Hur jag tvättar håret

För 2 år sedan hade jag alltid fett hår. Efter en tvätt dröjde det bara en eller två dagar innan jag behövde tvätta det igen. Jag var sjukt trött på att hela tiden gå runt med äckligt hår och började läsa lite smått om no poo. Jag prövade balsammetoden men det fungerade inte alls. Istället prövade jag bikarbonat och äppelcidervinäger - och shit vilken framgång! Håret blev rent! Nu, ett och ett halvt år senare, använder jag fortfarande BS och ÄCV. Nu för tiden klarar mitt hår en vecka utan tvätt, och det har aldrig någonsin blivit så där äckligt fettigt som det blev förut hela tiden, även när jag låter håret vara otvättat i mer än en vecka.
 
För dig som vill testa no poo så kommer här en utförlig beskrivning hur jag gör när jag tvättar håret. Observera att det inte alls är säkert att just bikarbonat och äppelcidervinäger passar just ditt hår. Vissa hår mår bättre av balsammetoden, vissa av honung, vissa av bikarbonat osv. Dessutom, innan du dumpar schampo och balsam för gott så måste du göra en så kallad "sista tvätt". Läs mer om hur man kommer igång med no poo här.
 
 
Jag använder mig av två koppar/skålar. Den stora häller jag ett tunnt lager av äppelcidervinäger i och fyller sedan på med kallt vatten tills den är halvfull ungefär (1 del äppelcidervinäger 10 delar vatten sägs det). I den lilla koppen häller jag ungefär 1-2 matskedar bikarbonat i. Den stora byttan lämnar jag utanför duschen och den lilla koppen tar jag med in. 
 
När jag har blött håret tar jag lite bikarbonat i taget och masserar in i hela hårbottnen. Sedan sköljer jag ur, och till skillnad från när man håller på med balsammetoden så behöver man inte stå och skölja noggrant i tio minuter. Bikarbonattvättar går fort.
 
När bikarbonaten är ursköljd tar jag fram äppelcidervinägern och häller det över håret (man får stå framböjd för det iskalla vattnet är inte så trevligt att få på kroppen). Har man långt hår kan man doppa det i byttan istället. Äppelcidervinägern ska inte sköljas ur utan man torkar håret direkt som det är. Det kan lukta men så fort håret har torkat så försvinner det.
 
Spring och bli no poo-frälsta nu mina vänner (och berätta för mig hur det går)! 

Kommentarer
Emelie säger:

För mig funkar balsammetoden jättebra! Mitt hår var alltid slitet och torrt precis efter tvätten, för att sedan bli fett dagen efter. Efter bara någon månad med endast balsam känns det att håret är mycket friskare och numera är det varken särskilt torrt eller fett :)

Svar: Vad kul att höra att balsammetoden fungerar! För mig blev håret bara mer och mer fett tills jag för första gången tvättade med bikarbonat och håret blev lyckligt igen X) jag tror dock inte jag hade tillräckligt medd energi och engagemang för att hitta rätt balsam, det var ganska svårt att hitta både veganska och nopoo-balsam :/
Laks

2012-08-19 @ 18:58:23
Mikaela säger:

Jag har börjat med balsammetoden och det funkar relativt bra :) Ska dock prova lite andra sätt också har jag tänkt.

Svar: Kul! Lycka till med det :)
Laks

2012-08-19 @ 21:57:14
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Bikarbonat och äppelcidervinäger är verkligen toppen! Men nu när jag är i allergiperioder föredrar jag att tvätta med Garants eller Neutrals balsam, då de är parfymfria och lugnande för hårbottnen. Har kört med det i drygt ett år och saknar inte livet med schampo alls. Kan med gott samvete säga att mitt hår är i fantastisk kondition ^^ Och idag gjorde jag en ny hennafärgning, så jag börjar komma närmre den rödbruna hårfärg jag helst vill ha. Jäj!

Svar: Vad härligt :)
Laks

2012-08-19 @ 22:47:40
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Emelie säger:

Svar: Jag använder Faith in Nature Tee Tree Conditioner Deep Cleansing (långt namn där), den är no poo, Vegan Society-approved och med på Djurens Rätts icke-djurtestat-lista. Du verkar ju nöjd med bikarbonat men det är ett tips till andra med fett hår som vill prova balsammetoden :P

Svar: Den kanske jag ska pröva! Man kan ju köra BM ibland, eller bara ha det som inpackning eller nåt :) tack för tipset!
Laks

2012-08-20 @ 14:26:44
Linn | finnfemfel säger:

Enligt mig finns inget bättre än Nopoo' det är oslagbart i alla kategorier!

Jag var själv väldigt skeptisk rätt länge, tyckte de verkade omständligt osv. Sen tog jag mig kragen och började med balsammetoden.
Jag har alltid haft en suverän kvalitet på mitt hår men det som hände med mitt hår var ändå häpnandsväckande! :)

Så efter de föll jag in på No'Poo helt och hållet.

Hoppas fler vågar testa och blir nöjda! :)

Svar: Vad härligt :) det hoppas jag med!
Laks

2012-08-21 @ 14:51:10
Hemsida: http://finnfemfel.blo.gg/
Crystal Clear säger:

Hej. Alltså den sista tvätten? Det finns några förslag där på shampon http://www.nopoo.se/har/produkter/sistaschampo.. Är dessa veganska?

Svar: The Body Shop´s schampo är veganskt. De testar inte på djur och jag tror inte att det är några animaliska produkter i just det där schampot. Det kan ju finnas honung eller mjölk i vissa grejer från dem, men det brukar framgå ganska tydligt då. De andra är inte veganska. De är definitivt testade på djur.
Laks

2012-11-29 @ 19:53:47


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN