"A pig is a pig and all pigs are the same"

- Från Melanie Joys föreläsning om karnism
 
"Gillar du hundar?" 
"Gillar du katter?"
"Gillar du marsvin?"
 
Hur ska jag svara egentligen? Jag kände en hund en gång som jag ogillade skarpt, men sedan träffade jag en hund som jag fullkomligt älskade. Samma sak med katter. Samma sak med marsvin. Samma sak med människor.
 
Om jag frågar "gillar du människor?", hur ska en person svara då? För antagligen så har hen träffat folk som hen både ogillar och gillar. Det är liksom ingen definitiv försäkran att någon kommer gilla en annan varelse för att denna varelse är katt/marsvin/zebra/människa. Det är därför jag stör mig när folk säger att de gillar vissa djurarter, för hela den tanken grundar sig i att alla individer inom en grupp är exakt likadana.

Kommentarer
Amanda säger:

På sätt och vis kan jag hålla med om det du skriver. Men samtidigt känner jag att om jag ställer eller får den frågan så tänker jag överlag. Bara det att man hoppat det där sista ordet. Det är som att fråga om ens favoritmaträtt. Jag kanske tycker att en maträtt är jättegod, för det mesta, men ibland kanske den är gjord på ett sätt med ingredienser som inte tilltalar mig på samma sätt. Så frågar någon mig om jag gillar hundar så tror jag att den personen menar överlag, för det är klart att det finns undantag. Det finns ju de som är rädda för hundar. Skulle de få frågan om de gillar hundar skulle de antagligen svara nej, även om det kanske finns någon enstaka individ som de inte har några problem med och kanske till och med gillar.

2012-12-28 @ 21:18:28
Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa säger:

Jag älskar ALLA hundvalpar & kattungar ;) Men annars agree.

2013-01-01 @ 17:58:47
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se
Lisa säger:

Jag måste hålla med tidigare kommentar av Amanda. Jag köper ditt resonemang till viss del men anser nog ändå att man faktiskt kan vara lite speciellt intresserad av en viss art, även om man förmodligen inte gillar alla individer av arten lika mycket. Jag tycker inte att det är någon skillnad på människor och andra djur här heller, en del människor anser sig vara mer intresserade av andra människor än andra. :)

2013-01-02 @ 16:41:39
Hemsida: http://torunfirouzeh.blogspot.com


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN