Att ett ord kan väcka så mycket ilska (gissa vilket)...

 
 
"Tänk om man skall gå på en blind date med en 'hen' och så vet du inte vad det är för en som kommer, är det en man eller kvinna?"
 
"Hade varit riktigt intressant om begreppet 'hen' verkligen rotar sig. Då skulle det helt plötsligt inte vara en stor övervikt av män i chefspositioner och i styrelser. Inte heller lägre lön i 'kvinnoyrken' då alla skulle vara 'hen'. 100% jämnställt!"
 
"Man kan ju vara hermafrodit också men det är jävligt ovanligt, fast det är väl det dom vill att alla ska vara (feministerna)."
 
"Jag ser det ordet som ett idiotiskt skämt. Det har inget i svenska språket att göra."
 
"Det verkar väldigt opraktiskt att införa ett nytt tredje person singularis pronomen, vi har ju redan 'den' som kan användas."
 
"'Hen' är tänkt att släta över feminismens egenliga agenda som är könsseparatism."
 
Äh, va?

Kommentarer
Emma. säger:

Asså, dom som vill bli kallade hen ska ju verkligen bli kallade det. Men jag skulle aldrig vilja bli kallad för hen, jag är en hon, inget annat. Skulle aldrig ha mina barn på ett "hen-dagis" heller för jag tycker det är viktigt att få vara hon eller han tills man bestämmer själv vad man vill va. Jag kommer låta mina barn få leka med dockor, lego, bilar osv vilket kön dom än har, precis som mina föräldrar gjorde och min dagmamma lät oss göra. Jag har aldrig sett det här med könsroller som ett problem när man är barn. Faktiskt aldrig. Kanske e vanligt någon annanstans men här har jag aldrig sett det. Däremot att vuxna tjejer och killar blir behandlade olika på t.ex arbetsmarknaden är sjukt. :o
Hur känner du när det gäller hen? För känner ingen som är så för det. Så skulle va kul att höra varför så jag förstår vad problemet är om du fattar :)

Svar: "Men jag skulle aldrig vilja bli kallad för hen, jag är en hon, inget annat." Fast ALLA är en hen. Precis på samma sätt som att vi alla också är personer och människor. Hen är inte ett pronomen för "inte man, inte kvinna" utan ett pronomen för BÅDE män och kvinnor. Och om man känner, som du och som många andra också verkar känna, att det skulle vara nedvärderande att bli kallad för hen, då undrar jag; varför det? Är det för att det anses vara tabu att inte vara en stereotyp kvinna/man? Är det för att man känner sig kränkt av att någon inte vet vilket kön man har mellan benen? Och varför spelar det så stor roll?
Laks

2012-11-17 @ 13:39:10
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
sistergnu säger:

Jag börjar tappa tålamodet med folk som i alla andra fall inte har problem med svensk grammatik, men använder hen som ett ord för könsneutralitet, man/kvinna, inte man/inte kvinna och vidare i all oändlighet. Det är ett pronomen. Jävla dumskallar.

2012-11-17 @ 14:48:43
Hemsida: http://sistergnu.blogspot.com/
Sarah säger:

lol

2012-11-17 @ 16:08:02
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Emma. säger:

Men jag fattar inte. Jag har vart en tjej i hela mitt liv. En hon. Sen uppfinner någon ordet hen och då är jag plötsligt det? Jag fattar verkligen inte varför det är så viktigt att kalla folk hen? :o asså, vad är det viktiga? Jag är ju hon liksom? Hen är väl ett ord till folk som nt vet vilket kön de tillhör eller har föds till fel kropp eller vad man ska säga? Har jag alltid trott iaf. Jag förstår bara inte hysterin med ordet hen. Alla ska väl få kalla sig vad man vill? Jag är en hon, min kille är en han. Men jag har en kompis som föddes som kille men är homo och klär sig och ser numera ut som tjej, hen föredrar att bli kallad hen. Och då kallar jag hen för det. Är inte det ett val man själv gör? Är det inte därför ordet kommit? För att alla ska få välja själv vad man vill ses som? Så har jag fattat det men jag kanske missuppfattat alltihop. Jag känner iallafall att jag kallar folk vad dom vill bli kallade, hen är ett ord som uppfunnits nu och det känns som det blir lite fel använt av många (inte just av dig) men hört många som vill radera ut könet och kalla alla hen för det, drf jag tkr det känns konstigt. :o menar inget illa vill ba gärna förstå!

Svar: Givetvis ska man inte gå runt och kalla någon för hen som tydligt säger att hon vill bli kallad för hon, på samma sätt som att man inte kallas en transsexuell kvinna för han bara för att hon råkar vara född i en manskropp. Det jag menar är att; att säga att man är en hon och ingen hen, är som att säga att man är människa men inget däggdjur.
Laks

2012-11-18 @ 14:04:25
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
Matildaa säger:

Tycker det hela är ganska enkelt, i sammanhang där man tidigare skrivtit h*n eller sagt "han eller henne" eftersom man inte vet vad personen i fråga har för kön, där använder man hen. Lätt som en plätt?

Svar: Jo precis. Tycker jag också.
Laks

2012-11-18 @ 19:12:51
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
Moralfjant - fuckar upp din världsbild säger:

Jag använder hen när jag inte vet könet på en person, eller när det inte är relevant att delge det (typ avidentifiering i en rapport).

Ska lämna in min första uppsats nu där jag genomgående använder mig av ordet hen, ska bli mycket spännande!

Annars tycker jag att hen är ett bra komplement till hon och han, för de som inte vill definiera sig som kvinna eller man utan nåt annat.

2012-11-24 @ 01:09:44
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN