Torrschampo à la No Poo



Det här är havre som jag har krossat i en mortel. Det fungerar utmärkt som torrschampo för er som inte visste det. Jag har en burk i badrumsskåpet som jag plockar fram då och då när jag inte orkar/hinner tvätta håret. Det är också ett jättebra sätt att späda ut tvättarna om man siktar på att håret ska kunna hålla sig längre mellan varje rengöring.

Så hur gör man egentligen? Jo, man tar lite i taget, gnuggar in det i hårbottnen och låter det sedan sitta i ett tag. Allt överflödigt fett sugs upp och håret blir renare, fräschare och ser bättre ut samtidigt som det blir lättformligt och luftigt (jag har dock kort hår så jag vet inte hur det blir i långt). Sedan är det bara att borsta och skaka ett tag så man får ut allting. Färdigt!

Kommentarer
Plutten säger:

Låter som det är enklast om man har kort hår, borde vara lättare att skaka ur då ;)

2012-01-27 @ 08:27:00
Laks - den djurrättande feministen säger:

Plutten - Jo, så är det nog tyvärr! X) Men om man har svårt att få ur allt får man använda lite kompaktare borstar, då kanske det fungerar (hoppas jag) :P

2012-01-27 @ 08:55:02
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Sara säger:

Vilken bra blogg! Inspirerande! :)

2012-02-06 @ 19:48:28
Hemsida: http://sara.naiva.se/
emma (: säger:

Tänkte bara höra om äppelcidervinägern, luktar det vinäger efteråt? För det tycker inte jag luktar speciellt gott, jag kör också på No Poo men har vatten + citronsaft som efterskölj men jag tror äppelcidervinägern funkar bättre! :)

2012-04-03 @ 13:14:53
Laks - den djurrättande feministen säger:

Emma - När håret har torkat slutar det att lukta, men innan det har gjort det luktar det ganska starkt X) Personligen älskar jag ÄCV eftersom det ger en så härlig och fräsch känsla i hårbottnen efter tvätt. Brukar ibland använda det som ansiktstvätt också, bara spä ut det med 2 delar vatten och 1 del ÄCV och skvätta i ansiktet!



En grej om citron också - har hört (av en frisör vill tillägga, dock tycker ju vissa frisörer att No Poo inte är bra för håret så jag vet inte hur mycket tyngd som ligger i deras ord, men men), att citron i håret i kontakt med solsken kan ha förödande konsekvenser. Hon varnade mig för det när jag frågade om man kunde testa det... Men det kanske är mest på sommaren?

2012-04-03 @ 18:15:12
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN