Sköldpaddshjälpen

Idag har jag varit helt upptagen med att hjälpa ett par sköldpaddor. Lite udda sysselsättning men en jävligt rolig en! Min syrra har tagit omhand om två vattensköldpaddor och dem har levt hela sina liv i ett alldeles för litet akvarie, utan skydd och en ordentlig landdel. Men idag har vi fixat så dem har det bättre. Just nu bor dem i badrummet (hemma hos min syster, inte hos mig) i en sådan där damm som man brukar gräva ner i trädgården och ha karpfiskar i. Dem verkar nöjda!
 
I väntan på den nya "buren"...
 
Dammen, som lite temporärt placerades i badrummet.
 
Dem simmar uppåt och neråt, under varandra, fram och tillbaka. Tidigare har dem levt på typ en tredjedels yta om man tänker i kubik. Mycket djupare vatten nu, villket dem verkar vara smått fascinerade av.
 
En "stege" i högra hörnet som leder till en liten landdel med värmelampa. Dem verkar inte ha hajat än att dem kan gå upp, det ska bli en större och mindre brant gång så det blir enklare för dem att fatta. 
 
Ett skydd! Hanen verkade väldigt förtjust i att kunna gömma sig under en gren.
 
Dem ska senare få flytta in i ett annat rum där en hel "bur" ska byggas där landdelen blir mycket större, och det ska sitta ihop på ett naturligare sätt med dammen. Det kommer bli skitbra! Dem verkar redan vara mer sysselsätta. Lite grenar ner i vattnet att simma under, större yta att röra sig på, växter att tugga på osv... Och ännu bättre ska det bli!

Kommentarer
Pauline Emilia säger:

Bra jobbat! Tror också att det kommer bli jättebra när allt är färdigbyggt :D

2012-08-16 @ 00:49:29
Hemsida: http://paulineemilia.se
Syntkatten | glad (men lätt irriterad) vegan med skivintresse säger:

Ja det där är ju ett djur som kräver bra med plast om man promt ska ha dem som tamdjur. De tycker väl om att gå ute i gräset också och tugga i sig har jag för mig?

Svar: Ingen aning faktiskt. Kan verkligen inte ett skit om terrarie-djur. Men om det är så kanske man kan ta ut dem ibland (om det är tillräckligt varmt).
Laks

2012-08-16 @ 10:52:13
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Maja säger:

Hej! Gud vad kul.

Jag har två grekiska landsköldpaddor, ungar på tre år. Så underbart mysiga är de! Om inte din syster har sett hemsidan skoldpaddsforum.se måste hon kolla! Det är ett seriöst forum med både land- och vattensköldpaddor.

Syntkatten, pratade om att ta ut de på gräset. Jag tror inte man ska göra det med vattensköldpaddor, eller jo, kanske. Hursomhelst tar jag ut mina nästan varje dag nu på sommarn. Men man får passa sig för stora fåglar! Dessutom se till att de inte stoppar i sig någon växt man inte vet om de får äta eller något annat. Supermysiga och tama djur!

Svar: Ska kolla det forumet! Tack :)
Laks

2012-08-16 @ 12:35:30
Maja (igen) säger:

Föresten, det ni har som bro/stege, har jag som tak som de sover under.

Svar: Hehe, ja dem där böjliga pinngrejerna är jävligt fiffiga. Jag har en exakt likadan till mina marsvin också X)
Laks

2012-08-16 @ 12:37:35
Emma Hå | shoes and beyond säger:

Jag räddade en klogroda från mitt fritids när jag var 10. Den hade en ödsligt akvarium, utan stenar, växter eller annat, enbart en igenalgad pump som den hängde på, dag ut och dag in. Hos mig fick den en stimulerande miljö med stenar, rötter och växter (att gräva upp :P) och viktigast av allt: ett par kompisar och regelbunden städning. Levde lyckligt i 10 år till. Skrotten <3

//Emma Hå

Svar: Bra gjort! :)
Laks

2012-08-16 @ 14:19:36
Hemsida: http://emmahas.se
Mikaela säger:

Jag har en omplacerings-sköldpadda :) Förut bodde han i en bur som var ungefär en tredjedel så stor som den han har nu och första gången han var i den han bor i nu som simmade han bara runt och verkade chockad över hur mycket utrymme han hade.

2012-08-16 @ 22:28:38
Klara säger:

Så jävla respektlöst http://m.youtube.com/watch?v=Nb02PYnnGl8

2012-08-16 @ 23:04:00
Sarah säger:

Du har gjort det jätte fint för dem!!=)

Svar: :)
Laks

2012-10-07 @ 23:37:14


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN