Trav är förtryck i alla högsta grad

 
 
"Men djuren blir ju behandlade jättebra", "dem får stora hagar", "men hästarna blir ju kliade på ryggen!". Okej, vänd på steken då. Istället har vi ett litet barn på 3 år som precis ska börja tränas för att bli världens bästa atlet. En tränare ser till att barnet under hela sin uppväxt får lyfta tunga saker, springa fort, hoppa högt, bli starkt. När ungen sedan är i tonåren ska hen börja tävla. Lasta in barnet i olika lastbilar och skjutsa runt hen till alla möjliga olika tävlingar runt om i Europa. Långa resetider, mycket press, mycket stress. 
 
Har någon någonsin frågat ungen vad hen faktiskt vill göra? Nej, för om de gjorde det skulle barnet antagligen gallskrika "jag vill hem! Jag vill ta det lugnt!". Istället forsätter den här tränaren skjutsa runt ungen på massa tävlingar, ibland skadar sig barnet och får en tid att läka men sen är det direkt ut på banan igen. Det satsas pengar, barnets intresse av att ha kul och leva sitt eget liv finns inte ens med på kartan. Allting handlar bara om att tjäna underhållningsbranschen och alla de människor som är beredda att betala och satsa på individer vars egna viljor är totalt förbisedda. Efter ett par tre år är musklerna helt förstörda och antingen så avlider barnet på banan, på träningen eller hemma. Eller så kanske hen "blir behandlad som en kung" efter sin pensionering eller så kanske det blir en 28 timmars transport ner till Europa och sedan kniven. Oj, vilket härligt liv.
 
Skulle någon göra på detta viset med en människa skulle ingen jävel försvara det med att barnet blir kliad på ryggen och har en stor, ren box att sova i om nätterna. Då skulle folkmassorna rasa och vara sjukligt arga över att man tagit ett barns rättigheter ifrån henom. Men om det händer en häst är det ingen som bryr sig. "Dem tycker det är roligt att springa!"
 
 
Dödsfall inom trav- och galoppsporten (som vi känner till):
 
2012: 7 hästar (hittills)
2011: 19 hästar
2010: 15 hästar
 
"Hästarna springer med största säkerhet inte för att det är roligt utan för att de har lärt sig att det är vad som förväntas av dem. Det är fullständigt onaturligt för hästar att springa i maxtempo i andra situationer än när de flyr i panik och det är inget som de roas av."
 
"Alla mänskliga idrottsutövare utövar sin sport frivilligt, vilket hästarna inte gör. De avlas fram, föds och tränas i ett enda syfte; att springa in så mycket pengar som möjligt åt sina ägare. För det andra skulle det givetvis inte accepteras att ett tiotal idrottsmän faller ner och dör under pågående tävling varje år. Inte räknar vi väl med några dödsfall i fotbolls-VM och friidrotts-VM? Nej, men det är allmänt accepterat att "några trav- och galopphästar går åt varje år"."
 
"Man kan absolut tvinga en häst att springa, hoppa och göra dressyrkonster. Man gör det genom att hindra hästen att välja något annat. Man stänger deras munnar så att de inte kommer undan bettets verkan, man använder sporrar och spön och man kommer ständigt på nya metoder för att tygla och tvinga hästar."
 
Djurens Rätts hästgrupp
 

Kommentarer
eine säger:

Det är också en grupp människor som kan sättas helt i en klass för sig. Hästfolket, det där riktigt stolta och inbitna hästfolket som skulle kasta sina huvuden bakåt och fnysa av rent förakt om de läste detta, eller om någon tog upp diskussionen med dem. Lite som jägarna. Helt sjukt att man kan totalvägra att se saker ur en annan synvinkel än sin egen.

Svar: Verkligen.
Laks

2012-08-11 @ 16:06:51
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se
Hanna säger:

Jag kan bara hålla med om en sak som ovanstående kommentator säger "Helt sjukt att man kan totalvägra att se saker ur en annan synvinkel än sin egen".

Jag VET att jag har väldigt mycker mer på koll på hur RID (inte trav, en stoooor skillnad)hästar har för liv än vad ni har som inte har levt ett liv där hästar hela tiden varit närvarande på ett eller annat sätt. Och en grej kan jag lova dig, det är omöjligt för en ryttar på 60 kilo att tvinga en häst på 800 kilo att hoppa 160 cm högt hinder. Om en häst inte vill, då jävlar är man som ryttare helt körd. Hoppas du kan se från ett annat perspektiv också!

Jag vet att det finns alldeles för många fall av hästar som blivit helt fel behandlade och i många fall helt förstörda, men jag vill påpeka hur bra liv väldigt många hästar har också!

Här på mitt ländställe går det hästar som går i en hage dag ut och dag in ibland i varsin box när bromsarna är på dom. Dom hästarna är paint hästar som är gjorda för att arbeta dom mår inte bra av att bara stå, dom vill blir ridna och stimulerade för att må bra, och då kan jag lova dig att man INTE behöver tvinga dom för att "springa, hoppa ich göra dressyrkonster", de gör dom mer än gärna - faktum är att större delen av alla hästar måste få jobba(Olika mycket såklart beroende på individ)för att kunna må bra och få sinnesro.

Du kan få försöka tvinga en häst som absolut inte vill hoppa 160 cm, om det skulle bli enklare för dig att se saker från ett annat perspektiv.

Svar: "Jag vet att det finns alldeles för många fall av hästar som blivit helt fel behandlade och i många fall helt förstörda, men jag vill påpeka hur bra liv väldigt många hästar har också!" Ah, det ständigt återkommande argumentet för oetisk verksamhet. En sport där det händer dåliga saker är ingen bra sport. I trav och galopp händer det riktigt dåliga saker och jag anser därför att det är fruktansvärt att det får fortsätta.
Laks

2012-08-11 @ 20:11:24
Hanna säger:

Jag blir väl tvungen att åter igen påpeka att det jag pratar om är RID hästar, jag anser också att både trav och galopp är förjävligt rent utsagt.

2012-08-13 @ 13:02:17
Matilda säger:

Det är synd att du genom att citera djurens rätt klankar ned på hela hästsporten. Jag håller med dig om trav- och galoppsporten och jag tror att det går så illa för att i princip allt handlar om pengar och i dessa "sporter" handlar det om så riskabla hastigheter och så topptrimmade individer att olyckor är oundvikliga. Jag har inte heller någon förståelse för hur detta kan få fortlöpa. Sedan tror jag att det.säkerligen finns "bra" folk inom dessa grenar också men som du skriver så är "bra hästhållning" inte alltid det optimala för hästarna.
Att man skulle stänga ihop hästars munnar och använda söp och sporrar är något jag motsätter mig starkt att de flesta ryttare gör. Nosgrimman är inte till för att stänga igen hästens mun utan den är en kvarleva från tiden då hästar användes av militären och man hade den för att slippa ta av och på grimma

2012-08-13 @ 17:08:24
Matilda säger:

postades min kommentar nu? mobiljäkel... Hur som helst. Sporrar är något jag själv aldrig förstått mig på och inte heller skarpa bett så det tänker jag inte försvara för jag anser att en god ryttare kan rida utan sådant. Spö är inte till för att slå hästen utan det är endast något man ska peta med (hästar har otroligt känslig hud).
Jag är, som du kanske förstått av mina tidigare kommentarer, vegan och tänker därför mycket på hästarna på ett lite annorlunda sätt.än vad de flesta hästägare gör. Jag försöker se till hästens intressen och vad den trivs med. Att hästar inte mår bra av att ridas är en lögn. Somliga kanske inte gillar det medan andra gör det - de är olika individer, precis som människor.
Problemet i hästvärlden just nu är att de ofta ses som ting eller att de förmänskligas och pjoskas med.

2012-08-13 @ 17:17:00
Jennie säger:

Jag är själv hästälskare, och måste säga ett par saker om det här.
1. Jag gick in på djurens rätt och läste vad de själva skrivit om travsport, och där skrev dem samtidigt en del om hoppning och annat. De berättade om sporrar (som bara används i ridning) och annat. Det verkade lite fel.
2. Alla travhästar säljs nt ner till Europa. Själv har vi här hemma tagit hand om en del som har pensionerats. De brukar bara springa ett par år, för annars blir de utslitna. När de är pensionärer sen är de nt alltid nöjda. Vår fd

2012-08-14 @ 17:34:15


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN