Jag är ingen djurvän - jag är djurrättsaktivist

 
 
Avskyr när djurrättare och veganer betitlas som djurvänner. Asså nej, jag är ingen djurvän. Eller jo, det är jag ju men det är inte det det handlar om när man pratar om djurrättsaktivism och demonstrationer och minkutsläpp. Jag är inte vegan för att jag tycker kaniner är gulliga eller för att jag tycker delfiner är söta. Att vara vegan och djurrättare är ett politiskt ställningstagande och som de flesta redan insett; ordet djurvän hör till en helt annan liga.
 
Man kallar väl inte en HBTQ-aktivist för bögvän eller transavän annat än i nedlåtande texter?
 
Att kalla veganer för djurvänner nedvärderar vårat arbete och gör så att folk inte behöver ta våra åsikter på lika stort allvar. Visst, kalla mig djurvän när jag gullar med mina marsvin, men när jag står utanför en affär som säljer päls och demonstrerar är jag ingen djurvän - jag är djurrättsaktivist.

Kommentarer
Maja säger:

Vilken linje på gymnasiet går du på?

Jag tycker det innehåller att vara djurvän i djurrättsaktivism. Det är ju en anledning till varför man är det. Man älskar djur och står på deras sida.

Svar: Naturvetenskap. Jag tycker inte det har något som helst med det att göra. Jag är för homosexuellas rättigheter, transpersoners rättigheter, svarta/vitas lika rättigheter osv osv. Men för den sakens skull så har jag ingen slags fetisch för svarta människor. "Åh vad gullig han är, han är svart!". Nä, jag tycker bara att alla arter, alla raser, alla varelser ska ha samma grundläggande rättigheter.
Laks

2012-11-15 @ 18:24:41
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Bögvän x) Har aldrig ens tänkt tanken på att ett sådant ord skulle kunna existera.

Jo, jag förstår skillnaden mellan djurvän och djurrättsaktivist. Liksom skillnaden mellan en person som är intresserad av politik och en som är politiskt aktiv.

Har förresten kommit till en svår punkt där ideologierna krockar - Jag ska ju läsa medicin när jag är klar med basåret, och efter fem år där troligen arbeta med forskning. Vad tusan ska man då göra ifall någon ny cancermedicin ska testas på råttor och en själv ska utföra allting?! (Överväger att läsa Life Science, som inriktar sig på molekylärbiologi istället, men medicin har alltid funnits i mitt intresseområde.) Gååååh!

2012-11-15 @ 21:07:02
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
bibi säger:

Det är sådana människor som du som borde komma till himlen (om det nu fanns någon) och resten kan hamna på andra stället. Att värna och försvara skydda bry sig om djuren är viktigt...varför kan inte alla förstå det att det är inte rätt döda djur för att vi skall bli mätta när vi så enkelt kan äta annat...tex. kalven som skills från sin mamma efter ett dygn för att vi skall ha mjölk...sedan när hon är 5 år går hon till slakt....det är tacken...o hennes kalv följer antingen hennes öde eller blir kalvfile vid 8-12 månader...måste sitta ensam i en bur stackars ...djur...o ingen bryr sig ....så hemskt mitt hjärta blöder ...därför viktigt stöda djurföreninga..jag ger animal protection, PETA, WSPA och djurens rätt pengar varje månad..man önskar man kunde göra mera...förändra hela världen..

2012-11-16 @ 08:06:57
Moralfjant - fuckar upp din världsbild säger:

Jag förstår skillnaden, helt klart! Jag är djurvän men ingen djurrättsaktivist, om det går för sig.

Skulle aldrig döda ett djur i onödan (ens en fluga), föredrar vegetariskt men äter kött ändå (för att jag helt ärligt inte bryr mig tillräckligt mycket om djuren).

Tycker det är ascoolt det du gör, och i framtiden kanske jag också inser att djur har större värde än vad jag tycker nu (nu tycker jag att människor ska ta hand mer om planeten i sig, naturen och djuren, men det är ok att äta djur precis som dom äter varann)

Jag måste fråga dig ändå Laks, av nyfikenhet och inte hånande: Om du var tvungen att välja på att skjuta en gris eller en människa, vad skulle du göra?

Svar: Om jag kände någon av den så skulle jag välja att skjuta den jag inte kände. Om båda är totala främlingar skulle jag skjuta grisen.
Laks

2012-11-16 @ 12:57:21
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se
Matildaa säger:

Håller med dig. Jag är väl också vad man kallar djurvän, men det är väl egentligen fel att kalla det så då jag bara är "vän" med de djuren jag känner, även om jag gillar alla djur. Men veganismen är ju en helt annan del, det har inte ens med saken att göra. Anledningen till att man blir vegan är ju oftast inte att man tycker djur är söta osv, utan för att man tycker att deras rättigheter kommer i skymundan.

Svar: Exakt.
Laks

2012-11-16 @ 22:10:33
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN