Från 24 timmar till 8 timmar


 

 
 
Föreställ dig att du sitter ihopklämd på ett tåg. Inga säten finns så ni får sitta direkt på golvet. Det är trångt, varmt och panikartad stämning där inne. Många, många människor har blivit påtvingade på tåget och ingen vet var ni är påväg. Ni har rest i snart 5 timmar, utan rast eller en chans att äta eller dricka.
 
Djur i Europa som transporteras till slakt får uppleva precis detta. Är det mitt i vintern blir det kallt och vissa dör av köldskador. Om det är sommar dör de istället av värmeslag och uttorkning. Om detta sker i nutidens Europa kan det vara upp till 19 timmar kvar av den resan. Men detta är påväg att ändras. 

Det har lagts fram ett förslag som innebär att transporterna för djur till slakt ska förskortas från att få vara max 24 timmar till max 8 timmar långa. Det är Djurens Rätt som åkte ner till Strasbourg förra veckan för att diskutera frågan och försöka få så många som möjligt av politikerna att skriva under. Över en miljon människor skrev under på kampanjens hemsida och 371 av ledamöterna (vilket är en väldigt bra siffra, fler än vad som egentligen behövdes).

Ärligt talat så förstår jag inte politikspråket och de konstiga orden som används. Som jag i alla fall har förstått det har tillräckligt mycket intresse visats för denna fråga att det kommer tas upp i EU-parlamentet. Det är alltså inte lag ännu (tror jag?) men det ser väldigt, väldigt ljust ut om jag förstått det hela rätt. Så här såg det ut bland politikerna:

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN