Vad skulle vi göra utan traditioner?

"Jag tolkar det som en fin tradition. Kalkonen är en gåva från Gud. Jag brukar titta på youtube på recept på hel kyckling och hel kalkon. Egentligen smakar inte kyckling något. Det är konsistensen man vill åt. För god smak gör man ett underbart smör med kryddor och gnider in kycklingen med för att skinnet ska bli saftigt. Sen stoppar man in goda grönsaker i kroppen och binder ihop benen. Stoppa in kycklingen i ugnen, en timme per kilo kyckling. Jag älskar djur. Men inte lika mycket som jag älskar kött. Men man får ju tycka vad man vill."
 
"Jag älskar djur". Typ som att Breivik skulle påstå att han älskar människorna han sköt ihjäl. Och tack för din ingående berättelse om hur du brukar stympa och förstöra någons döda kropp, mycket informativ.
 
Asså förresten, infibulation och andra sorters könsstympningar, dem är ju också rätt så fina traditioner tycker ni inte? Det är - precis som massmord - en gåva från "gud" (ja, jag VÄGRAR att skriva gud med stor bokstav). Att Waris Dirie tillsammans med miljoner andra kvinnor våldsamt får sina inre och yttre blygdläppar och klitoris bortslitna är en vacker tradition. Att de sedan får men för livet och att de aldrig mer kan menstruera eller kissa normalt är också vackert. 
 
 
Ah, vad skulle vi göra utan traditioner?

Kommentarer
Köttätare säger:

Snälla. Jämför inte Breivik med det här. Det är stor skillnad. Breivik var hemsk, men kött skall vi äta. Nog vet jag inte så mycket om köttindustrin då jag antar att du måste överdriva.

Kött är naturligt. Man har alltid ätit kött. Jag älskar hel fågel av alla typer. Det är enkelt med kött. Att göra som alla andra. Det blir enklare så. Köp en billig korv, stek och servera med stekt potatis och några tomater. Eller varför inte köpa en färdiggrillad hel kyckling på Ica? Dock är det inte klimatsmart då jag köper 3 kycklingar och slänger en och en halv kyckling. Men... Sånt är livet. Det är inte hela världen.

Svar: Snälla. Människans kropp är mer lik herbivorer än carnivorer. Vi behöver definitivt inte kött och det finns INGENTING naturligt med att tortera ihjäl 50 miljarder djur varje år. Snälla, läs på lite. Sluta bli provocerad av det faktum att djur mördas och torteras och att DU som köttätare aktivt stödjer detta.
Breivik dödade varelser. Köttätare dödar varelser. Whats the difference? Lidande som lidande. Gör det mer ont på en människa att få halsen avskuren än vad det gör på en gris?
Laks

2012-08-28 @ 17:57:44
emma. säger:

älskar jämförelsen!
-
"Jag älskar djur". Typ som att Breivik skulle påstå att han älskar människorna han sköt ihjäl.

så himla sant.

2012-08-28 @ 18:54:25
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
SanityAssasin säger:

Alltså, jag vet inte ens vad jag ska säga om det här. Ta bara meningen 'Sen stoppar man in goda grönsaker i kroppen', hur sjukt är inte det? :(

2012-08-28 @ 20:07:54
Sarah säger:

Men herre gud, vad är det för jävla anledning att äta kött? "det blir så mycket enklare då" Härligt med en uppriktig köttätare som erkänner att det handlar om lättja och lathet, att blunda och göra det enkelt för sig. Men jag menar, vad är en bunt (nu tar jag i i underkant, jag vet) individers lidande i jämförelse med min lättja, min tid och den tid jag behöver lägga på att välja att gå och köpa sojakorv i stället för gris/kalkon/what ever djur-korv på ICA en fredagkväll? DET ÄR JU SÅ MYCKET LÄTTARE ATT GÖRA SOM ALLA ANDRA LIKSOM!

Om alla hoppade från en bro, skulle vederbörande göra det också? Det är ju lättast att göra som andra gör menar jag. Och nu vet jag att vederbörande inte alls menade så, men det känns lika apatiskt, menlöst och patetiskt som argumentet "det är lättare att bara göra som alla andra" ... jo jag tackar ...

Sen undrar jag spontant vad vederbörande menar med "Dock är det inte klimatsmart då jag köper 3 kycklingar och slänger en och en halv kyckling. Men... Sånt är livet. Det är inte hela världen." KÖPER DU SERIÖST 3 KYCKLINGAR OCH SLÄNGER _HÄLFTEN_?! Vad är det för fel på folk egentligen? Djur dör för din lättja och du behagar inte ens ta rätt på dem som det är "meningen". Jag blir redigt förbannad när jag läser det här.

Svar: Jag blir också förbannad.
Laks

2012-08-29 @ 00:07:15
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Matilda säger:

Jag tror att "Köttätare" försöker provocera dig. Förövrigt hatar jag när folk blir upprörda över när man jämför med diverse folkmord med mera. Den enda skillnaden på förintelsen och det som sker med dagens köttdjur idag är att man inte åt judarna.

Svar: Verkligen.
Laks

2012-08-29 @ 11:33:32
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
LORISSA LOVEBOMB säger:

Jag blir upprörd av inlägget. Särskilt upprörd över kommentaren från "Köttätaren"...

Jag måste sluta äta kött.

Svar: :D
Laks

2012-08-29 @ 13:50:09
Hemsida: http://lorissalovebomb.se
Anonym säger:

Jo, vissa judar blev visst mat. Och man använde deras döda kroppar för användbara saker som tvål och ljusstakar. Deras fett, det vill säga. Varför inte liksom.. Förresten var ordet "holocaust" inte påhittat under andra världskriget utan användes i engelskan som ett ord vid massmord. Och självklart härstammar ordets bakgrund från slakt av djur.

Så jävla bra skrivet btw.

Svar: Tack :)
Laks

2012-08-29 @ 20:27:19
Köttätare säger:

Det är bara så att djur är djur. De har inte samma rättigheter som oss. Djur upplever inte saker så idealistiskt som vi.

Svar: Människor ÄR djur. Missat den grundläggande biologin från grundskolan?
Laks

2012-08-29 @ 20:59:24
Amanda säger:

Människan har ätit kött i evigheter, evolutionen har gjort oss till allätare så därför ser jag inget fel i att äta kött. Jag menar, ska vi låta bli att mata våra köttätande djur med kött för att alla djur har samma rättigheter som oss?

Förövrigt fattar jag inte varför du vägrar att skriva Gud med stor bokstav. Jag menar, du skriver ju ditt eget namn med stor bokstav eller hur? Och även påhittade karaktärer som Pippi Långstrump stavar du väl med stor bokstav, eller? Så varför inte gud? Säger inte att man måste göra det men att vägra tycker jag bara är idiotiskt.

Svar: Jag gillar inte gud. Jag tycker att religion är idiotiskt. Och förövrigt så stavar jag inte jultomten eller tandfen med stor bokstav heller så varför ska jag göra det med gud?
Laks

2012-09-01 @ 16:55:35
Amanda säger:

Jag tror att religion kan vara ganska bra ändå. Är själv inte något speciellt religiös men jag har flera vänner som faktiskt klarar av att leva tack vare deras tro. Tron kan hålla modet uppe för många, så enligt mig är det en ganska bra grej det där.
Man kan stava både tandfen och tomten med stor bokstav. Sa inte att du måste göra det men tycker att det är väldigt töntigt att du till och med poängterar att du vägrar göra det.
Noterade dessutom att du inte svarade på kött-delen, tänkte bara nämna det.....

Svar: "Människan har ätit kött i evigheter, evolutionen har gjort oss till allätare så därför ser jag inget fel i att äta kött." Vi har också våldtagit, krigat, mördat och plågat varandra sedan långt tillbaka. Då måste det ju vara rätt! Varför ens se tillbaka på historien? Våra kroppar är mest lika andra herbivorers och vi BEHÖVER inte äta djur eller sakerna som kommer ur dem för att leva ett gott liv. I dagens samhälle skulle jag (och typ varenda nutritionist och vetenskapmänniska också) våga påstå att vi skulle MÅ BÄTTRE av att dumpa allt det animaliska och äta veganskt, med tanke på alla de stora sjukdomarna som härjar (fetma, hjärtsjukdomar, benskörhet) och till stor beror just på den animaliska kosten vi äter.
Laks

2012-09-01 @ 23:09:51
Amanda säger:

Men då har du missat den delen av befolkningen som faktiskt inte KAN bli veganer. De MÅSTE äta kött för att få i sig tillräckligt med proteiner.

Svar: Och vilka är det?
Laks

2012-09-02 @ 18:34:21
Amanda säger:

Jag har flertalet vänner som faktiskt har försökt men inte kunde på grund av det, de mådde dåligt helt enkelt.

Svar: Menar du människor som tror att vegetarisk mat är blandkost minus köttet? Folk som tror att skräpmat är nyttigt och inte har en aning om vad en zuchini är för någonting? På en sådan kost mår man ofta väldigt dåligt av. Jag gjorde det. Sen blev jag vegan och upptäckte vad GRÖNSAKER var för någonting.
Laks

2012-09-03 @ 17:15:45


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN