Det snackas om respekt...

Det snackas ofta om respekt, att man ska respektera varandra och att man bör acceptera det faktum att alla är olika. Att vissa människor har brunt hår och andra har grönt bryr mig inte ett skvatt om, men att vissa väljer att konsumera andra varelsers kroppar är inte okej. Aldrig. 
 
Samhället ser ju tyvärr fortfarande ut på det viset att det anses normalt att döda djur. Det anses inte vara en sån big deal, ett djur liksom. Kossan hade det väl bra där i hagen, innan hon landade mellan mina hamburgerbröd? Oftast är ju köttätarens verklighet inte riktigt sann heller, det där att alla faktiskt verkar tro att djuren har det bra (vad man nu kan mena med det, att födas för att dö kan väl aldrig vara lyckligt?). Det mesta som vi matas med i media är lögner, och det får oss att missförstå vad kött är för någonting. "Jag skulle aldrig döda ett djur, så hemskt ju! Jag älskar mina husdjur! Finns det någon bacon kvar?" Total denial liksom.
 
Aldrig mer vill jag höra de där jävla orden "respektera att jag äter kött så respekterar jag att du äter veganskt". Jag kan umgås med köttätare, jag kan till och med gilla dem men jag kommer aldrig, ALDRIG respektera deras matval. Jag tycker verkligen att folk ska kunna ha valmöjligheten att göra vad som helst, så länge de inte inskränker på någon annans rättigheter (och ja, djur räknas till skaran "någon annan").

Kommentarer
Tovah säger:

Hade sån diskution på jobbet idag senast...."men om djuren blir avlivade på rätt sätt då?" "vi har ju dessa huggtänder på sidorna" och "jag vet det är så hemskt, mitt hjärta blöder men jag klarar verkligen inte av att sluta äta kött för det är så gott......"
Jag klarar inte av att diskutera detta utan att bli arg och nästan otrevlig mot mina vänner, familj m.fl!!
Gör du/ni???

Svar: Nej, jag blir nästan alltid arg. Därför diskuterar vi det aldrig för det slutar alltid med att jag blir deprimerad och tappar hoppet på världen. Ett tips är att träffa likasinnade, om du känner att du behöver prata med någon om det här med djurrätt och veganism. Jag vet att det kan kännas sjukt ensamt när man är enda veganen/vegetarianen. Börja gå på demonstrationer kanske om det finns nån sådan verksamhet där du bor, det är asskönt att träffa andra djurrättare som håller med en! Det hjälpte mig jättemycket när jag höll på att explodera av ilskna p.g.a. min familj.
Laks

2012-07-25 @ 22:31:41
Tovah säger:

Tackar för bra svar! För jag har ingen här i min hemstad el närheten som inte äter kött osv, utom min sambo som är vegetarian men pallar inte höra eller se minsta lilla om människans sadism mot djuren....så inga större samtal om sånt där inte, jag ska besöka djurens rätts lokaler nästa vecka tänkte jag. Är ju medlem oxå!
Tack o kram

Svar: Gör det! Det är så himla skönt att träffa andra som tycker likadant, det kommer kännas mycket bättre! Hoppas det går bra för dig :)
Laks

2012-07-25 @ 23:17:08
sistergnu säger:

I feel like you do http://sistergnu.blogspot.se/2012/05/respekt-for-andras-val.html

Svar: Skitbra inlägg! :)
Laks

2012-07-26 @ 01:00:06
Hemsida: http://sistergnu.blogspot.com/
bibi säger:

Du har alldeles rätt men fruktansvärt att människan inte vill inse att det är på bekostnad av djuren att vi nu äter mera kött...kött blir billigare och djuren får det sämre för det finns pengar inblandade. Jag försöker berätta för folk men ingen verkar bry sig om hur djuren har det. Det verkar när man pratar med folk att varför skulle vi inte äta kött vi har ju gjort det hela tiden i människans historia men fruktansvärt är att vi behöver inte äta kött vi kan äta annat ...ja tycker de människor som inte äter kött är normala alla andra är egoistiska ...hjärtlösa...en kompis til mig sa -inget djur skall behöva dö för att jag skal bli mätt...det är människor med hjärta och själ...när jag ser mitt husdjur så ser jag även hur andra djur är underbara och skall respekteras...hur länge skall detta få pågå...frukansvärt mitt hjärta blöder....

2012-07-26 @ 11:04:31
SanityAssasin säger:

Håller verkligen med. Har otroligt svårt att förhålla mig till vänner och familj som äter kött, jag kommer fan ALDRIG att kunna tycka att det är okej! Kan verkligen bli så otroligt ledsen och förbannad ibland över folks rutinmässiga utnyttjande av djur, kommentarer som folk fäller snurrar runt runt i mitt huvud i flera dagar, kan inte alls distansera mig från det.

Svar: Jag har också problem med det vissa perioder. Det kan vara riktigt jobbigt ibland.
Laks

2012-07-26 @ 16:10:38


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN