Grekland förbjuder djurcirkus


För några dagar sedan införde Grekland ett förbud mot djurcirkus. Därför pratades det en del om ämnet på radion idag. Camilla Björkbom, som är förbundsordförande för Djurens Rätt, får berätta om sin syn på att ha djur på cirkusar.


Jag har ett svagt minne av att jag för många år sedan var på Maximum eller någon annan liknande show, och att vi i pausen fick gå bakom kulisserna och titta på hur djuren hade det. Jag minns att jag tittade mig runt med en sorgsen min och kände att "detta är fel". Jag tyckte synd om hästarna som fick trängas i små boxar. Att tänka på att de senare skulle transporteras vidare gjorde mig ännu mer sorgsen.

Men glada nyheter är att denna "underhållning" är påväg bort. Många länder innan Grekland har förbjudit djurcirkusar, snart kanske även Sverige hakar på!

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN