"Säg tack så försvinner allt lidande!"

På vilket sätt hjälper det att säga "tack" när man äter kött? Blir djuret inte lika skadat, får respekt eller vad liksom? Om jag hade blivit mördad och hade fölmågan att återuppstå för ett ögonblick precis efter, skulle inte min fråga vara "kan du säga tack nu eller?", det skulle vara "varför mördade du mig?" alternativt "vad har jag gjort dig?"
 
Allt med Utöya och Breivik skulle kunna vara preskriberat och bortglömt om gärningsmannen bara sagt tack direkt. Tack att jag fick uttrycka min vrede. No harm done liksom. "Säg tack så försvinner allt lidande!" Inget mer med det. Eller? Är det bara jag som kanske, kanske ändå känner att problemet inte är löst trots att detta ord kom med? Jag hoppas inte det i alla fall.  
 
Så snälla, alla som tror att dem på något sätt ställer saker till rätta genom att yttra ett "tack" när dem sedan böjer sig ner  över en tillagad muskel, kan ni tänka om?
 
 
Ps. Jag ÄLSKAR att dra paralleller mellan djurförtryck och Brevik (Auschwitz och slaveriet också för den delen). Och NEJ, jag kommer inte sluta med det för att en argsint köttätare från Småland tycker det uppfattas som kränkande.

Kommentarer
Matildaa säger:

Jag älskar att du drar de parallellerna. Ju fler som gör det, desto bättre!

2012-11-28 @ 00:04:55
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
Moralfjant - fuckar upp din världsbild säger:

Men ingen människa kan väl tycka att ett "tack" räcker? Har aldrig hört det. Fan va sjukt isåfall...

Vem ska en säga tack till? Jag fattar inte.

Svar: Jag har hört folk snacka flera gånger om att man ska vara tacksam och säga tack till djuret man äter. För då.. äh.. ja? Jag vet faan inte. Djuret återuppstår ju inte för det. Idioter.
Laks

2012-11-28 @ 13:35:06
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN