4-2 till Alpro Soya



Numera är det Alpro Soya som tar störst plats på mejerihyllan i kylen. Mamma är på min sida men pappa kör fortfarande på Arla. Suck. Men det är roligt att en dag stanna upp och märka att man faktiskt påverkat dem runtomkring sig (förutom pappa då). Min mamma är inte vegan, inte ens vegetarian faktiskt men hon har lagt om sin kost ganska rejält ändå utan att kunna ta till sig en etikett. Även om man inte kan kalla sig för någonting speciellt betyder inte det att man inte gör skillnad.

Har du någon gång inspirerat andra till att bli mer vego?

Kommentarer
Bitterfittan säger:

alpro soya mild & creamy vanilj kan vara det godaste jag någonsin har smakat i yoghurtväg.



farligt god.

2012-03-08 @ 22:29:43
Hemsida: http://frokenbitterfitta.blogspot.com
Michan- Beauty by M säger:

Både min syster och bästa vän!

Båda två med hjälp av olika "spår".

Den ena vill hjälpa fattiga människor,och den andra vill gå ner i vikt :D

Pratar man bara deras språk så funkar det ;D



Jag gillar inte Alpros "nya" yoghurt. Tycker förpackningen är krånglig,och tycker smaken är för mycket "äkta" vanilj nu,haha. Tycker också att konsistensen blivit lösare :(



Tycker du ska testa Coops egna sojamjölk,om du inte redan gjort det. Mycket godare än Alpros :) (Enligt mig såklart)

2012-03-08 @ 22:50:30
Hemsida: http://texasplays.blogg.se/
Emelie säger:

Har inte smakat Alpros yoghurt, men Carlshamns är jättegod tycker jag! (Godare än Arlas också.) Alpros sojamjölk brukar jag köpa, men den röda som är osötad.



Två av mina vänner har slutat med kött sen jag gjorde det, en av dem är inne på att bli vegan, och brorsan blev veg för någon månad sedan. De har ju fattat beslutet själva, men lite av äran tar jag ändå åt mig för att ha upplyst dem :P

2012-03-09 @ 16:04:43
Hemsida: http://motsats.webblogg.se/
Lisa säger:

Min mamma blev pescatarian när jag blev vegetarian för 6 år sedan. Känns bra att jag kunde påverka lite :)

2012-03-09 @ 16:52:31
boosse säger:

Ser att du/ni dricker Alpro Light. Varför? Är bara nyfiken. Jag dricker den för att jag tycker att den är godast helt enkelt. De "vanliga" sojadryckerna tycker jag inte är goda för fem öre!

2012-03-10 @ 23:01:53
Hemsida: http://boosses.blogg.se/
Laks - den djurrättande feministen säger:

Boosse - Jag dricker Light av samma anledning som du - det smakar mycket godare! Det är väldigt underligt hur den vanliga mjölken smakar alldeles för smaksatt och äcklig medans light-versionen är hur god som helst. Som två helt olika drycker!

2012-03-10 @ 23:32:39
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Malin säger:

Hej! Tack för din kommentar på min blogg! Och ja, det är sorgligt att det finns så mycket missförstånd kring feminismen - men samtidigt finns det feminister som uttrycker mycket hårda tankar mot män och då är det inte konstigt att många tror att feminister är "manshatare".



jag är jätteglad att jag hittade dig! jag har funderat MYCKET på att lägga om min kost och sluta äta kött i alla fall. Funderar på vad som håller mig tillbaka, och det är nog mest att jag inte vet vad jag skulle laga istället. Att det skulle bli så himla svårt. Men jag inser att det inte skulle vara SÅ svårt trots allt. det är ju bara laga typ samma grejer men utesluta köttet :) kanske skulle jag kolla upp lite nya recept.. Har du läst daniel Öhman och malin Olofssons bok om matindustrin? Du kanske känner till dem redan, men om du inte gör det så tipsar jag starkt. de vann stora journalistpriset förra året för sina stora avslöjanden kring bland annat hur grisuppfödningen ser ut i Sverige och danmark. Kan inte du ge mig lite goda argument för att bli vegetarian? liksom putta mig över kanten, jag är så nära att gå över till den sidan känner jag :)



oj vilken lång kommentar det blev. haha :) engagerad!



Kram! /Malin

2012-03-12 @ 21:04:13
Hemsida: http://malinsmonolog.blogg.se/
Justina säger:

Ja, min bästa kompis och min mamma är numera vegetarianer pga mig:) Det känns väldigt bra att ha påverkat någon!

2012-03-17 @ 20:41:33
Hemsida: http://j-pacini.blogspot.com
Laks - den djurrättande feministen säger:

Malin - Sorry för det sena svaret, är lite seg ibland X)



Goda argument för att bli vego... Jag har massor :)



1 - DJUREN. Du slutar utnyttja och plåga djur för mat som du egentligen inte behöver. Att äta vego är en enkel gärning som gör stor skillnad och visar omvärlden att det finns djurvänligare sätt att äta på.



2 - HÄLSAN. Det är bevisat att för mycket kött är skadligt och en veg*sk kost är hälsosammare. Mer grönsaker, frukter, nötter, bönor, linser osv istället för kött, ost och mjölk.



3 - MILJÖN. Att odla stora mängder grödor som köttdjuren matas med för att få fram pytte-pytte-lite kött är inte en smart lösning. Istället kan man föda planetens befolkning med grödorna direkt och vi slipper gå omvägen via djuren som tar upp enorma mängder vatten, oändligt mycket mark och energi.



4 - SVÄLTOFFREN. Precis som jag nämnde i det tidigare stycket - extremt mycket energi, tid och mark går åt till att producera väldigt, väldigt lite kött. Idag fördelas maten ojämnt över världen, västvärlden äter mat som tagit mycket mark att producera medans det finns folk som svälter runtom i världen. Vi vräker i oss "lyxmat" medans de inte får någonting alls. Om man istället åt vego i större utsträckning skulle maten därför kunna räcka till fler.



Ja, det var väl allt :P Lycka till, pröva dig fram och lär dig om maten. Till slut kommer det kännas helt naturligt och du kommer ha kommit in i din nya vana att äta djurvänligt :)

2012-03-27 @ 22:46:09
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN