"Hur kan det vara fel att dricka mjölk?"

Förra veckan kom frågan från en helt främmande person i matkön i skolan; "varför är du vegan?". Jag svarade att jag tyckte det var fel att äta kött, ägg och mjölk. Hen svarade med; "hur kan det vara fel att dricka mjölk?"
 
Ja. Vart ska man börja liksom?
 
Och jag förstår ju att folk undrar, för det är inte självklart att det skulle vara fel. Jag minns ju själv hur jag tänkte förr. Kossorna bor ju på ängarna och mjölkas då och då. Det där med kalvar funderade jag inte ens över. Det är det som är det allra värsta. Att Arla verkligen har förpestat världen, dem har hjärntvättat alla tills ingen längre fattar att både kossorna och kalvarna mördas och att det är en blodig industri som ligger väldigt nära köttindustrin. Men det är ju rätt så logiskt att folk har den snedvridna bilden av mjölkindustrin när Arla konstant pumpar ur sig falsk propaganda som den här:
 

Kommentarer
Michan säger:

Jag har sagt det förut,och säger det igen. Arla är fienden!

Svar: Indeed they are.
Laks

2012-12-10 @ 21:29:04
Hemsida: http://beautybym.se
Daniel säger:

Jag kräks nästan när jag ser vad de skriver på sina paket! Fan vad äckligt!

Men du, vad svarade du till personen i matkön? =P

Svar: Jag sa nog bara att "jamen, jo, äh... jag tycker det bara.. hehe.".... Kändes inte riktigt som att den här personen var så mottaglig för sakliga argument. Hen verkade mest arg och förvånad.
Laks

2012-12-10 @ 23:51:05
Hemsida: http://kronfjall.blogg.se
Malka säger:

Ja, vart ska man börja? Blir också sjukt irriterad på Arla- och Bregottpropagandan som visar upp en helt felaktig bild av hur det är. Det är klart att man hellre vill tro på idyllen och behålla skygglapparna på. Fortsätt stå för vad du vet är rätt även om ingen annan förstår! Medkänsla kan aldrig vara fel.

Svar: Det har du verkligen rätt i! :)
Laks

2012-12-11 @ 07:58:28
Hemsida: http://yogasmurfen.blogspot.se
bibi säger:

Jag håller fullständigt med dig..såg en annons på tv va trevligt en ko med sin kalv på en grön äng...det är detta vi luras att tro att det är så gemytligt men varför visar de inte hur kon skils med sin kalv och hur de lider...ensamma utan sin mamma för att bli kalvfile några månader senare och mjölkko om det är en hona och som tacken efter 5 år så slaktas hon fast en ko kan leva 15 år...varför visar inte arla sanningen...får man verkligen luras så här i reklamen jag menar reklam mot rynkor har ju förbjudits för den är vilseledande...kanske man borde anmäla ARLA

Svar: Jag skulle faan ta och anmäla dem jävlarna. Om anti-rynkreklam faktiskt har förbjudits måste ju Arlas propaganda också göra det?
Laks

2012-12-11 @ 08:35:42
Emelie säger:

Såna situationer är ju jobbigast, när man inte har tid att förklara ordentligt. Eller på trevliga middagar när man förstör stämningen när man försöker svara på alla frågor. Ibland känns det bra att få folk att tänka till, men oftast vill jag bara att folk ska låta mig ha min mat ifred och slippa vara ambassadör för veganismen.

Svar: Så känner jag också. Jag vill inte diskutera, jag blir bara frustrerad. Jag vill inte vara någon jävla vandrande reklampelare för veganismen jag heller.
Laks

2012-12-11 @ 10:02:48
Hemsida: http://simshistorier.blogg.se
Moralfjant - fuckar upp din världsbild säger:

NOOOOO jag vill inte veta mjölkens blodiga historia, ÄLSKAR mjölk. Men men är inte ekologisk bättre då?

Eller är sojamjölk det enda humana...

Svar: Ekologisk mjölkproduktion är inte speciellt mycket bättre än vanlig tyvärr. Det du kan göra är ju att försöka konsumera så lite komjölk som möjligt, och samtidigt lära dig gilla en ny mjölksort (sojamjölk är min personliga favorit, men det finns även havremjölk och mandelmjölk att pröva på)!
Laks

2012-12-11 @ 11:52:37
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Köpte för ovanlighetens skull en liter laktosfri mjölk i veckan för att den var en aning billigare än sojamjölken. OCH FY HELVETE, DET VAR INTE GOTT! Kommer INTE köpa mjölk igen, och jag kan inte låta bli att tänka på "mmmh, det här har en gång varit inuti juvret på en ko..." varje gång jag dricker mjölk.

Antar att jag har avvant mig vid mjölksmaken. Tacka vet jag vatten och att lyxa till det ibland med sojamjölk eller göra sojamjölkssmoothies ^^ Och jädra biologilärare som säger att man inte ska sluta dricka mjölk i vuxen ålder för att man inte får i sig nog med kalcium annars. BWAH! Hur klarar sig då de typ 90 procenten av jordens befolkning som är fullständigt laktosintoleranta?

Svar: Allt handlar ju om vad man är van vid. Tyckte själv att sojamjölk var blä när jag testade första gången, men nu är det asgott och skulle jag pröva komjölk igen skulle jag troligtvis tycka det vore svinäckligt. Jag kan inte tänka mig att det finns ens hälften så många fördelar som nackdelar med att dricka komjölk. Det är ju förihelvete bröstmjölk - det ska man inte dricka när man är vuxen! Dessutom är det bröstmjölk gjorda för kalvar. Har svårt att tro att vi och kalvar har samma näringsbehov.
Laks

2012-12-11 @ 18:13:58
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Emma Hå | shoes and beyond säger:

Jag har alltid avskytt mjölk även när jag var liten, och har käkat kalciumtabletter hela uppväxten. Det måste väl ändå vara humant nog, är ju som att äta en bit krita :P Numera använder jag nästan bara mjölkprodukter i sås (matlagningsgrädde) och skall definitivt prova med vegetabiliskt alternativ, både för hälsan, miljön och djuren. Havre står först på tur. Skulle dock önska att det går att få tag i svenskproducerad sådan.

//Emma Hå

Svar: Oatly är väl svensktillverkat? :O
Laks

2012-12-11 @ 20:51:21
Hemsida: http://emmahas.se
bibi säger:

Är det någon som planerar tatuera in 269 den 18/12?

Svar: Va?
Laks

2012-12-12 @ 16:54:43
Anonym säger:

Vad tycker du om att dissekera inälvor från grisar, kor osv?
Vi håller på med det i skolan men jag tycker bara det känns fel, medans alla står och tar kort.

Svar: Jag anser att det är fel. Eftersom jag är vegan tycker jag inte att man ska döda djur för olika egoistiska ändamål. Skulle vi dissekera i skolan skulle jag vägra och jag tror att lärarna skulle ha förståelse för det. Om du tycker att det är jobbigt, så berätta det för läraren. Om hen inte accepterar dig, stå på dig för då är den läraren körd i huvudet.
Laks

2012-12-12 @ 20:39:29
bibi säger:

18 december tatueras 269 världen över
Initierat av tre djurrättsaktivister från Israel har siffrorna 269 kommit att bli lite av en internationell symbol för djurens rättigheter. Den 2 oktober 2012 arrangerade de tre en manifestation i Tel Aviv där de bl.a. brände in siffrorna 269 på sina kroppar, på samma sätt som en kalv med nummer 269 på en israelisk mjölkanläggning märktes med dessa tre siffror.

269 blev en symbol, en webbsida - http://www.269life.com - och den 1 november arrangerades ett första evenemang världens över då aktivister tatuerade in 269 på sina kroppar som en symbol för djurs rättigheter.

Om ett par dagar, den 18 december, är det dags för nästa tillfälle. Mer information finns på Facebook-sidan http://www.facebook.com/events/492766334086958/


Svar: Jaha, tack för infon. Har aldrig hört det där faktiskt :/
Laks

2012-12-13 @ 08:57:29
bibi säger:

Ja vi borde verkligen anmäla ARLA för vilseledande reklam..är inne här nu http://www.konsumentverket.se/Anmalan/
och kollar hur man gör...

2012-12-13 @ 09:09:43
bibi säger:

Så nu har jag anmält dem. Hoppas bara man inte blir stämd.

2012-12-13 @ 09:17:02
Moralfjant - fuckar upp din världsbild säger:

Jag ångrar att började läsa den här bloggen. Så obekvämt att bli medveten om att det är att animaliska konsumtionen är onödig och överreklamerad och HEMSK.

Asså jag visste det innan men nu är det ju extra tydligt att vettiga människor undviker det. Måste omvärdera ojojoj.

Men ofc, bra övertygat av dig ;)

2012-12-13 @ 12:03:47
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se
bibi säger:

Hej anmälde men de sa det var fel ställe skulle anmäla här...du ser ingen gör ngt...så länge alla tjänar på det dvs dricker mjölk...reklamombudsmannen skulle jag vända mig till

Vilken reklam kan anmälas?
All kommersiell reklam som riktas mot den svenska marknaden kan anmälas till och prövas av RO. Oavsett om det är reklam i teve, i mobilen, på nätet, i tidningar, på stortavlor eller i andra medier.



RO kan fälla reklam som strider mot ICC:s regler om reklamen är exempelvis osann, diskriminerande eller på annat sätt oetisk.



Könsdiskriminerande reklam bedöms enligt tidigare praxis utifrån tre kriterier:

1. Reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande (sexistisk reklam).

2. Reklam som ger en stereotyp syn på könsrollerna och som därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt (schabloniserande reklam).

3. Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män.



Reklamen kan inte fällas bara för att den uppfattas som dålig. Anmälningar mot annonser som inte är kommersiella, exempelvis politiska, ideella eller religiösa budskap, prövas inte. RO prövar inte heller löpsedlar eller annat redaktionellt innehåll.



2012-12-13 @ 15:15:46
Emma Hå | shoes and beyond säger:

SV: Jag har för mig att jag mejlade dem för ett tag sen och frågade vart de odlade sin havre för jag kunde inte hitta info om det. Tror de svarade att det odlades längre söderut i Europa, men jag kan minnas fel.

//Emma Hå

Svar: På hemsidan står det så här: "Används bara svensk havre? Ja, Oatly använder endast svensk havre." Härifrån: http://www.oatly.se/fragor-och-svar/fragor-och-svar
Laks

2012-12-13 @ 19:39:40
Hemsida: http://emmahas.se
Anna säger:

Arla är dålig på fler sätt än detta, de är som en stor mejerimaffia och deras sätt att jobba på har tvingat mååååånga mindre mjölkgårdar lägga ner produktionen. Små gårdar är ofta bättre än de stora, mycket lugnare och fridsammare för djuren där bonden lättare kan se till var individs behov och tillstånd. Det var inte många år sedan det var en vanlig syn i Sverige. Arla är en stor bov, ska man köpa mejeriprodukter är det klart bättre att välja bort Arla i alla fall.

Svar: Oavsett hur står mjölkgården är så bygger gårdens existens på att utnyttja oskyldiga varelser.
Laks

2012-12-18 @ 20:19:33
Hemsida: http://imfeelingalittlepeculiar.blogg.se
Moa von Bäst säger:

Men men men... jag har bott vid en Arlagård och kossorna där verkade må så bra... Har till och med fått titta på när de mjölkades.

Jag vill gärna veta mer om detta, för det låter verkligen hemskt!

MvH Moa, http://godizapan.bloggplatsen.se

Svar: All mjölkproduktion bygger på att sära på kossa och kalv. Det är en oacceptabel handling - alltid.
Laks

2012-12-26 @ 13:03:10
Hemsida: http://godizapan.bloggplatsen.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN