Viktigast av allt är att inte bli kallad för feminist



"Asså, jag tycker ju att det är viktigt med jämställdhet och sånt. Såklart att killar och tjejer ska behandlas lika, men asså jag är ju inte feminist!"

Att vara feminist förknippas med att vara arg, ha hår under armarna och på benen, hata män och vara allmänt rabiat. Varför? Kanske av samma anledning som veganismen förknippas med aggressiva fönsterkrossare som skriker för fulla halsar?

Feminismen handlar om att ifrågasätta gamla invanda mönster där man systematiskt särbehandlar människor utifrån kön. Feminismen handlar om att inse att det finns strukturer som styr oss till att bete oss och vara på ett visst sätt beroende på vårt kön. Och feminismen handlar framförallt om att tänka om och ifrågasätta allt detta.


Det finns ett intressant tankemönster jag har lagt märke till på senaste tiden - det här med att inte vilja klassas som feminist trots att man i princip delar samma grundtanke och åsikter. Att vara feminist är liksom ingenting att eftersträva, det är ett skämmigt ord som man helst inte vill etikettera sig själv med. Man ska undvika det så mycket som möjligt för man vill ju inte beblanda sig med dem där högljudda, orakade feministerna!

Har ni stött på detta någon gång? Folk som tycker att kvinnor och män ska ha lika löner, samma rättigheter och behandlas likadant men fortfarande vägrar inse att de är feminister?

Kommentarer
Elin Astrid säger:

Åh, det där har jag hört så många gånger att jag inte kan räkna dem alla.

Till och med vår jämställdhetsminister tar ju avstånd från feminismen. Hur fräscht känns det?

2012-03-16 @ 13:45:37
Hemsida: http://elinastrid.blogspot.com
eine säger:

Har också lagt märke till det där fenomenet, himla tråkigt. Väldigt konstigt också för den delen. Det är som att jag, som har två hundar som jag älskar över allt annat, inte skulle vilja kalla mig hundälskare. Makes no sense.

2012-03-16 @ 17:29:49
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se/
Stefan säger:

Kanske det är fel på själva ordet "feminist"? Det kan väl ge en känsla av att man favoriserar kvinnor även om så inte är fallet? Om det är jämställdhet man strävar efter så kanske det finns bättre ord än feminist/feminism? Inte för att jag kan något (jag är inte den bästa med ord ^^) men det finns säkert/går att hitta på :)

2012-03-16 @ 22:52:14
Laks - den djurrättande feministen säger:

Stefan - Jag tror också att det till viss del kan vara så. Jag har funderat en del kring det där förut. Men feminism heter det ju eftersom rörelsen började under en tid då det tydligt var kvinnorna som var underordnade mannen (vilket det fortfarande är men inte lika starkt). Då kvinnor inte hade rösträtt eller andra vanliga rättigheter som männen hade. Feminismen var då en rörelse som ville ändra på detta, därav namnet. Idag har vi i teorin samma rättigheter, men vi särbehandlas fortfarande socialt men både flickor och pojkar far ju illa av det. Könsrollerna gynnar inte någon i dagens samhälle.

2012-03-17 @ 09:56:57
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Stefan säger:

Jo det e ju helt sjukt att det va så förut, världen utvecklas verkligen sjukt långsamt :( Jo som du säger, kvinnor och män behandlas fortfarande helt olika, man ser inte på dem på lika sett. Kanske e nån primitiv egenskap hos män som ger dom en känsla av de står högre för att män är fysiskt starkare? Kvinnor kanske ger vika för saker lättare? Kvinnor kan ta mer skit och strunta i småsaker för att de är mognare? Finns säkert en massa faktorer som har gjort saker till det de är. Men den största orsaken till alla problem är ju fortfarande att den större massan (säkert typ 80-90% +) är ignorant och blind. Om alla var mer upplysta så skulle vi leva i ett paradis. Världen e bara på helt fel spår, det behövs verkligen förändring.

2012-03-17 @ 14:25:34
Kristin säger:

Om jag känner igen. När jag gick i gymnasiet för bara ca 3 år sedan var det ingen (vad jag kände till) i min klass som ville kalla sig feminist förutom jag. Feminist var något som var fult och snuskigt enligt dem. Det var ju bara en massa kvinnor som hatar män.. -_-

2012-03-17 @ 20:19:52
Stephanie säger:

Jag tycker som Stefan, men inte bara ordet feminist utan med vissa feminister verkar det som att de inte bara ska vara jämlika. Utan de ska vara bättre.

2012-03-19 @ 19:50:21
Laks - den djurrättande feministen säger:

Stephanie - Fast det är inte det feminism är.

2012-03-19 @ 20:45:05
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN