social activist" - folk som helt enkelt är emot att människor blir engagerade och faktiskt VILL GÖRA NÅGOT. Vad är det egentligen för fel med att känna engagemang och bry sig? Bara för att man tidigare inte varit involverad i någon organisatio, hjälpt hemlösa eller demonstrerat förut så betyder inte det att man inte kan börja med det NU. Det är väl ett alldeles utmärkt sätt att väcka folks empati?
 
Jag tänkte åka in till stan ikväll om nån kompis hänger med. Inte för att jag har något action kit eller ens några affischer, men jag kan bara inte missa en sån här stor - och i mina ögon historisk - händelse.
 
Vad tycker du om Kony 2012?
Ska du vara med på Cover The Night?
 

 
 
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN